BarnehageTANTE

lykkelita*

Forumet er livet
er et mye, mye koseligere navn en barnehageassistent! De som jobber i barnehager blir som en tante for barna, ekstra voksne i barnets liv. Assistent høres virkelig ikke noe koselig og kjært ut, hvis jeg hadde jobbet i barnehage ville jeg mye heller blitt sett på som en tante![:)] Måtte bare si det!

ORIGINAL: Gollemor

*gomler popcorn*

jeg skal varme meg kakao nå [:D]

Hei, jeg heter ......, jeg jobber på denne avdelingen og jeg gleder meg til å bli godt kjent med barnet ditt [;)]

Hehe, barna kaller ikke akkurat de ansatte "tante" ???[:D]

Men som forelder så tenker man vel ikke på om de voksne på avdelingen er pedagog eller assistent, eller barneveileder som det også heter. Joda, de vet nok hvem som er hvem, men de bruker da vel bare navnene når de snakker med barna om dem, eller??
Jeg jobber i barnehage, men vil ikke bli sett på som en tante, jeg vil bli sett på som ***** - altså, navnet mitt!

ORIGINAL: Insolita

Snuppa kaller dem "voksne"[:D][:D][:D][:D][:D]

hehe, i bhg jeg jober i år. men det trur jeg har nå med at vi sier at de ikke får leke med voksen stolene[8D]

He he, da MÅ jo bare kommentaren komme.... Like greit først som sist :-)
Jeg har ikke gått 3 år på høyskole for å bli kalt tante! Jeg er utdannet førskolelærer og tar videreutdanning.
Tante er jeg til 4 skjønne unger, men ingen av disse er i min bhg.
Hos oss blir ingen kalt tante av barna, hvorfor skal vi egentlig det? Her bruker barna navna våre

Navnet er mye bedre. Tante er noe familiært, ikke noe som har med barnehagen å gjøre selv om man betyr mye for barna.

Det er snakk om å ha litt yrkesstolthet da, noe som er viktig i et yrke som er lite attraktivt for tiden med all den økonomiske usikkerheten som herjer. Og da sømmer ikke "tante" seg - for det er både lite profesjonelt og lite personlig.

Det synes jeg [:)]

Jeg kalte de ansatte i barneparken jeg gikk i for "tante *navnet*" da jeg var liten, husker jeg.

Men om de som jobber i barnehage vil kalles noe annet så respekterer jeg det.
Jeg bruker som regel de ansatte/de voksne/ped.leder. Sier aldri "assistenten", da det minner meg for mye om assistent på sykehjem.

ORIGINAL: Facelift

ORIGINAL: Insolita

Snuppa kaller dem "voksne"[:D][:D][:D][:D][:D]

hehe, i bhg jeg jober i år. men det trur jeg har nå med at vi sier at de ikke får leke med voksen stolene[8D]

Det der ser ut til å være en universell regel![:D]

Jeg er tante og pedleder og må nok si at jeg kjenner det vrir seg litt i meg når det kommer til denne problemstillingen.

Som tante ville jeg blitt utrolig fornærmet om tantebarnet mitt gikk rundt og kalte alle voksne hun ser ofte for tante. Tante er en liten hedertittel syntes jeg. Det betyr at jeg og henne har slektsbånd og det setter meg i særstilling. Jeg er tante og stolt av det.

Som ped leder bryr det meg lite om barna kaller meg for tante. Stort sett kaller de meg Marit eller voksen da så ... Den er jo grei. Men tante-genet mitt kicker inn å sier at jeg selv syntes det er trist om alle skal være tanter for mitt tantebarn. Så hvorfor skal jeg da la alle andres tantebarn kalle meg for tante uten at jeg er det?

Dessuten er det jo et aspekt at man fortjener å få kred fo den stillingen man har og den jobben man gjøre. Det gjelder uansett om man jobber i barnehage, på fabrikk eller i butikk.

ORIGINAL: FrøkenFryken

Hei, jeg heter ......, jeg jobber på denne avdelingen og jeg gleder meg til å bli godt kjent med barnet ditt [;)]

Hehe, barna kaller ikke akkurat de ansatte "tante" ???[:D]

Nei, de bruker jo så klart navn da det er veldig mange tanter og onkler slik at det ville blitt forvirrende å si tante/onkel. Men barna her sier da at de voksne i barnehagen er barnehagetante/onkel og det husker jeg godt at vi gjorde da jeg gikk i barnehagen selv også![:)] Skulle tro at de som faktisk jobber i barnehager skulle følt seg smigret over et så koselig navn.

Er det virkelig greit at mennesker med utdanning i pedagogikk skal kalles for "tanter"?

Kvinner kommer ikke til å bli likt lønnet som menn så lenge kvinner holder seg selv som gruppe nede på denne måten. Og ja, jeg generaliserer på kvinner fordi de dominerer i antall i barnehagene.

Altså...når jeg gikk i barnehagen, så kalte vi de for barnehagetanter når vi
snakket om alle. Som f.eks:"Vi har 5 barnehagetanter i barnehagen vår".
Men vi kalte ikke hver enkelt ansatt for tante, da sa vi navnene dems.

Hvilke 1-5åringer vet hva en pedagog er liksom[8D][:D]

Jeg må bare si at jeg har jobbet i MANGE barnehager.. både som (vikar, assistent, student og er nå førskolelærer) og jeg har faktisk ALDRI hørt noen barn kalle oss tanter..?? men har hørt det blant foreldre en sjelden gang..

ORIGINAL: Burger

det blir vel på samme måte som man sier vaskedame. Det er et utrykk som hører hjemme på 50/60 tallet. Før rødstrømpene kom på banen og fikk sagt sitt[8D][;)] Jeg er på en måte enig med deg, men skjønner jo de som sitter med disse titlene[;)]

Da henger jeg tydeligvis veldig etter, jobber selv deltid som vaskedame og ja, jeg sier vaskedame... Jeg er en dame som vasker[8D] Kan selvfølgelig også si renholder, men jeg blir ikke sinna når barnehagetantene i barnehagen jeg vasker ber barna rydde opp for vaskedama[8D][8D]

ORIGINAL: Tonjemoren

Navnet er mye bedre. Tante er noe familiært, ikke noe som har med barnehagen å gjøre selv om man betyr mye for barna.

Det er snakk om å ha litt yrkesstolthet da, noe som er viktig i et yrke som er lite attraktivt for tiden med all den økonomiske usikkerheten som herjer. Og da sømmer ikke "tante" seg - for det er både lite profesjonelt og lite personlig.

Det synes jeg [:)]

Amen.

Det heter også sykePLEIER, ikke sykeSØSTER - som også er familiært.

Jeg synes det er trist at så mange ikke har respekt for yrkesgruppene (tenker da på dem som sier det er som å kaste bensin på bål ved å kalle ansatte i bhg for tanter, osv.).
Når jeg opptrer på møter, i skriftlig form og når jeg presenterer meg kaller jeg meg vitterlig ikke for tante - for det jobber jeg ikke som.

Back
Topp