Barnemat aldersgrenser - hvorfor?

BKNO13041

Forelsket i forumet
Ga en smoothiepose (hipp) som jeg etterpå så det stod fra 12 mnd på i dag. Den inneholdte fullkorn, gulrot, appelsin, eple og banan... Og risstivelse og c-vitamin tror jeg det var også da. Noen som vet hvorfor denne har 12 mnd grense? Bør han ikke få den, eller kan han det?

Skjønner kanskje med middagsglass osv. at det muligens har noe med sammensetningen av næringsstoffer som er tilsatt å gjøre, og om det feks inneholder melk eller honning såklart... Men likevel, hvor alvorlig tar man disse aldersgrensene?
 
Det har vel med ingredienser og konsistens og gjøre. Jeg har gitt noen glass med 8 mnd, men de hadde mye sterkere krydder smak så han var ikke så interresert ;) så vi holder oss til det som står 6 mnd på
 
Ja for det var ingen av ingrediensene de ikke kan få før 12 mnd i denne smoothien, og han har fått alle hver for seg før også. Men var riktignok litt klumper i, men han er vant med hjemmelaget mat dvs klumper hehe :)
 
Ja for det var ingen av ingrediensene de ikke kan få før 12 mnd i denne smoothien, og han har fått alle hver for seg før også. Men var riktignok litt klumper i, men han er vant med hjemmelaget mat dvs klumper hehe :)

Sikkert mest klumper og smak da :) er sikkert ok om han klarer og svelge det :)
 
De skal vel helst ikke ha sitrusfrukter så tidlig, det kan være surt til magen deres. Men en gang i blant går nok helt fint.
 
De skal vel helst ikke ha sitrusfrukter så tidlig, det kan være surt til magen deres. Men en gang i blant går nok helt fint.

Joda det kan de godt få, så lenge man introduserer det gradvis og sjekker at magen tåler det (som med all mat egentlig) Min har spist appelsin flere ganger tidligere, og også litt sitron :)
Jeg synes denne brosjyren er fin og nyttig mht hva som kan gis:
http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/Documents/Mat for spedbarn 2011.pdf

Tror kanskje det var noe med sitrus, som med jordbær og sikkert mye annet også, tidligere, men at de har gått bort i fra det, hvertfall de offisielle rådene?

Men åhh, skjønner ikke disse månedsgrensene, dersom det ikke har med ingrediensene å gjøre. Er jo ikke mye man IKKE kan gi fra starten av egentlig, så sjekker man innholdsdeklarasjonen må det vel være greit. Regner med det ellers går på konsistens og evt. tilsatte vitaminer/næringsstoffer spesielt tilpasset en alder... Men vet ikke! Kompliserte saker :)
 
De skal vel helst ikke ha sitrusfrukter så tidlig, det kan være surt til magen deres. Men en gang i blant går nok helt fint.


Jeg trodde også det, men det var mere i forhold til hvis det var allergi i familien.

Så lenge det ikke er det så kan det prøves ut i små doser.


Men ofte er aldersgrensene satt pga enten ingrediensene eller konsistensen.
 
Jeg trodde også det, men det var mere i forhold til hvis det var allergi i familien.

Så lenge det ikke er det så kan det prøves ut i små doser.


Men ofte er aldersgrensene satt pga enten ingrediensene eller konsistensen.

Det stemmer Marthe, hvis det er allergi i familien skal man være ekstra forsiktig med de typiske allergimatvarene :)
 
Back
Topp