BarnehageTANTE

ORIGINAL: FrittFram

Jeg har aldri hørt noen kalle de ansatte i barnehagen for tanter - av mennesker jeg snakker med irl.
Vi omtaler dem selvsagt ikke med TITTEL til barna, vi bruker navn - eller snakker om barna og de VOKSNE.

Jeg forstår ikke at det er er noe problem å ha yrkesstolthet, det betyr ikke at en shar behov for å SMYKKE seg med titler.

Men kjære vi har da NAVN vi som jobbe i bhg uansett om vi e pedagog, barne- og ungdomsarbeider eiller assistent.. e'kke som om vi ønske å bli kaillt PEDAGOG av ungan.. men det e da væll heilt normalt å omtal oss ved navnet vårres?

Jeg må virkelig innrømme at jeg ikke ser problemet...

Men det er meg [:D]  Barnehagetante er jo et så koselig ord!  Men om de ansatte i barnehagen til ungen min klikka i vinkel fordi jeg kanskje sa til ungen min: "Gå til barnehagetanta nå"  Da skulle jeg så klart ikke brukt det ordet [:D]

Det er jo forresten mulig at tante-ordet er fra vår generasjon. Som er mellom 20 og 30år. For nesten alle jeg kjenner sier barnehagetante..   Men så er jeg fra bondelandet. Kanskje det har noe med saken å gjøre [8D]

Hvis jeg var ingeniør ville jeg de skulle kalt meg byggmester BOB, det høres mye koseligere ut! Hvis jeg var lege, så ville jeg at de skulle kalt meg Dr. Dyregod, for det høres veldig koselig ut.

språk skaper holdninger! Kaller man folk tanter, så er det slik de blir behandlet også. Førskolelærere har kjempet hardt for å få noen som helst status. Når man kjemper for bedre lønns- og arbeidsvilkår, så er det ikke akkurat hardtslående å være en gjeng med tanter.

ORIGINAL: RedElf

Jeg er tante og pedleder og må nok si at jeg kjenner det vrir seg litt i meg når det kommer til denne problemstillingen.

Som tante ville jeg blitt utrolig fornærmet om tantebarnet mitt gikk rundt og kalte alle voksne hun ser ofte for tante. Tante er en liten hedertittel syntes jeg. Det betyr at jeg og henne har slektsbånd og det setter meg i særstilling. Jeg er tante og stolt av det.

Som ped leder bryr det meg lite om barna kaller meg for tante. Stort sett kaller de meg Marit eller voksen da så ... Den er jo grei. Men tante-genet mitt kicker inn å sier at jeg selv syntes det er trist om alle skal være tanter for mitt tantebarn. Så hvorfor skal jeg da la alle andres tantebarn kalle meg for tante uten at jeg er det?

Dessuten er det jo et aspekt at man fortjener å få kred fo den stillingen man har og den jobben man gjøre. Det gjelder uansett om man jobber i barnehage, på fabrikk eller i butikk.

Ser at alle kommenterer det at hverken foreldre eller barn kaller de ansatte i barnehagen for "tante", og det er heller ikke tilfelle i barnehagen der jeg har sønnen min. Vi kaller jo de ansatte ved deres navn når vi snakker til dem, men jeg er vant til å si at i barnehagen jobber barnehagetanter/onkler. Kunne jo sagt at i barnehagen jobber pedagogiske ledere, styrer, assistenter osv osv! Eller bare ansatte, eller voksne... Det jeg ikke skjønner, er hvorfor noen som er ansatt i en barnehage reagerer så negativt hvis de blir omtalt som en barnehagetante? Er det virkelig så fælt?

"Har ikke tatt en 3-årig utdannelse for å bli kalt tante" Greit, jeg ser den, det er uprofesjonelt. Men du jobber jo i en BARNEhage, man forenkler jo gjerne verden ovenfor barn. Barna bryr seg jo ikke om de som jobber i barnehagen har tatt en 3-årig utdannelse eller om de faktisk ikke har noe relevant utdanning i det hele tatt. Det er vel de færreste barn som kaller de ansatte for "tante tove" eller "onkel kai", men mange barn ønsker seg kanskje en samlebetegnelse for alle de voksne i barnehagen. "De voksne" er jo også en helt grei betegnelse, men "Barnehagetante" er vel ikke noe værre? Barna klarer vel ikke holde styr på at den ene er leder og den andre er pedagogisk leder osv.

Det blir jo det samme som at jeg ber sønnen min om å gi lørdagsgodtet til "butikkdama" på butikken, jeg vet jo ikke om hun kanskje er daglig leder, meieriansvarlig eller butikkmedarbeider, men jeg har aldri opplevd at personen bak kassa har blitt snurt og informert meg om at hun faktisk har fagbrevet...

ORIGINAL: BølleBella

Det er jo forresten mulig at tante-ordet er fra vår generasjon. Som er mellom 20 og 30år. For nesten alle jeg kjenner sier barnehagetante..   Men så er jeg fra bondelandet. Kanskje det har noe med saken å gjøre [8D]

bruker dere ikke navna ? når du leverer i barnehagen så sier du "se dere er barnehagetanta" .. jeg bor også på bondelandet men sier navnet til de som jobber i barnehagen ! tror snuppa i hadde blitt forvirra om jeg kalte de tanter !

ORIGINAL: Fru Riskorn

Hvis jeg var ingeniør ville jeg de skulle kalt meg byggmester BOB, det høres mye koseligere ut! Hvis jeg var lege, så ville jeg at de skulle kalt meg Dr. Dyregod, for det høres veldig koselig ut.

språk skaper holdninger! Kaller man folk tanter, så er det slik de blir behandlet også. Førskolelærere har kjempet hardt for å få noen som helst status. Når man kjemper for bedre lønns- og arbeidsvilkår, så er det ikke akkurat hardtslående å være en gjeng med tanter.

godt skrevet!!

ORIGINAL: Fru Riskorn

Det jeg tenkte men i så mye finere ord! [:D]

(
ORIGINAL: Julenissen

Altså...når jeg gikk i barnehagen, så kalte vi de for barnehagetanter når vi
snakket om alle. Som f.eks:"Vi har 5 barnehagetanter i barnehagen vår".
Men vi kalte ikke hver enkelt ansatt for tante, da sa vi navnene dems.

Hvilke 1-5åringer vet hva en pedagog er liksom[8D][:D]

Kaller barna, dine venner for tanter også da? Hva med at de bare er voksne og kalles ved navn? Ingen som sier at barna eller foreldre skal kalle de voksne i bhg pedagoger...[8|]

ORIGINAL: Imogene

ORIGINAL: Tonjemoren

Navnet er mye bedre. Tante er noe familiært, ikke noe som har med barnehagen å gjøre selv om man betyr mye for barna.

Det er snakk om å ha litt yrkesstolthet da, noe som er viktig i et yrke som er lite attraktivt for tiden med all den økonomiske usikkerheten som herjer. Og da sømmer ikke "tante" seg - for det er både lite profesjonelt og lite personlig.

Det synes jeg [:)]

Amen.

Det heter også sykePLEIER, ikke sykeSØSTER - som også er familiært.

Jeg synes det er trist at så mange ikke har respekt for yrkesgruppene (tenker da på dem som sier det er som å kaste bensin på bål ved å kalle ansatte i bhg for tanter, osv.).
Når jeg opptrer på møter, i skriftlig form og når jeg presenterer meg kaller jeg meg vitterlig ikke for tante - for det jobber jeg ikke som.
[/quot

Ulike settinger krever jo gjerne ulike formuleringer og betegnelser. Jeg tenker at fra et barns perspektiv, så er barnehagetante og onkel fine betegnelser! Jeg har stor respekt for de som tar seg av barnet mitt flere dager i uka, veldig stor respekt! Jeg har også like stor respekt for de ansatte der som faktisk ikke har noe som helst relevant utdanning, som de som har 3-årig utdannelse. Men det kan tenkes at dette er forskjellig fra sted til sted, for her har jeg hørt flere av de ansatte i barnehagen som selv har brukt betegnelsen barnehagetante ovenfor barna. F.eks var det ei ny som begynte før jul og da fortalte de barna at "I dag kommer det ei ny barnehagetante til barnehagen vår", så det er nok ikke alle som jobber i barnehage som synes at det er fælt å bli kalt for tante.

ORIGINAL: MammaKarri82

(

Kaller barna, dine venner for tanter også da? Hva med at de bare er voksne og kalles ved navn? Ingen som sier at barna eller foreldre skal kalle de voksne i bhg pedagoger...[8|]

Poenget er jo at barna trenger en samlebetegnelse for alle de voksne i barnehagen!! Noen sier bare "de voksne" og andre sier "barnehagetanter". Ingen av disse betegnelsene er vel yrkestitler, men det er jo gode begreper for barn!

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

bruker dere ikke navna ? når du leverer i barnehagen så sier du "se dere er barnehagetanta" .. jeg bor også på bondelandet men sier navnet til de som jobber i barnehagen ! tror snuppa i hadde blitt forvirra om jeg kalte de tanter !

Jeg leverer ikke i barnehage enda, men fra august har jeg barnehagebarn  [:D] Men OM jeg hadde levert så kan det faktisk hende at jeg hadde brukt det ordet, eller navn! Det finner jeg ut i august! Hehe.

ORIGINAL: Burger

ORIGINAL: lykkelita*

ORIGINAL: Burger

det blir vel på samme måte som man sier vaskedame. Det er et utrykk som hører hjemme på 50/60 tallet. Før rødstrømpene kom på banen og fikk sagt sitt[8D][;)] Jeg er på en måte enig med deg, men skjønner jo de som sitter med disse titlene[;)]

Da henger jeg tydeligvis veldig etter, jobber selv deltid som vaskedame og ja, jeg sier vaskedame... Jeg er en dame som vasker[8D] Kan selvfølgelig også si renholder, men jeg blir ikke sinna når barnehagetantene i barnehagen jeg vasker ber barna rydde opp for vaskedama[8D][8D]

det er vel fordi det er et kjønnsskille man ønsker å få bort. Som feks sykesøster, nå skal man jo si sykepleier iom at begge kjønnene jobber som det. Før så jobbet kvinner slike lavtlønnede jobber som feks vaskedame, butikkdame og barnehagetante. Det er vel for å få mer likestilling at man ikke skal bruke slike titler. At ikke bare kvinner lengre skal assosieres med disse jobbtitlene.

Men man bruker jo barnehageonkel og butikkmann også?? Hvilket navn bruker du for personen bak kassa i dagligvarebutikken hvis du snakker med en 3-åring liksom? Jeg sier i hvert fall butikkmannen eller butikkdama, det betyr ikke at jeg ser ned på denne personen eller at jeg ikke respekterer han/henne...

Jobber i barnehage,og har aldrig blitt kalt Tante av en unge:)
Blir full av flir av alle måtane navna til oss ansatte kan bli vridd og vent på av ungane...

ORIGINAL: MammaKarri82

(

Du fikk ikke med deg poenget mitt nei[8D]
Les: "Kalte ikke hver enkelt for tante...."

Jeg må virkelig innrømme at jeg ikke ser problemet...

Men det er meg [:D]  Barnehagetante er jo et så koselig ord!  Men om de ansatte i barnehagen til ungen min klikka i vinkel fordi jeg kanskje sa til ungen min: "Gå til barnehagetanta nå"  Da skulle jeg så klart ikke brukt det ordet [:D]

Ikke sant[8D] Det er jo et fint ord å bruke når man snakker til små barn! Barnehagetante/onkel, butikkmann/dame, vaskedame/mann... Når jeg er ferdig utdanna lege om noen år, så ville jeg ikke blitt fornærmet dersom barna så på meg som en "sykedame" f.eks[8D] Sønnen min kaller forresten frisøren for "hårdoktoren", for det er logisk i hodet hans. Er det ikke greit at man forenkler yrkestitler litt for barn? Man sier jo også politimann/dame, er det også galt da??

Hvorfor må alle yrkestitler gjøres så koselige for at barn skal forstå dem?
For det virker som DET er et gjennomgående argument her.

Er pedagog i barnehage, og barna og foreldrene
bruker navnet mitt, aldri tante.
Hadde ikke blitt fornærma hvis foreldrene kalte meg for tante,
men synes det blir litt gammeldags og "passepike-aktig"
Ellers kaller barna alle de ansatte for "de voksne",
hvis de snakker om oss i flertall

Jeg er ikke noen tante!

" Kanskje tanta kan gi deg frokost? " Sa ej pappa som leverte en dag.

HAH, det var første gangen jeg ble kalt det.
Og jeg lo inni meg.
Jeg er ikke tanta til noen av ungene.

Back
Topp