Barnepass

Mammahjertet

Elsker forumet
Er litt nysgjerrige på hva dere tenker om barnepass:)

Har dere mye barnepass til de små? Hvem passer? Og i hvilke situasjoner bruker dere barnepass? Når syns dere det er greit med overnatting? Og er det forskjell på barnepass og eventuelt pass over natten i eget hus og barnepasserens hus?
 
Jeg har bare hatt barnepass om natten to ganger pga julebord og bursdagsselskap. Da var det farmor og farfar første gang ognormer andre gang. Begge gangene hjemme hos oss. Føler ikke hun er gammel nok til å overnatte hos barnepasser enda, føler vi må vente med det til det går an å forklare hvorfor hun sover der og hun kan si i fra hvis det er noe galt eller noe hun engster seg for... Ellers har hun vært hos farmor noen timer på dagtid mens vi har jobbet med huset.
 
Har hatt pass noen få ganger, men hun har ikke blitt passet over natten. Det har ikke jeg vært klar for, og ikke har jeg villet utsette noen for det heller for hun har ikke akkurat noen vakker søvnrutine - hun er særdeles urolig på natten.
Lengste vi har vært vekke fra henne er 4 timer. Er stort sett svigerfamilien som har passet henne for de bor så nære. Jeg foretrekker at hun er hjemme når hun blir passet, slik at hun i alle fall er i kjent miljø.
Når det blir tid for at hun skal passes over natten så skal dette skje hjemme hos oss. Føler det er det beste for henne (og sikkert for meg også).

Vi skal på en konsert i februar og jeg tenker at det sikkert blir første gang hun får pass over natten, i alle fall til langt utover natten. Både gleder og gruer meg, og håper at det går bra slik at det kan gjentas med jevne mellomrom.
 
Her har vi hatt mye pass på dagtid, siden jeg går skole og har vært på samlinger og hatt praksis. De dagene sambo har måttet på jobb har vi derfor hatt pass, så det har blitt en del. Har litt dårlig samvittighet for at vi har brukt så mye barnepass, men skulle vi ikke gjort det måtte jeg ha tatt et år pause fra utdanninga mi. Men det har alltid vært passere som hun kjenner godt da, stort sett søstra mi som har vært på besøk flere ganger i uken siden snuppa kom til verden, og ellers har det vært tanta på andre siden eller bestemødre som har passet henne.

Vi liker også best at hun passes hjemme hos oss, for da er hun i kjente omgivelser og et barnesikkert hjem. Er bare søstra mi som har fått passet henne hjemme hos seg :) vi har hatt pass over natten to ganger, pga bryllup og julebord, men begge gangene har det vært hjemme hos oss og vi har kommet hjem rundt 02.00. Snuppa har sovet hele natta siden hun var 3 uker gammel så sånn sett er det ikke noe problem med pass over natten.

Søstra mi har lyst å ha henne på overnattingsbesøk snart, slik at jeg å sambo får litt kjærestetid, jeg syns jo dette er supert, men samtidig tenker jeg at det kanskje er litt tidlig? Også er jeg jo veldig spent på hvordan det kommer til å gå, men søstra mi har jo lagt henne maange ganger før, og snuppa har sovet godt når vi har vært andre plasser enn hjemme, så jeg tror det skal gå bra :)

Hva tenker dere om å la henne være på overnattingsbesøk allerede?
 
Du må jo nesten kjenne på det selv, alle barn er jo forskjellig. Også kanskje dere kan være edru så dere evt kan hente henne om det ikke går første gangen?
 
Bestemoren har passet han noen ganger.Første gangen i juni da jeg,sambo og storebror dro sammen med broren til sambo over til en liten øy med flaskelammene våre.(5min båttur) Ellers så har hun passet når jeg har kjørt og hentet storebror i bhg og når jeg har handlet.
I helgen som var så var vi hos mine foreldre og mini lå på rom med mamma og pappa siden vi skulle ut og spise og til et vennepar etterpå. Vi kom hjem til foreldrene mine 02 på natta,men de sto opp med mini og la han til første luren :) Så godt å sove litt :) Men han hadde ikke sovet så veldig godt,ukjent seng og ukjent rom.
 
Vi begynte med noen timer av gangen i sommer hvor han var hos andre (besteforeldre, tante). Har etterhvert økt antall timer han har vært der. I september sov han for første gang hos svigermor. Det var bare for å se hvordan det gikk. Vi var bare hjemme, så vi kunne hente han om det gikk helt feil. Dette har vi gjort flere ganger etterpå, så når vi til slutt skulle på julebord i Slutten av november, så var vi veldig trygge på at det gikk bra, og det gjorde det:)

Han er ikke ofte på overnattingsbesøk. Men godt å vite at det går bra når de har han, og at han sover greit. Han sover ikke natta gjennom her hjemme, han gjør ikke det der heller, men det handler nok ikke om hvor han sover, har alltid vært slik. Så veldig godt å kunne ha en natt hvor vi får sove innimellom;) Svigermor er også her en gang i uka, hvor hun tar han på kvelden, så jeg/vi kan gjøre noe annet :) GODT med foreldre og svigerforeldre i nærheten <3

Men alle barn og foreldre er forskjellige, dette er måten vi har gjort det på, og det funker for oss :) Andre må kanskje gjøre det annerledes!:)
 
har hatt barnevakt noen ganger, svigers har passet han et par timer noen ganger mens vi har kost oss med storebror, mamma var her i noen timer og la han ned i desember da vi var på julestemning med storebror. og han lå over til min mor i starten av september da vi var i bryllup. har ikke noe imot å bruke barnevakt så lenge barna mine kjenner de og vi er trygge på at det skal gå fint.
 
har kun hatt tre overnattinger borte. hun er nå 11 mndr. ene dagen hadde jeg bursdag, andre pappaen og ene var på nyttårsaften. vi ville feire med vennene våre i år på nyttår. hun er så liten at hun forstår ikke noe nå anyways også skal vi feire alle de neste sammen med henne;) ellers bruker jeg pass ca tre ganger i uken når ikke pappaen er hjemme og jeg skal på trening. da blir det hos en av besteforeldrene:) heller det enn på treningssenteret synes jeg også blir de så glad når de får sett henne litt også;)
 
Vi har hatt barnepass et fåtall ganger. Vil ikke være en som maser om barnepass hele tiden slik at folk skuler på meg og tenker at hun har jo ikke tid til barna sine. Neida, men får litt dårlig samvittighet ved å lempe ungen min over på andre støtt og stadig. Til nå har det bare vært barnepass for noen timer, ikke over natten.
 
Back
Topp