Barnehagevotter, hvilket garn?

123Kjør!

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Tenkte å strikke noen nye barnehagevotter snart, men er usikker på hvilket garn som egner seg best. På oppskrifta jeg brukte sist (fant i en blogg), var det Smart som var anbefalt, så strikket et par i det, men synes kanskje vottene virker litt kalde, da garnet ikke har tovet noe...

Hvilket garn bruker dere andre til slike votter?
 
Tenkte å strikke noen nye barnehagevotter snart, men er usikker på hvilket garn som egner seg best. På oppskrifta jeg brukte sist (fant i en blogg), var det Smart som var anbefalt, så strikket et par i det, men synes kanskje vottene virker litt kalde, da garnet ikke har tovet noe...

Hvilket garn bruker dere andre til slike votter?

Hva med å strikke votter som du tover før bruk? De blir veldig gode og varme, også om de blir våte... Da kan du bruke for eksempel fritidsgarn eller vamsegarn, eller annet garn som egner seg godt til toving :)
 
Hva med å strikke votter som du tover før bruk? De blir veldig gode og varme, også om de blir våte... Da kan du bruke for eksempel fritidsgarn eller vamsegarn, eller annet garn som egner seg godt til toving :)
Men da må jeg nok ha en annen oppskrift enn den som anbefalte Smart-garn, eller? Er en rimelig fersk strikker :p
 
Last edited:
Men da må jeg nok ha en annen oppskrift enn den som anbefalte Smart-garn, eller? Er en rimelig fersk strikker :p

Ja da må du nok ha en annen oppskrift... Kan være det står oppskrift på tovede votter på det papirbåndet som er rundt garnnøstet på noen av de garntypene :) ellers så kan du kanskje søke på tovede votter på nettet. Det strikkes sikkert på samme måten, men det har med maskeantallet i forhold til tykkelsen på garnet...:)
 
Ja da må du nok ha en annen oppskrift... Kan være det står oppskrift på tovede votter på det papirbåndet som er rundt garnnøstet på noen av de garntypene :) ellers så kan du kanskje søke på tovede votter på nettet. Det strikkes sikkert på samme måten, men det har med maskeantallet i forhold til tykkelsen på garnet...:)
Får søke litt på nettet ;)
 
Får søke litt på nettet ;)

Ja gjør det :) smartgarnet er et superwash garn... Det er behandlet og gjør at man kan vaske det i maskinen uten at det tover :) vil du ha et garn som tover litt når det blir vått/tas i bruk må du se etter et som ikke er superwash :)
 
Tenkte å strikke noen nye barnehagevotter snart, men er usikker på hvilket garn som egner seg best. På oppskrifta jeg brukte sist (fant i en blogg), var det Smart som var anbefalt, så strikket et par i det, men synes kanskje vottene virker litt kalde, da garnet ikke har tovet noe...

Hvilket garn bruker dere andre til slike votter?
Jeg har strikka de (tror vi snakker om samme oppskrift) i Drops sitt Merino Extra fine :) nydelig garn. Og de strikkes jo på pinne 2.5 og 3, så de blir noe tette og. Iallefall mine :p smart er superwash så de tover ikke
 
Men da må jeg nok ha en annen oppskrift enn den som anbefalte Smart-garn, eller? Er en rimelig fersk strikker :p
Om du vil ha tovede votter, søk på sandnes tovete votter. De har en gratis oppskrift liggende ute på sine hjemmesider :) vet blant annet at deres fritidsgarn tover :)
 
Tenkte å bruke pure wool fra Pickles.
 
Jeg har strikket barnehagevottene i både Drops Karisma (superwash) og i Drops Lima :) Veldig fornøyd med begge.
 
Back
Topp