Barnehagestart

Jeg personlig hadde aldri sent mitt barn i barnehage før 1,5 år. Mener de er all for unge og studier støtter også dette.

Her tenker me at han begynner i barnehagen januar 18, med 80% uttak, oppspart ferie og litt ulønna permisjon, MEN har termin 29.08 så om det vert overtid og fødselen vert etter 1.september har me vel ikkje rett på bhg plass 17/18?? Så då veit eg rett og slett ikkje kva me skal gjere...
Kummunen har full bhgdekning, men ikkje til dei fødd over fristen
Men det nye nå er vell at alle barn født ut oktober har rett på plass? Hvis jeg ikke tar helt feil..

Vi kommer til å sende lillemann i barnehagen august 2017. Da er han rundt ett år. Storebror var helt klar for å starte da han var 13 mnd. Kjedet seg hjemme med meg og elsker å treffe andre barn.

Studier viser jo også ar barn som får i barnehage utvikler bedre språk, så ser egentlig mest fordeler med barnehagen. Dessuten må vi vente et år med å sende han dersom vi ikke sender han i august, eller eventuelt betale for en ubrukt plass ett helt år

Vi synes 12 mnd er i tidligste laget, så her blir det mindre materielle goder det kommende året for å kunne ha vesla hjemme til januar 2018.

Jeg personlig hadde aldri sent mitt barn i barnehage før 1,5 år. Mener de er all for unge og studier støtter også dette.
Det er nok svært individuelt. Vet ikke om du har barn fra før men man merker veldig tydelig på barnet om bhg er noe for dem eller ikke. Det er nok ikke fasit for alle barn selv om studier sier noe. En studie ser ikke enkeltindivider og barn kan aldri reduseres til et gjennomsnitt av andre barn.

Selvfølgelig finnes det barn ( og foreldre) som ikke er modne for bhg start ved 1 år. Men det finnes mange som begynner tidligere enn så og som har det veldig fint også.

Det er nok svært individuelt. Vet ikke om du har barn fra før men man merker veldig tydelig på barnet om bhg er noe for dem eller ikke. Det er nok ikke fasit for alle barn selv om studier sier noe. En studie ser ikke enkeltindivider og barn kan aldri reduseres til et gjennomsnitt av andre barn.

Selvfølgelig finnes det barn ( og foreldre) som ikke er modne for bhg start ved 1 år. Men det finnes mange som begynner tidligere enn så og som har det veldig fint også.
De klarer seg fint på utsiden men man vet ikke hvordan spor de skaper. Men alle foreldre må ta ansvar for sitt barn, jeg personlig mener det ikke er forsvarlig og burde ikle vært lov med barnehagestart så tidelig!

De klarer seg fint på utsiden men man vet ikke hvordan spor de skaper. Men alle foreldre må ta ansvar for sitt barn, jeg personlig mener det ikke er forsvarlig og burde ikle vært lov med barnehagestart så tidelig!
Som sagt, vet ikke om du har barn selv, men det skal nok betydelig mer til for å traumatisere et barn enn å sende det i bhg.

Min sønn begynte ved 16 mån men jeg hadde gjerne sendt han ved 12 måneder om det var mulig.

I tillegg er det vanlig at barn som ikke har det bra gir tydelig beskjed om dette, selv små barn er flinke til å gi uttrykk for misnøye.

Som sagt, vet ikke om du har barn selv, men det skal nok betydelig mer til for å traumatisere et barn enn å sende det i bhg.

Min sønn begynte ved 16 mån men jeg hadde gjerne sendt han ved 12 måneder om det var mulig.

I tillegg er det vanlig at barn som ikke har det bra gir tydelig beskjed om dette, selv små barn er flinke til å gi uttrykk for misnøye.
Snakker ikke om å traumatisere, men at så små barn har best være med foreldrene sine. Og kjeder barnet seg så må foreldrene aktivisere barna bedre. For ja barn i den alderen trenger utfordringer, være med andre barn osv, ikle bare være med mamma på cafe eller daffe hjemme.

Vel, er dessverre ikke alle som har valget og kan være hjemme med den lille mer enn ett år. Barnet tar ikke skade av det. Der er motstridende studier på absolutt alt. Dette er opp til hver enkelt og gjør absolutt ikke noen til dårlige foreldre fordi de sender barnet i barnehagen eller ei. Hva en velger er ett personlig valg eller en nødvendighet. Det å antyde at noen ikke er forsvarlige da de sender sine barn i barnehage er mer enn drøyt nok for min del. Jeg vil min lille det beste og jeg har absolutt ikke mulighet til å utsette. Jeg har jobbet med spedbarn (6 uker - 9 mnd) og barn i barnehage fra 1 år og opp. Det er ikke skadelig for barnet. Det som kan være skadelig er at noen antyder at andre foreldre ikke er forsvarlige da de sender sine i barnehagen. Beklager å måtte være krass, men jeg synes der finnes en grense.

Vel, er dessverre ikke alle som har valget og kan være hjemme med den lille mer enn ett år. Barnet tar ikke skade av det. Der er motstridende studier på absolutt alt. Dette er opp til hver enkelt og gjør absolutt ikke noen til dårlige foreldre fordi de sender barnet i barnehagen eller ei. Hva en velger er ett personlig valg eller en nødvendighet. Det å antyde at noen ikke er forsvarlige da de sender sine barn i barnehage er mer enn drøyt nok for min del. Jeg vil min lille det beste og jeg har absolutt ikke mulighet til å utsette. Jeg har jobbet med spedbarn (6 uker - 9 mnd) og barn i barnehage fra 1 år og opp. Det er ikke skadelig for barnet. Det som kan være skadelig er at noen antyder at andre foreldre ikke er forsvarlige da de sender sine i barnehagen. Beklager å måtte være krass, men jeg synes der finnes en grense.
Jeg har hele tiden påpekt dette er min syn og mine tanker, men også at det må være opp til vær enkelt. Dette er min oppfatning av saken, personen som startet tråden spurte om synspunkter, jeg ga hun mitt

Jeg har hele tiden påpekt dette er min syn og mine tanker, men også at det må være opp til vær enkelt. Dette er min oppfatning av saken, personen som startet tråden spurte om synspunkter, jeg ga hun mitt
Men hva er bakgrunnen for ditt syn og dine tanker? Hvorfor mener du det er uforsvarlig og hva er begrunnelsen for at det burde vere ulovlig? Jeg spør fordi jeg lurer, har selv ingen mening til eller fra, men vil absolutt det beste for barnet mitt. Noe jeg er ganske sikker på at alle som sender sine barn i barnehage på visse tidspunkt også vil.

Her tenker me at han begynner i barnehagen januar 18, med 80% uttak, oppspart ferie og litt ulønna permisjon, MEN har termin 29.08 så om det vert overtid og fødselen vert etter 1.september har me vel ikkje rett på bhg plass 17/18?? Så då veit eg rett og slett ikkje kva me skal gjere...
Kummunen har full bhgdekning, men ikkje til dei fødd over fristen
Nå har de gjort endringer slik at det er lokal bestemmelsesrett! Altså er det opp til hver enkelt kommune om de vil tilby plass til alle barn født før 1.nov. F.eks i min kommune får alle barn født før 1.nov tilbud om bhg.plass allerede i år! :)

Hun begynner august 17. Storesøster begynte da hun var 14 mnd og stortrivdes fra første dag. De dagene jeg hadde fri i ukedagene hadde jeg henne hjemme men det var mest for min del tror jeg. Hun er en trygg og sosial 3-åring nå som alltid har elsket barnehagen. Nå er de som jobber der veldig flinke og trygge voksne for barna.
Hvis alt går som jeg ønsker så blir jeg fulltidsstudent fra neste høst så da kan jeg tilpasse dagene litt etter hennes behov.

Om barnet har det best hjemme med foreldrene eller om det ikke er forsvarlig å sende dem i bhg er to vidt forskjellige spørsmål med like forskjellige svar!!
Og hva man personlig mener, enten det er det ene eller det andre, har ingenting å gjøre med hva som ut fra forskning er best.

Her blir det barnehagestart i midten/slutten av aug 17 :) mannen har fri hele august sammen med oss, og vi skal gifte oss 12 aug, så oppstart etter det. Tenker at 12 mnd er ei grei tid å starte på :)

Back
Topp