Barnehageutstyr!! :D

Frk KabelSatan

Elsker forumet
Hei damer!!emoticon

I August skal jeg sende jenta mi avgårde i barnehagen for første gang. Som førstegangsmor er jeg jo fersk på de fleste områder.emoticon Også her selvfølgelig! emoticon

Jeg har hørt mye om den eviglange lista over klær og utstyr man må ha kjøpt inn til barnehagestart.
Som alenemamma kommer summen av alt dette til å ligge igjen som et stooort sår i budsjettet mitt! emoticon
Derfor tenkte jeg at jeg skulle begynne med handlinga snart, så jeg får fordelt utgiftene litt.

Jeg regner med at det er flere enn meg her inne som har barnehagebarn for første gang nå til høsten, så jeg tenkte kanskje vi kunne hjelpe hverandre litt med denne huskelista.emoticon

Så...

HVA TRENGER MAN TIL BHG START ?? emoticon
Skriv opp alt dere måtte komme på! Alle tips mottas med stor takk!

Denne skal jeg følge med på :)

regntøy
ekstra strømpe bukser
ekstra bukser
ekstra gensre
mat boks
tøfler (inne sko)
sjøstøvler
ekstra sko
ekstra sokker
bleier?!
ryggsekk
ekstra smokk?!

(aner egentlig ikke, men tok med det jeg husker at barna hadde da jeg jobbet i bhg). 

Jeg hadde til å begynne med store planer om å skille bhg klær og hjemmeklær. Men dette gjennomfører jeg ikke.
Mine 2 jenter har, foret vinterdress, 1 sett regnklær,1 høst/vår dress eventuellt jakke og bukse. De har 1 par støvler, 1 par sherrox, 1 par innesko/tøffler, 1 par joggesko, 2 par vintersko. Har en allværsjakke hengende i bhg, samt den de har på til å fra bhg selvfølgelig. pluss at de har mange andre jakker som jeg har å skifte på hvis de trenger det. De har 3 sett skiftetøy/innetøy, dette er ass både ull og vanlig. Jeg kjøper ikke mange sett med ullundertøy da jeg ser at behovet ikke er her, de har vel 1 sett ull i bhg samt 2 vanlige, å så har de vel 2 her hjemme. De har en haug votter, luer og halser/skjerf. pannebånd har vi noen av. De har flere hjemmestrikket ullgensere pluss bukser og ullsokker. Heldigvis har jeg en svigermor og flere i familien som strikker så slipper at det blir så dyrt.
Vi har tørketrommel her hjemme så på vinterstid kan det hende vi må vaske å tørke dressene deres på ettermiddagen/kvelden, kanskje ikke alle har den muligheten. Har til tider hatt 2 vinterdresser til de, men det har vært i overgang fra en str til en annen og hvis de får dresser fra noen i familien i gave feks.
 Jeg er veldig bevisst på å ønske barna praktiske klær/ting når de har bursdag og til jul. Pluss at det er mange i familien som er supre på å plutselig komme med ett plagg eller 2 til de, så her i huset har vi ikke merket noe spesiellt til at det er dyrt å starte i bhg. Vi kjøper det de trenger hvis behovet melder seg.

regnsett, støvler, sko, vintersko/støvler, vinterdress. lue (vinter, sommer), votter, skjerf eller hals (hals er vel forsåvidt best til små). kulde/fuktighetskrem til vinteren kan være ok, solkrem. ulle/fleece sett til å ha under dressen. bhg vår vil helst at ungane har en parkdress me, men det er strengt tatt ikke nødvendig! så et par skift med klær fra topp til tå. vi bruker bare de klærna ungane har. kjøpe bhg klær for det meste åsså bare et par tre sett med litt finere som de har når vi skal noe. er så fort de griser på seg i bhg.. å ikke lett for de ansatte å passe på. å det skjønner ej veldig godt. 

Da T begynte i bhg var han rett under året..
Jeg var også alene, og startet handlingen tidlig :)
Fikk kjøpt en brukt, kjempefin reimadress i et annet forum og den brukte vi hele vinteren.. Kjempefornøyd..
Støvler arvet jeg av noen her inne, da jeg ikke fant cherroxer i hans størrelse.. Så ønsket jeg meg goretexstøvler til bursdagen hans som han fikk av sin oldemor.. (Mange penger spart..)
Skiftetøy var jo bare tøy han hadde hjemme... en strømpebukse, en body, genser og joggebukse..
Ang tøfler så kjøpte jeg Robeez-tøfler til han.. supre på små føtter, strammer ikke og er helt myke skinntøfler som ikke blir for varme heller. De koster litt, men jeg ønsket meg til bursdag :)
Regntøy kjøpte jeg på tilbud.. betalte vel 150 kroner for det.. og gummistøvler koster jo ikke all verden heller :)
Sekk har vi aldri hatt bruk for.. Da han gikk på småbarnsavdelingen gikk ikke barna med sekk på tur, i barnehage nummer 2 fikk alle barn egen sekk med flaske og sitteunderlag så de hadde når de var på tur :)
Vogn hadde jeg jo, samme med pose.. tok den bare med meg hjem i helgene da jeg sjeldent brukte den på hverdagene etter bhg.. :)

Det trenger ikke å bli så dyrt.. :)

Her ligger matboks, drikkeflaske og berganssekk ubrukt enda, men til nå har han hatt

- Kuldekrem, zinksalve, solkrem (iår)
- Vinterdress. I fjor hadde vi 1, til i år har jeg kjøpt 2. Egentlig 3, men tenker å kvitte en.
- Parkdress. I fjor var det ikke så nødvendig da han ikke kunne gå, men i år har jeg kjøpt evig stor slik at han nok passer den frem til neste sommer.

- Skjerf/hals
- Lue og sånn finnlandshettegreier i tynn ull
- Hansker. Sånne som henger sammen i snor kan være en fordel
- Fleecedress og ulldress. Da har du ullen innderst og så fleecen ytterst som varmer og isolerer

- 1 par vintersko. I år er han mer aktiv så da blir det 2 par
- Regntøy. I fjor ble dette brukt sånn 3 ganger max så glad jeg kjøpte det på tilbud.
- Innesko. Her blir de lite brukt av bhg så hadde klart meg uten, men tenkte han kunne ha stående sandalene sine

- Ekstra skifte. I boksen passet jeg alltid på å han en ting av hver oppi, men av og til ble det 3 bodyer, 2 bukser, flere sokkerpar osv. Om vinteren hadde jeg nesten bare ull oppi der for å slippe dobbelt opp med bomull som i tillegg er kaldt.

- Siden han ikke kunne gå i fjor så holdt det med vinterskoene så vi kjøpte ikke støvler

Skriver for å følge med på tråden:)

Mange gode tips her, men vil si:
Innesko i tilfelle evakuering, ikke bare pga gulvkulde.
3 skift, ikke 2, i hvertfall når barnet er lite.

Mulig jeg kommer på mer etterhvert, da editer jeg.

Regnsett.
Parkdress.
Vinterdress (Når den tid kommer)

3 sett skiftetøy. ( bukser,strømpebukser,sokker,trøyer,gensere,body, truse (?), og varme ull kler.)

Hals, ikkje skjerf..
Votter + ekstra sett med det.
Huer.. Sånn "Finlandshette hue" er gode:)
Tjukkesokker (gode ull sokker. Alt av Lamaull er veldig varmt og godt:)

Støvler
Gode ute sko (goretex eller korleis en no skriver det :)

Inne sko/tøffler ! (ikkje berre pga bedre støtte for foten,men feks unger kan ofte bomme på doskåla på toalett besøket og før den voksne har fått tørka det vekk har en liten trakka i det.)

Godt med "varme kose" plagg, feks et sett med bukse og jakke av fleece h*n kan ha på seg inne etter å ha vert ute i surt væir.

Bleier,kuldekrem,solkrem, "Rompekrem":p ,våtservietter, ekstra smokker om ungen bruker det og en sekk til og ha noko av dette i:)

Trenger ikkje og kjøpe det dyraste,mykje billig i bra kvalitet :)
Innpå www.stormberg.no kan en få "Barnehagestart pakke" med gode kler til en brukande pris :))
Lykke til !! :)

du trenger ikke kjøpe alt i august. da er det enda sommer og man trenger ikke parkdress eller vinterdress enda. kjøp gummistøvler og regntøy, ellers vanlige inneklær som hun har fra før. egentlig når man tenker over det trenger man ikke noe mer når barnet går i barnehage enn hjemme uansett ;)

i noen bhg må man ha matboks og drikkeflaske men dette finner du billig på flere butikker, nille f.eks.

Innesko har man pga brannsikkerheten, men det er heller ikke nødvendig før det blir kaldere...

Back
Topp