Barnehagestart

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
I disse permisjonssøkedager, er det jo greit å planlegge for evt. manglende barnehageplass fram til august 2018.
Der hvor barnehagene også har løpende opptak; er det noen som vet hvor kort/lang tid i forveien man får svar om plass?

Har ikke krav på barnehageplass før august 5018... Men er bare å søke inn tidligere og håpe man får plass :)

Haha, tre tusen år var lenge å vente da :D

Her er det løpende opptak og som regel plass i bhg, liten barnehage på bygda. Men vi får se, er ikke sikkert vi vil ha full plass med en gang uansett. Ser det litt an. :)

Har ikke krav på barnehageplass før august 5018... Men er bare å søke inn tidligere og håpe man får plass :)
Hjelpes! Bor i Oslos kanskje vanskeligste bydel å få barnehageplass i *hurra*. Er år uten lønn.. Hva lever man egentlig på da? Helt sjokkert jeg..

Hjelpes! Bor i Oslos kanskje vanskeligste bydel å få barnehageplass i *hurra*. Er år uten lønn.. Hva lever man egentlig på da? Helt sjokkert jeg..

Man får jo kontantstøtte på en 5000 kr eller hva det er, med trygden er det 6000. disse pengene kan man for eksempel bruke på dagmamma, eller man kan være hjemme delvis, jobbe netter osv... Men er noe med det, drøyt at det skal være så vanskelig å få plass noen steder at det går ut over jobb og økonomi. Hva gjør det med jobben hvis man ikke får tak i barnehageplass eller dagmamma liksom?

Tror man får en liten slant med penger fra barnet er fylt 1 år og man ikke har barnehageplass (kontantstøtte.. det det heter?), men dette er nesten ingenting sammenlignet med lønn. Tror det tilsvarer hva man ville brukt på barnehagekostnad, slik at man kan bruke dagmamma og selv få kommet seg tilbake til jobb.
Heh, nok bekymringer også etter at kidden er ute :P :(

Man får jo kontantstøtte på en 5000 kr eller hva det er, med trygden er det 6000. disse pengene kan man for eksempel bruke på dagmamma, eller man kan være hjemme delvis, jobbe netter osv... Men er noe med det, drøyt at det skal være så vanskelig å få plass noen steder at det går ut over jobb og økonomi. Hva gjør det med jobben hvis man ikke får tak i barnehageplass eller dagmamma liksom?
Det er jo ikke i nærheten av å dekke lånet, så å være hjemme er jo uaktuelt. Ser det er 50 barnehager i bydelen så et eller annet må vi jo finne? Ikke at man vil plassere barnet hvor som helst heller men =/ Huff ja det er ganske drøyt. Kjenner hodet snurrer etter å ha forsøkt å sette seg inn i både foreldrepenger og barnehageopptak på en dag.

Vi søkte småen inn fra 1 januar :) fikk plass fra 1 desember. Han er født 26 desember. Det har gått over all forventing :D så blir nok samme med lillesøster, å barnehagen skal øke plasser og siden bror allerede går der tror jeg vi er trygge.

Det er jo ikke i nærheten av å dekke lånet, så å være hjemme er jo uaktuelt. Ser det er 50 barnehager i bydelen så et eller annet må vi jo finne? Ikke at man vil plassere barnet hvor som helst heller men =/ Huff ja det er ganske drøyt. Kjenner hodet snurrer etter å ha forsøkt å sette seg inn i både foreldrepenger og barnehageopptak på en dag.
Har dere barn fra før? Da er det i såfall håp gjennom søskenprioritering (om den er privat). Det er uansett håp i private barnehager generelt, ordnet seg for oss mot alle odds. Største er født få timer "for sent" for rett til plass, og bor også i en bydel med godt underskudd.

Haha, tre tusen år var lenge å vente da :D

Her er det løpende opptak og som regel plass i bhg, liten barnehage på bygda. Men vi får se, er ikke sikkert vi vil ha full plass med en gang uansett. Ser det litt an. :)

Var da som bare svarte da :p jeg så det, endret det og så endret det seg tilbake :p

Vi søkte plass til storebror 1. Mars fikk tilbud om plass fra 15. Desember når han var 9,5 mnd. Dette var ønske nr 2. Vi takket nei og stod på venting og fikk ikke plass før slutten av august i første barnehagen. Denne gangen er det en mulighet at vi får tilbud tidligere pga søsken prioritert. Da må vi kanskje betale flere mnd på en barnehageplass som vi ikke bruker.

Med storebror fikk vi plass på tredje valget fra 1 desember 2015, takket ja, men fikk så plass på første valget fra 14 desember 2015 og tok da og takket ja til denne plassen og sa opp den andre. Han begynte 4 januar i år, litt før han ble 1 år :) Så vi betalte for 1/2mnd vi ikke brukte plassen.
Får dere ikke plass noen sted så sjekk på listen over ledige barnehager plasser der du bor og ta kontakt med de som har ledig plass. Får en ikke plass i det hele tatt får en 6000kr i kontant støtte fra barnet fyller 13mnd også får en jo 970kr for hvert barn hver måned :) Så da kan en vurdere å bruke disse på dag mamma :)

Jeg vil også si at jeg bor i Oslos vanskeligste bydel å få bhgplass. Iallefall når det kommer til de yngste barna (som det er så mange av). MEEN fikk et barn tidlig feb 2015 og hun fikk plass i bhgen fra mai 2016. Så det er mulig å få plass før høsten. I tilfelle noen slutter/flytter eller bytter barnehage. Jeg krysser fingrene for at det samme skjer denne gangen, selv om det blir litt verre nå som vi trenger to bhgplasser fra våren 2018. :facepalm:

Jeg vil også si at jeg bor i Oslos vanskeligste bydel å få bhgplass. Iallefall når det kommer til de yngste barna (som det er så mange av). MEEN fikk et barn tidlig feb 2015 og hun fikk plass i bhgen fra mai 2016. Så det er mulig å få plass før høsten. I tilfelle noen slutter/flytter eller bytter barnehage. Jeg krysser fingrene for at det samme skjer denne gangen, selv om det blir litt verre nå som vi trenger to bhgplasser fra våren 2018. :facepalm:
Det var litt lettende å høre :) Når kan man søke egentlig?

Det var litt lettende å høre :) Når kan man søke egentlig?
Jeg husker jeg søkte sommeren 2015 (for oppstart vinter/vår 2016. Men fristen er jo som oftest 1.mars. Men det har ikke noe for seg å søke innen 1.mars 2017, for det er egentlig for barnehagestart tul høsten. Man er jo garantert plass i barnehagen på høsten, men da skal jo helst barnet være over 10/11 mnd. Så det hjelper ikke å søke nå til vinteren.
Jeg kommer nok til å gjøre som sist og bare krysse fingrene for at det er flere barn som slutter iløpet av vinteren 2018.

Back
Topp