Barneoppdragelse!! Kom med innspill!! *lang*

ORIGINAL: theolin

ORIGINAL: lilla gumman

Goood tid om morgenen.. stå gjerne opp litt før slik at du er både godt beredt til slike utfordringer - og så klart gi han valg (hvis han klarer å ta dem - hvis ikke så tar du dem)[:)]

Vet om fler som bruker sov-i-ro i ørene (ikke på ungen da[8D]) dette hjelper foreldrene til å bevare roen når ungen hyler som værst[:)][:D].. så er det bare å fortsette å prate med rolig stemme til ungen.

Ja.. legging.. holde fast på rutinene og gi gjerne han beskjed om tid for kveldstell i god tid slik at han kan forberede seg/avslutte leken... og hvis nødvendig - bruk bomull/sov-i-ro i ørene[:D].. dette skal visstnok også hjelpe til å holde blodtrykket i noenlunde normalt nivå..[:D]

Og så noe heeelt annet.. du har ikke vurdert journalistyrket Dollface? Du er Utrolig flink til å ordlegge deg og skriver på en helt spesiell måte.. faktisk på en veldig underholdende måte!! (ikke at din problemstilling er underholdende... men måten du ordlegger deg her.. håper du skjønner den[:)])

helt enig! [:D]

andre råd...;
avledning. prat han bort. syng sanger, gjerne med mange vers!![:)]

HUMOR!! ikke bli altfor opptatt av å vinne kampen. tøys og tull med buksa på hodet osv... (ikke at det frister mest når man nesten holder på å eksplodere, men en toåring bruker å synes at det er festlig...
[;)])

Hehe.. signere deg theolin! HUMOR er et redskap vi bruker mye når ting går i "lås"[:)]

ORIGINAL: Dollface™

ORIGINAL: snuppa80

Vi klarer å løse det meste med å snakke STRENGT til han, og evt sende han på rommet etter et par advarsler. Og han sendes dit helt til han gir seg. Han er ikke av den typen som setter seg til å leke når han sendes dit (ENDA i alle fall), han skjerper seg i 90% av tilfellene.

Men det er tydelig at avkommet ditt er "litt" mer sta og viljesterk enn mitt[;)] Heldigvis for meg sier jeg[8D]

Har ingen andre råd enn å "straffe" han jeg, og med det mener jeg å gi "time-out" på en måte... Sette han et sted han IKKE vil være, et sted hvor det er GØRR kjedelig...

Jeg har alltid trodd at jeg kunne snakke strengt, men enten er sønnen min immun, eller så greier jeg ikke snakke strengt.. [:-]
Sta og viljesterk er bare forbokstavene.. det er helt ufattelig at det går an å trasse så jævla mye - en hel dag, hele uka.. jeg blir helt matt av å tenke på det.. at han GIDDER.. jeg gir meg jo ikke heller - han ender jo opp med å ligge i veien og vræle fordi jeg ikke greier å bære han hele veien hjem fra barnehagen (har strekk i skuldern ellerno.. satans vondt..), og de stakkarslige 100 meterne forventer jeg at en unge på 2 år greier å gå.
Men det får vel bare bli gangen på han helt til han fatter poenget... [&o]

Når han er UMULIG så er det det eneste som hjelper her... Han hyler til han blir grønn, og jeg går inn til han etter et par minutter. Roer han seg ikke så går jeg igjen, noe han IKKE vil jeg skal. Så da roer han seg stort sett... DA kan jeg prate til han, når jeg ikke fram truer jeg med å forsvinne... Så truslene kommer i fleng når vi først er i gang, men det virker... Og jeg tviler på at han tar skade av det[;)]

1:
Jeg er sterkere enn ungen. Tar på han det JEG mener han skal.. Gjør kort prosess, og går i bilen.

2:
Ignorerer.. Han kan står der å hyle. Opp har jeg ikke anledning til å ta han.. Ja.. en prøvelse for både ører og tålmodighet.. Men, men...

3:
Hjelper IKKE til.. Han klarer seg selv til vanlig.. Gidder han ikke spise selv, så får han gå sulten.
Når kopper og kar begynner å flakse, så tar jeg det fra han.. setter det utenfor rekkevidde. Han får det igjen når han har roet seg.. Skjer det igjen, så tar jeg det ifra han.. osv..

4:
Fremdeles er jeg sterkere enn ungen.. Pusse tenner er ikke noe man kan velge bort. Holder fast ungen, og tvangspusser litt.

5:
Legger ungen og sier natta.. Går ut.. Ikke noe mer oppmerksomhet enn det...

er inni samme periode vi å[&o][:'(]

må si at æ ikke vet ka du skal gjøre.
vi har 5 barn,men aldri opplevd nåt sånn...her vet ongan kæm som e sjæf..å dæm prøve sæ ikke.
ser at vi har en laaangt roligre hverdag med 5 enn det du har...kan'ke ainna enn å ønske dæ lykke tel ;)

ORIGINAL: lykkepillen

1:
Jeg er sterkere enn ungen. Tar på han det JEG mener han skal.. Gjør kort prosess, og går i bilen.

2:
Ignorerer.. Han kan står der å hyle. Opp har jeg ikke anledning til å ta han.. Ja.. en prøvelse for både ører og tålmodighet.. Men, men...

3:
Hjelper IKKE til.. Han klarer seg selv til vanlig.. Gidder han ikke spise selv, så får han gå sulten.
Når kopper og kar begynner å flakse, så tar jeg det fra han.. setter det utenfor rekkevidde. Han får det igjen når han har roet seg.. Skjer det igjen, så tar jeg det ifra han.. osv..

4:
Fremdeles er jeg sterkere enn ungen.. Pusse tenner er ikke noe man kan velge bort. Holder fast ungen, og tvangspusser litt.

5:
Legger ungen og sier natta.. Går ut.. Ikke noe mer oppmerksomhet enn det...

jupp...enig...
vi har aldri hatt de probleman som over førr vi har takla alle tilløp tel det som "lykkepillen"

akkurat nå tenker jeg at Tobias hadde vært en flott partner til snuppa mi når den tid kommer.. Så kan jeg sitte å le og kose meg mens de hadde slitt ræva av seg med å oppdra avkommet sitt, som garantert hadde arvet det "beste" fra både mor og far[:D][:D]

mamma synes i alle fall det er veldig koselig at snuppa er lik meg som barn, og hun føler at hevnen er skikkelig søt hun[>:][:D]

Kan også trøste med at trassen som regel blir mindre merkbar for deg som mamma når han flytter ut om en 14-20 år[8D] (mammas erfaring)

Bortsett fra det så bruker jeg å hente fram den lille trassen jeg enda har i meg og er enda staere enn henne, jeg har hittil vunnet i alle fall, og så bruker jeg kvelden til scrapping, og da er jeg klar til en ny omgang dagen etter[;)][:D]

ORIGINAL: Miba

akkurat nå tenker jeg at Tobias hadde vært en flott partner til snuppa mi når den tid kommer.. Så kan jeg sitte å le og kose meg mens de hadde slitt ræva av seg med å oppdra avkommet sitt, som garantert hadde arvet det "beste" fra både mor og far[:D][:D]

mamma synes i alle fall det er veldig koselig at snuppa er lik meg som barn, og hun føler at hevnen er skikkelig søt hun[>:][:D]

Kan også trøste med at trassen som regel blir mindre merkbar for deg som mamma når han flytter ut om en 14-20 år[8D] (mammas erfaring)

Bortsett fra det så bruker jeg å hente fram den lille trassen jeg enda har i meg og er enda staere enn henne, jeg har hittil vunnet i alle fall, og så bruker jeg kvelden til scrapping, og da er jeg klar til en ny omgang dagen etter[;)][:D]

Har vi samme mor? [8D]
"Han er AKKURAT lik deg.. du har bare SÅÅÅÅÅÅÅÅ godt av det.. og jeg var alene med toooooooo"...
GAAAAAAH... jeg hører henne skrålende inne i hodet mitt akkurat nå... HMPF!!!!! [>:][>:][>:]

Joda, han vinner sjeldent.. kanskje i 2% av tilfellene - men jeg er så ufattelig sliten av dette her.. når han endelig sovner, har jeg ingenting overskudd igjen - så da ender jeg opp i sofaen med pc'n eller på scrapperommet med pc'n.. lesing? Kan jeg bare glemme.. [&o]

Så det er vel egentlig det det går i.. at jeg rett og slett er utslitt av å være så forbanna konsekvent hele tiden... og tid?  Jeg har vært konsekvent siden dag 1.. så jeg lurer igrunn på når det skal gi resultater.. drøyer det noe særlig lenger nå er jeg redd han vokser opp med en mor som sitter å stanger hodet i veggen fra morgen til kveld istedenfor å gjøre andre fornuftige ting... [:-]
Her forrige dagen måtte jeg bare gå ut og be darlingen ta over, for jeg var så på bristepunktet at hadde ikke han overtatt da, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.. [&o]

Alle sier det er så flott med viljesterke barn, dere må gjerne få låne min en dag - så skal jeg love dere at dere forbanner viljestyrke så langt pokker i vold at viljestyrke aldri kommer tilbake... [>:]

Husker ikke om du skrev om gutten din gikk i barnehage? Om han gjør det så har dem kansje tilbud om PMTO der, elller hvet hvor dem har det. Vi gir foreldrene i barnehagen der jeg jobber, tilbud om PMTO inntil 5x 1 time. PMTO gir foreldrene en liten pekepinn på hvordan takle slike ting som du sliter med. Kansje helsestasjonen din vet hvor du kan få PMTO rettledning om ikke barnehagen vet det.

Lykke til!

ORIGINAL: Fever

Husker ikke om du skrev om gutten din gikk i barnehage? Om han gjør det så har dem kansje tilbud om PMTO der, elller hvet hvor dem har det. Vi gir foreldrene i barnehagen der jeg jobber, tilbud om PMTO inntil 5x 1 time. PMTO gir foreldrene en liten pekepinn på hvordan takle slike ting som du sliter med. Kansje helsestasjonen din vet hvor du kan få PMTO rettledning om ikke barnehagen vet det.

Lykke til!

Han går i barnehagen jo.. Har også fått tips om noe som heter BUPO (skal bare finne ut hva det er først [8D]).. Skal på 2årskontroll neste uke, så jeg håper helsesøsteren har GOD tid - for nå er jeg nær bristepunktet hva tålmodighet angår iallefall... [:-]

ORIGINAL: oliversMamma

vet ikke hva man kan gjøre jeg dolly.. ville gi bare go deg en god klem og si pust ut.. [;)]

Takk [:)]

*puster inn... puster uuuuuuuuuuuut....hhhh... puster innnnnhhh... puster uuuhhhhtthhh...*

Vi har en som holder litt på slik til tider han også å han har blitt 4....

Har dere prøvd med et slags belønningssystem? Begynn med en ting om gangen. F.eks tannpussen, hvis han er flink å pusse tenner kan han få et klistremerke som han kan klistre på et ark som henger på badet. Eller hvis han oppfører seg med middagsbordet så kan han få et klistremerke på ei liste og når han har fått så så mange kan dere gjøre noe hyggelig sammen (bade, spille spill, se en film, etc.) Vi har prøvd dette med litt blandet resultat.

Sist vi prøvde det gikk det på at han skulle kle på seg selv om morran så skulle han få klistremerke, og etter ei uke med klistremerker skulle han få kjøpe en ting, men det sklei bare ut, og vi glemte å klistre på.

Nå er det en stund siden vi sluttet med dette, men han kan av og til spørre etter klistremerker hvis han har vært flink med en ting, så det ligger jo litt i bakhodet.

1. Der var eldste jinta ekstrem! Je holdt henne bare fast på fanget til klærne je hadde valgt ut var kledd på!!

2-3-4. Dette er rett og slett trass av en sliten pode, så je tror je hadde prøvd å lage litt humor slik at han vart avledet og glemte å være trassig!!

ORIGINAL: Siljepus

Glemte å si noe du sikkert allerede vet.. men gi ros HELE tiden. Selv om han ikke gjøre noe spesielt.. men hver gang han IKKE slår seg vrang. " nå var du flink til å høre på mamma " " nå var du flink til å kle på deg " "så flink du er til å spise ".

Så forresten at du har 100 meter til barnehagen.. det har vi også.. og han går til barnehagen hver morgen. Men når jeg henter han, tar jeg faktisk med vogna og triller han hjem. Vet at han burde klare å gå de meterne, men han løper jo rundt i barnehagen og er ute HELE dagen, så når jeg kommer og han ser meg, er det nesten som han endelig bare puster lettet ut og klapper sammen.. han er sliten, og får lov til å være det.. kan ofte sutre med en gang jeg kommer og en god stund etterpå.. så jeg setter han i vogna, sånn at jeg slipper å bære han hjem.. han syns det er godt, og sitter der og koser seg, istedenfor en kranglete tur med han som skal gå/bæres hjem, for det er ikke noe koselig start på ettermiddagen...

Han får masse ros.. og masse kjeft.. [:-]  Men jada, han får ros når han pusser tenna fint, når han går opp trappa selv, når han er grei og i det hele tatt.. og ber han om hjelp til ting jeg anser som "unødvendige" - som å sette Pat inn i Patbilen for 30efde gang, så sier jeg at han er stor gutt og mamma vet at han klarer det selv - for han er flink..
Ang vogn til barnehage, så er det et bevisst valg å la den stå i bilen (og en i bhg), for noen morgener kjører vi (vi er tre som skal av gårde samtidig, jeg er ikke lat altså [8D][8D]), og andre morgener begynner jeg sent på skolen - så da går vi.. pleier å bære han deler av veien eller ha han på skuldrene, men nå sliter jeg med skikkelig nakke/skulder/ryggvondt, så da orker jeg ikke bære hele veien.. og syns faktisk at 20 meter ikke er for mye for langt når jeg har båret han fram til dit.. men kanskje jeg bare er en sånn nazimamma.. [&o]

r1mellem - sånn belønningssystem har jeg vurdert i forbindelse med pottetreninga.. ikke at vi driver seriøst på med bleieavvenning, men mer det å få en vane på å sitte litt på potta morgen og kveld og å kjenne litt på det å "måtte tisse".. men jeg vet ikke om han er for liten.. om han i det hele tatt fatter poenget liksom... kanskje noen andre har erfaringer med det? Han har jo nettopp runda 2 år så...

ORIGINAL: Siljepus

Vi har begynt med do-trening vi. Syns ikke det er for tidlig, angrer på at jeg ikke begynte før. Jeg forventer ikke at han skal slutte nå.. men jeg tror han har godt av å lære tidlig hva det vil si å gå på do.

Har noen venner, og pga ungen demmes hadde så hard mage og bæsja bare en gang i uka, satte de henne på potta fra hun var 8 mnd, og da bæsja hun plutselig hver dag. Hun ble tidlig bleietør, for hun lærte hva å bæsje og tisse var, og sa i fra når hun ville bæsje eller tisse.. og syns etter hvert det ble ekkelt med bæsj i bleien.

Vi har sånn frivillig do-trening her i huset. Han har do-krakk og doring... i begynnelsen la vi det bare på doet, og kikka på det, han ville ikke sitte.. etter hvert ville han prøve å sitte.. så leste vi bok mens han satt, og plutselig begynte han å tisse i do, og han ble så stolt. Noen ganger promper han i do, men ingen bæsj enda. I går spurte han plutselig selv om han kunne få gå på do, og tissa med en gang!! Jeg ble stolt, og overrasket. Noen dager er han på do flere ganger om dagen, enkelte dager ikke i det hele tatt. Det er ingen tvang, vi prøver å ha positiv innstilling til det, så det er helt opp til han. Han får "belønning" og det er at han får et tørk med dopapir, som han får putte i do. Det syns han er stas. Når han er ferdig setter han doringen på plass, bærer dokrakken til andre siden av badet (det er der HAN mener at den skal stå når den ikke er i bruk, han henter den også selv ofte :p) og så får han skylle ned!! Da er han strålende fornøyd, og kjempestolt av seg selv.

Han har potte, og får spørsmål om han vil sitte på potte og tisse.. noen ganger sier han ja, andre nei - men som regel har han ikke tålmodighet til å sitte så lenge av gangen [:D]  Han ba faktisk om å få sitte på do en dag også, så darlingen måtte holde han mens han satt oppi der [:D]  Han har vel tisset 3 ganger ellernoe, og han får masse skryt når han gjør det.. vi ringer mormor og forteller det også, så sånn sett er det bare positive ting med pottedelen.. men jeg tar det i hans tempo, vil ikke ha noe potteskrekk... [&:]

ORIGINAL: Dollface™

Hvordan løser dere følgende problemstillinger:

1.  Tidlig morgen, det er travelt, jobb og skole må rekkes innen et gitt klokkeslett - og arvingen slår seg vrang.  Skikkelig vrang.  Han skal ikke ha på den lua, ikke ha på den jakka, ikke ha på sko, ikke den sutten, ikke den jakka heller, men dressen.. jaaa.. dressen skal jeg ha på mamma!!!  Legger seg på gulvet, hyler, skriker, vrir seg - you name it...

Forklarer rolig at vi er nødt til å komme oss av gårde, kompromisser med klærne, det er ikke så viktig om hun har på seg støvler eller sko, grønn eller rosa genser.. klær må man jo ha på seg,men er ikke så nøye på hva.. Dersom det ikke hjelper at hun får velge,så kler vi bare på henne, hun får ikke bestemme at hun skal gå uten klær liksom..

2.  Ettermiddag, du er sliten, mannen er sliten, poden er sliten etter lang dag på skole, jobb og barnehage.  Middagen skal lages, gubben sitter i sofaen eller utsendes til et oppdrag i periferien (som henge opp tøy på vaskerommet), mens du lager middag og håper at ungen kan se litt på tegnefilm.. men nei.. han skal opp.. helt opp.. ligge oppå mamman sin som står over varme kjeler og panner og har skarpe kniver innen rekkevidde.  Han får tilbud om å hjelpe til med å helle ting i boller, men nei.. han skal bare bæres.. og bare skriker skriker og skriker.. du vet med deg selv at hadde du manglet det folk kaller sunn fornuft, så hadde han vært ut av vinduet for lengst..

Hos oss så er det Mia tid etter bhg uansett, den ene av oss leker med henne, den andre lager middag. Husarbeid får vente til hun har lagt seg. Den hun klenger på tar seg av henne,den andre lager mat..Grunnen til at vi tar oss ekstra av henne etter bhg er nettopp fordi hun er sliten og trenger mamman eller pappan sin, og siden hun er i seng tre timer etter vi kommer hjem så får hun all den tiden hun vil ha..[;)]

3.  Middag - som gjerne skal inntas i fred og ro.. Han SKAL ha sukker på pannekakene, det er ikke nok med bare syltetøy.. han skal ikke spise selv - han SKAL ha hjelp.. enda han er fullt ut kapabel til å stikke gaflen i pannekaka og spise det selv... tallerken og kopper flakser over bordet når han kjeder seg, og gubbens eneste kommentarer er "Nå må du oppføre deg.."  Selv sitter du og skulle ønske at barn hadde en av-bryter, gjerne med fjernkontroll, så du bare kunne gå, og skru av når du var kommet litt på avstand.

Spiser hun ikke så tar vi bort maten, da er hun nok ikke sulten. Om hun vil ha sukker på pannekakene så får hun det, spiller ingen rolle så lenge hun spiser noe.. Hun må spise selv her, og kaster hun fat og kopp bortover så fjerner vi det og hun får ikke mer mat før til neste måltid..

4.  Kveldsstell - skifte bleie? HAHAHAHAHAHAHAHAHA Ikke om det smalt, mamma!!!  Pusse tenner??? Kan griser fly? Næh, trukke det... Kan hende jeg gidder å pusse EN tann hvis bamsen pusser først, men jeg tviler.. får jeg fluor hvis jeg er flink sier du? Hmm.. bestikkelser ja.. jaja.. et par tenner til da, men SÅ skal jeg ha den fluoren.. gjerne tre takk mamma!!! JEG VILLLLLLLLLL... NEI JEG VIL IKKE STÅ HER.. NEI JEG VIL IKKE TØRKE RUNDT MUNNEN.. NEI NEI NEI NEI NEI!!!!!!!  Mer tårer, kaste seg ned på gulvet og ekte drama...

Hun får bestemme om vi skal ta på bleie eller pusse tenner først. Er hun grei får hun "tannsukkertøy" (fluor) Dette er stor stas så hun vil gjerne pusse tenner[;)] Hun vet at når vi har sunget tannpusse sangen så er vi ferdig å pusse.Hun sitter på stellebordet å pusser tennene.(Jada vi har det enda, grei arbeidstilling for mamman når hun skal pusse tenner på jenta..)

5.  Legging.. Du er sliten, ungen er gira og senga er det siste stedet han ønsker å være nå.. Leke? Oh yes!! Tar gjerne hele lekekurven med meg i senga jeg hvis jeg absolutt MÅ sitte oppi her.. Så vræles det MAMMAMAMAMAMMMMAMMAMMAMAMMAMMAMAMMA i en halvtime, før mamman ender opp med å synge lille petter edderkopp førti ganger, bytte sutt femti ganger - og til slutt eksplodere i sinne og brøle ut så halve nabolaget hører at "NÅ ER DET NATTAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Snuppa er trett og vil gjerne sove, hun får bestemme om mamma eller pappa skal legge henne,
har slite med å sove siden hun var baby.. Sov en hel natt da hun var to år.. Hun legges i vår seng, tar ti minutter så sover hun og løftes da over i egen seng.. Sover stortsett rundt nå da.. Synes de ti minuttene det tar å legge henne er helt ok, hun trenger nok kos for å roe seg ned.

Såeh.. åssen løser dere detta'a? [8|]

Å det hender jo at rutinene våre svikter og det ikke funker så bra, pappaen er stortsett med hele tiden og det er jo et must her i huset for at ting skal gå rundt.. har 3 barn som krever sitt og da må alle stå på hele tiden..

har ikke lest alle innleggene, så vet ikke om noen har foreslått dette..

her var eldste slik lenge, men vi bare fortsatte å være konsekvente, så når har det blitt bedre..
er minsta som har begynt nå...[8D]

men tilbake til eldste.
etter en lang dag i barnehagen, var hun sliten, tørst og kroppen trengte mer næring.
her var det et glass juice/ saft med en gang hun kom inn døra som forandret resten av dagen for oss!
da fikk hun opp blodsukkeret, klarte å roe seg og slappe av før middag, var ikke så sur og trassete mens vi spiste, spiste også bedre, orket mer uten trass på ettermiddagen, og var ikke overtrøtt ved leggetid..

mange små barn trenger oftere tilførsel av næring enn vi voksne, her spiser ungene 5 ganger om dagen, men likevell trengte hun den ekstra dosen etter barnehagen i en lang periode.

begge mine er ekstremt viljesterke, og med trassalder i tillegg går det heftg for seg til tider.
men har funnet ut at det hjelper mye å passe på at de får nok søvn, masse drikke og ofte mat, ellers blir de overslitne og gira fort...

håper du finnr en løsning snart, eller at den værste trasseperioden snart er over, for vet hvor slitsomt dette er!!
og du, BUP er barne/ungdoms- psykriatri, de kan sikkert hjelpe deg mye hvis ikke noe annet virker..
ellers så er ofte helsesøstre flinke med tips!

Deg skal jeg ringe da jeg får en sånn trassig unge (noe jeg tror skjer, da jeg var sånn som liten) er fortsatt bare gravid ennå. Men hva me samboeren din? Du sier at han er sliten etter jobb og vil ha det stille og rolig, kan ikke han ta seg av lille gutt til middagen er klar i stede for å la deg gå rundt å kjefte og smelle.
Må være kjedelig for lille gutt at mamma er den som kjefter hele tiden også.

Lykke til:) Satse på at det roer seg snart for dere

Høres ut som du er meg med samme barn[:-]hmmmmm vel la meg
starte: barna blir henta hos dagmamma og da her jeg som regel
2 klegger på meg bare så vidt jeg får spendt fast bilsetene og
det er etter at gullgutten har trilla rundt på bossdunken til
dagmammaen x antall ganger mens morra står og river seg
i håret for vet jo at hvis ikke hun får kommet seg hjem til middag
så bryter HELVETE løs og jeg lager ekstra problemer for meg selv[&o].
Parkert bilen og har tatt ut snuppa som helst skal bli båret på og
mens hun henger på armen så er det og prøve og få ut han andre
og helst i slippe taket i ham får da må jeg løpe rundt en halv time for
og få tak i ham og det resulterer jo i enda mer krøll for middagslaginga
mi[:o].
Vel innenfor døra og 2 små som roper mat mat og krangler om bossbilen
og andre div leker,løper i sofaen og klatrer over alt[&o]prøver og
lokke med tegnefilm på tv men da tar snuppa ut kortet fra dekoderen
og syns hun er like morsom hver gang men storebror da har mistet
tålmodigheten og er ute på faenskap.
middagen serveres og og jeg prøver og få i meg minst 2 skjer men må
gi opp for snuppa har klint mat på gardiner og hele seg selv mens
storebror er mett(har da spist kjempe masse,vil si 1 skje) og er på
vei opp på bordet eller til springen eller mammas fang.
Etter middag-prøver og rydde vekk middagen mens det i stuen hyles
gråtes sov for mine små gullbarn vil ALLTID ha de samme lekene,
driter i ryddingen og får barna ut en stund og det roer seg litt.
Så til bading og leggetid som skjer etter kveldsmaten som blir
en fadese i seg selv for begge 2 er trette og sutrete,inn på badet
og i dusjen,en ut en inn,inn ut inn ut sånt foregår dusjinga og gulvet
er såpeglatt og mamma dassvåt[&o]bleier på bleier av og tannpussen
blir jo nesten en krig for ingen vil pusses men gjerne ha fluor så det lokkes
med boklesing og sang for hver tann. Opp på rommene og snuppa i
seng men gullgutten står og synger og klinker på klokkespillet sitt
ved hennes eng og mammaen sitter og prøver og synge med[8|]nattinatt
snuppa og så til storebror som leses for og synges for så er det ned
og ta hele huset som er bombet av 2 små sjarmtroll.

4: sier dotrollet kommer om han ikke er rein, og legger igjen sånn trollting på stumpen slik at det klør......

3: Sier middagsheksa kommer om han ikke klarer oppføre seg med bordet nå som han er så stor... ELLER gi han tåteflaske eller noe lurt å si at "Ok du er vist baby du, trodde du var stor gutt, så du får spise som en baby også"... Usikkert

1: sier at "helten hans" hjalp med å finne de klærna og nå blir han lei seg når han ikke bruker de klærna...

2: Her kommer det egentlig HELT an på hva jeg tror jeg ville gjort, har han kommet til den der "Få se hvor fort du kan støvsuge hele rommet her" "Få se hvor fort du kan hente den kontrollen der", eller er det noe han ELSKER å vise frem, eller et eller annet lignende...

Har ikke småtroll enda, første mitt kommer ikke før i desember, men i skrivende stund er dette det jeg ville gjort / Sagt :P (Litt småond ja)

Back
Topp