Barneoppdragelse!! Kom med innspill!! *lang*

Dollface

Forumet er livet
VIP
Hvordan løser dere følgende problemstillinger:

1.  Tidlig morgen, det er travelt, jobb og skole må rekkes innen et gitt klokkeslett - og arvingen slår seg vrang.  Skikkelig vrang.  Han skal ikke ha på den lua, ikke ha på den jakka, ikke ha på sko, ikke den sutten, ikke den jakka heller, men dressen.. jaaa.. dressen skal jeg ha på mamma!!!  Legger seg på gulvet, hyler, skriker, vrir seg - you name it...

2.  Ettermiddag, du er sliten, mannen er sliten, poden er sliten etter lang dag på skole, jobb og barnehage.  Middagen skal lages, gubben sitter i sofaen eller utsendes til et oppdrag i periferien (som henge opp tøy på vaskerommet), mens du lager middag og håper at ungen kan se litt på tegnefilm.. men nei.. han skal opp.. helt opp.. ligge oppå mamman sin som står over varme kjeler og panner og har skarpe kniver innen rekkevidde.  Han får tilbud om å hjelpe til med å helle ting i boller, men nei.. han skal bare bæres.. og bare skriker skriker og skriker.. du vet med deg selv at hadde du manglet det folk kaller sunn fornuft, så hadde han vært ut av vinduet for lengst..

3.  Middag - som gjerne skal inntas i fred og ro.. Han SKAL ha sukker på pannekakene, det er ikke nok med bare syltetøy.. han skal ikke spise selv - han SKAL ha hjelp.. enda han er fullt ut kapabel til å stikke gaflen i pannekaka og spise det selv... tallerken og kopper flakser over bordet når han kjeder seg, og gubbens eneste kommentarer er "Nå må du oppføre deg.."  Selv sitter du og skulle ønske at barn hadde en av-bryter, gjerne med fjernkontroll, så du bare kunne gå, og skru av når du var kommet litt på avstand.

4.  Kveldsstell - skifte bleie? HAHAHAHAHAHAHAHAHA Ikke om det smalt, mamma!!!  Pusse tenner??? Kan griser fly? Næh, trukke det... Kan hende jeg gidder å pusse EN tann hvis bamsen pusser først, men jeg tviler.. får jeg fluor hvis jeg er flink sier du? Hmm.. bestikkelser ja.. jaja.. et par tenner til da, men SÅ skal jeg ha den fluoren.. gjerne tre takk mamma!!! JEG VILLLLLLLLLL... NEI JEG VIL IKKE STÅ HER.. NEI JEG VIL IKKE TØRKE RUNDT MUNNEN.. NEI NEI NEI NEI NEI!!!!!!!  Mer tårer, kaste seg ned på gulvet og ekte drama...

5.  Legging.. Du er sliten, ungen er gira og senga er det siste stedet han ønsker å være nå.. Leke? Oh yes!! Tar gjerne hele lekekurven med meg i senga jeg hvis jeg absolutt MÅ sitte oppi her.. Så vræles det MAMMAMAMAMAMMMMAMMAMMAMAMMAMMAMAMMA i en halvtime, før mamman ender opp med å synge lille petter edderkopp førti ganger, bytte sutt femti ganger - og til slutt eksplodere i sinne og brøle ut så halve nabolaget hører at "NÅ ER DET NATTAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Såeh.. åssen løser dere detta'a? [8|]

Jeg må ta meg en pust i bakken jeg.. kan ikke svare.... *svett av å lese*

ORIGINAL: Ice Queen

Går til psykolog [:-]

Bra spørsmål dolly , venter spent på svar og håper noen tar seg tid til det.

jeg tør ikke.. er redd for å bli bura inne hvis jeg forteller helt ærlig hva jeg har lyst til å gjøre noen ganger...
*blir gal snart* [&o]

Aner ikke du. Men kjenner jeg gruer meg til snuppa kommer i den alderen....[8|]

Huff da, høres ut som ett snev av seriøs trassalder det der [&:]

Blir utslitt bare av å lese.

Hadde vel vært kjekt om mannen hadde hjulpet til litt, kanskje ta en prat med ham og samkjøres litt? Prøv å være konsekvent og rutinert. Huff, nei vet ikke jeg. Får bare håpe det går over snart.

*Sniker meg sakte ut igjen*

ORIGINAL: svimsa

Sender ham på ferie til bestemor, tar en uke på ett kursted og håper man finner krefter og uventet inspirasjon til man kommer hjem igjen? Hvis ikke så får man prøve bestefar en uke? [8D]

Men apropo det med tannpuss, jeg vet jeg har mast om de før her inne, men jeg synes de er geniale!
Du får noen "tabletter" på apoteket som du skal tygge etter tannpussen, og der det ikke er skikkelig pusset blir man knall rød frem til man har pusset bra nok.

Vet om mange unger som ble mye mer velvillig til å pusse tenner når de ble tatt i bruk, da de syntes det var morsomt.

syns han er litt liten for de tablettene, men jeg har iallefall kjøpt en tannbørste med tre sider, så det skal gå kjappere å pusse.. det er samme helvetet om morran, men da kan han bestikkes med at han pusser mine samtidig hvis vi har tid... hvis ikke blir det ingen tannpuss...

Vi klarer å løse det meste med å snakke STRENGT til han, og evt sende han på rommet etter et par advarsler. Og han sendes dit helt til han gir seg. Han er ikke av den typen som setter seg til å leke når han sendes dit (ENDA i alle fall), han skjerper seg i 90% av tilfellene.

Men det er tydelig at avkommet ditt er "litt" mer sta og viljesterk enn mitt[;)] Heldigvis for meg sier jeg[8D]

Har ingen andre råd enn å "straffe" han jeg, og med det mener jeg å gi "time-out" på en måte... Sette han et sted han IKKE vil være, et sted hvor det er GØRR kjedelig...

ORIGINAL: snuppa80

Vi klarer å løse det meste med å snakke STRENGT til han, og evt sende han på rommet etter et par advarsler. Og han sendes dit helt til han gir seg. Han er ikke av den typen som setter seg til å leke når han sendes dit (ENDA i alle fall), han skjerper seg i 90% av tilfellene.

Men det er tydelig at avkommet ditt er "litt" mer sta og viljesterk enn mitt[;)] Heldigvis for meg sier jeg[8D]

Har ingen andre råd enn å "straffe" han jeg, og med det mener jeg å gi "time-out" på en måte... Sette han et sted han IKKE vil være, et sted hvor det er GØRR kjedelig...

Jeg har alltid trodd at jeg kunne snakke strengt, men enten er sønnen min immun, eller så greier jeg ikke snakke strengt.. [:-]
Sta og viljesterk er bare forbokstavene.. det er helt ufattelig at det går an å trasse så jævla mye - en hel dag, hele uka.. jeg blir helt matt av å tenke på det.. at han GIDDER.. jeg gir meg jo ikke heller - han ender jo opp med å ligge i veien og vræle fordi jeg ikke greier å bære han hele veien hjem fra barnehagen (har strekk i skuldern ellerno.. satans vondt..), og de stakkarslige 100 meterne forventer jeg at en unge på 2 år greier å gå.
Men det får vel bare bli gangen på han helt til han fatter poenget... [&o]

well we dont have it so bad...but sometimes happens
i just count to 3 and if she dont want to do it her self then I do it.and of course there is crying and screaming,but i just go away.the more attention you give  when the child is crying the more they r crying.(not inevery situation,of course)

ORIGINAL: Milla*s Isabell

*Sniker meg sakte ut igjen*

[:-][:-][:-]

Sender over en god trøsteklem! Om du trenger barnevakt for poden ett døgn for å komme deg litt, så skal jeg stille opp[8D]
Og leverer han nok gladelig fra meg igjen[:D]

nå var klesvasken ikke noe som skjer hver enste dag da.. som regel er han og jeg hjemme minst en time før darlingen - og da er det bare meg og han, vi sitter og leker eller ser på elias sammen.. men når darlingen kommer hjem skal middagen lages, og darlingen er gørsliten etter jobb og vil helst ha ro og fred.. [&o]

hehe...du er flink til å ordlegge deg, dollface!![:D]  jeg ser alle situasjonene for meg så klart som glass[;)]
mulig fordi du er flink til å skrive...eller også kanskje fordi en del av det hørtes ganske kjent ut!![:D]

mitt råd er å ikke stille for mange spørsmål.(vet ikke om du gjør det heller, da...)   vær hele tiden bevisst på hvordan du formulerer deg...feks ikke spør "skal vi kle på nå?", men si vennlig at "nå skal vi kle på."
gi kun to valg, feks "du kan få velge mellom denne eller denne genseren."

kanskje det kan hjelpe litt...?

Huff dette hørtes veldig slitsomt ut snuppa..
Har desverre ingen råd å komme med..

Håper bare det er en liten periode..
Stor klem fra meg[:)]

ORIGINAL: theolin

hehe...du er flink til å ordlegge deg, dollface!![:D]  jeg ser alle situasjonene for meg så klart som glass[;)]
mulig fordi du er flink til å skrive...eller også kanskje fordi en del av det hørtes ganske kjent ut!![:D]

mitt råd er å ikke stille for mange spørsmål.(vet ikke om du gjør det heller, da...)   vær hele tiden bevisst på hvordan du formulerer deg...feks ikke spør "skal vi kle på nå?", men si vennlig at "nå skal vi kle på."
gi kun to valg, feks "du kan få velge mellom denne eller denne genseren."

kanskje det kan hjelpe litt...?

aKkurat det spørsmålsgreine er jeg veldig bevisst på, for det har pappa prenta inn i meg siden jeg var 15 ellerno..
1. man spør aldri barn..
2. man forhandler aldri med barn..
så det er lite av det.. er også veldig bevisst på å gå bort til han og ned på hans nivå og fortelle at nå skal vi pusse tenner, ta på tørr bleie og pysj, og så er det natta..
Han får korte konsise beskjeder, og de gangene jeg står langt ute i gangen og roper på han, er det gjerne fordi jeg allerede har gitt han beskjeden på "nært hold" og forventer at han kommer etter når jeg går ut til bad/gang..

Ang klesstyret om morran, så henger det bare ei jakke der, noen ganger ei regnjakke - pluss dressen hans.. så river han av seg lua og skal IKKE ha den, så jeg spør om han vil ha en annen (som jeg finner fram fra en skuff) osv osv osv..
Han har kun to par sko stående, og valgmulighetene er ikke mange - det er mest for å trasse.. han vil i grunn ikke gjøre noe av det jeg vil han skal gjøre.. [:-]

Goood tid om morgenen.. stå gjerne opp litt før slik at du er både godt beredt til slike utfordringer - og så klart gi han valg (hvis han klarer å ta dem - hvis ikke så tar du dem)[:)]

Vet om fler som bruker sov-i-ro i ørene (ikke på ungen da[8D]) dette hjelper foreldrene til å bevare roen når ungen hyler som værst[:)][:D].. så er det bare å fortsette å prate med rolig stemme til ungen.

Ja.. legging.. holde fast på rutinene og gi gjerne han beskjed om tid for kveldstell i god tid slik at han kan forberede seg/avslutte leken... og hvis nødvendig - bruk bomull/sov-i-ro i ørene[:D].. dette skal visstnok også hjelpe til å holde blodtrykket i noenlunde normalt nivå..[:D]

Og så noe heeelt annet.. du har ikke vurdert journalistyrket Dollface? Du er Utrolig flink til å ordlegge deg og skriver på en helt spesiell måte.. faktisk på en veldig underholdende måte!! (ikke at din problemstilling er underholdende... men måten du ordlegger deg her.. håper du skjønner den[:)])

ORIGINAL: Minimeg

1- Prøver å forklare, at han må ha på ditt eller datt. Hvis ikke det går;  Kler på han, mens han er sint. Tar han under armen og bærer han i bilen.

2- Lar han grine, mest sannsynlig på kjøkkengulvet. Ignorerer til han gir seg (for det gjør han etterhvert) og gir MASSE ros, når han gir seg og hører etter.

3- Hadde sendt han på timeout i 2 minutter. Hadde da forsøkt igjen. Kan tilby meg å hjelpe litt, men han må forsøke å spise selv også. Hvis han fortsetter å kaste, ny timeout. Dersom han da ikke oppfører seg etter 2 sjanser, er middagen ferdig.

4- Ignorert igjen. Tannpussen skal gjennomføres, uannsett hvor lang tid vi bruker. Fluor etterpå. Gir seg etterhvert.

5- hadde sikkert endt opp som dette ja............. Hvis ikke han hadde vært utslitt etter sliiiiiitsom dag, med mye trass.
Mulig jeg hadde stappa sov i ro i mine ører, og kollapset i senga!!!

Jaggu, har vi trass her og, men ikke så ille. *bankibordet*

Edit; ser nå at dette var tilfelle hos deg.
Du må bare være knallhard, og stå på det du mener han/du skal gjennomføre. Det blir verre litt, men så blir det bedre igjen!

Håper du finner utav det!
signerer denne!

ORIGINAL: lilla gumman

Goood tid om morgenen.. stå gjerne opp litt før slik at du er både godt beredt til slike utfordringer - og så klart gi han valg (hvis han klarer å ta dem - hvis ikke så tar du dem)[:)]

Vet om fler som bruker sov-i-ro i ørene (ikke på ungen da[8D]) dette hjelper foreldrene til å bevare roen når ungen hyler som værst[:)][:D].. så er det bare å fortsette å prate med rolig stemme til ungen.

Ja.. legging.. holde fast på rutinene og gi gjerne han beskjed om tid for kveldstell i god tid slik at han kan forberede seg/avslutte leken... og hvis nødvendig - bruk bomull/sov-i-ro i ørene[:D].. dette skal visstnok også hjelpe til å holde blodtrykket i noenlunde normalt nivå..[:D]

Og så noe heeelt annet.. du har ikke vurdert journalistyrket Dollface? Du er Utrolig flink til å ordlegge deg og skriver på en helt spesiell måte.. faktisk på en veldig underholdende måte!! (ikke at din problemstilling er underholdende... men måten du ordlegger deg her.. håper du skjønner den[:)])

helt enig! [:D]

andre råd...;
avledning. prat han bort. syng sanger, gjerne med mange vers!![:)]

HUMOR!! ikke bli altfor opptatt av å vinne kampen. tøys og tull med buksa på hodet osv... (ikke at det frister mest når man nesten holder på å eksplodere, men en toåring bruker å synes at det er festlig...[;)])

og husk at viljestyrke er en bra egenskap! han kommer til å nå langt her i livet!!![:)]

Back
Topp