BarnehageTANTE

Hva med HelseSØSTER da? [8D]

ORIGINAL: Trine83

... det ER en yrkestittel.
Kan ikke helt sammenlignes.

ORIGINAL: FancyPants

Jeg kalte de ansatte i barneparken jeg gikk i for "tante *navnet*" da jeg var liten, husker jeg.

Men om de som jobber i barnehage vil kalles noe annet så respekterer jeg det.
Jeg bruker som regel de ansatte/de voksne/ped.leder. Sier aldri "assistenten", da det minner meg for mye om assistent på sykehjem.

Barnehagene har forandret seg mye de siste 30 årene... de har blant annet gått fra fra barne. og familiedapartementet til kunnskapsdepartementet. De krever og høyere utdanning blant flere av barnehagens personale... Så hvorfor ikke følge med i utviklingen??[;)] Den var ikke til deg fancypants, men ta den de som vil..

At BARNA kaller personalet for tante hadde nå vært en ting (selv om det jo kommer fra et sted), det er de VOKSNES holdning til utdanning og arbeidet som blir gjort i barnehagen som blir nedverdiget med å bruke et ord som "tante". Barnehagene er pedaggogiske institusjoner, IKKE barnepass av familen!!![;)]

Så hvor mye koster det å respektere en yrkesgruppe som ikke får verken økonomi eller særlig kreditt i det offentlige for den jobben de gjør??

er det bare ungen min som hadde blitt forvirra om ho plutselig hadde hatt 5 tanter i barnehagen? nei.. her bruker vi navna til de som jobber der !

ORIGINAL: Imogene

ORIGINAL: Trine83

... det ER en yrkestittel.
Kan ikke helt sammenlignes.

Nei vel da

Jeg sier f.eks. "barnehagetantene/onklene i ..... sin avdeling", om jeg snakker med andre! [:)]
om jeg snakker til ungene, sier jeg navnet eller de voksne[:)]
Vet ikke hvorfor, men det blir bare slik, en gammel vane[;)]

Blir vel mer KARI og KARIANNE i bhg.. ikke tante Kari...

hvem bruker det egentlig?

Men HVORFOR skal dere kalle oss tanter og onkler da???
Hvis dere prater om oss til bekjente, er det ikke like naturlig å si "de ansatte i barnehagen"?
Jeg skjønner det bare ikke.
"Nå må du gå inn, så får du kanskje mat av onkel"........... Er vel mer naturlig å si navnet til mannen? Så upersonlig å si onkel og tante da

Hahaha...jaja, godt med en latter før sengetid[;)][:D]
Hvorfor i alle dager skal de i ansatte i bhg kalles tanter? Min unge har da sine tanter og de er ikke i bhg. Og skal mannfolk kalles onkler da? Sønnen min har nemlig også onkler fra før av[8D] Og at det er så "koselig" - vel kan ikke ungene si navnet på den voksne? Barna har da ikke noen familiære bånd til de voksne i bhg slik at de skal kalles tanter eller onkler om de ikke er det i virkeligheten...

Hehehe...kanskje min nye kampsak skal være at jeg som lærer skal kjempe for at mine elever bør kalle meg frøken, evt mamma siden man virkelig inntar oppdragerrollen (som foreldrene ville ha gjort) i enkelte situasjoner[8D][:D]
Jaja, godt vi er forskjellige....

ORIGINAL: Tonjemoren

Navnet er mye bedre. Tante er noe familiært, ikke noe som har med barnehagen å gjøre selv om man betyr mye for barna.

Det er snakk om å ha litt yrkesstolthet da, noe som er viktig i et yrke som er lite attraktivt for tiden med all den økonomiske usikkerheten som herjer. Og da sømmer ikke "tante" seg - for det er både lite profesjonelt og lite personlig.

Det synes jeg [:)]

Back
Topp