Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Men det nye nå er vell at alle barn født ut oktober har rett på plass? Hvis jeg ikke tar helt feil..Her tenker me at han begynner i barnehagen januar 18, med 80% uttak, oppspart ferie og litt ulønna permisjon, MEN har termin 29.08 så om det vert overtid og fødselen vert etter 1.september har me vel ikkje rett på bhg plass 17/18?? Så då veit eg rett og slett ikkje kva me skal gjere...
Kummunen har full bhgdekning, men ikkje til dei fødd over fristen
Det er nok svært individuelt. Vet ikke om du har barn fra før men man merker veldig tydelig på barnet om bhg er noe for dem eller ikke. Det er nok ikke fasit for alle barn selv om studier sier noe. En studie ser ikke enkeltindivider og barn kan aldri reduseres til et gjennomsnitt av andre barn.Jeg personlig hadde aldri sent mitt barn i barnehage før 1,5 år. Mener de er all for unge og studier støtter også dette.
De klarer seg fint på utsiden men man vet ikke hvordan spor de skaper. Men alle foreldre må ta ansvar for sitt barn, jeg personlig mener det ikke er forsvarlig og burde ikle vært lov med barnehagestart så tidelig!Det er nok svært individuelt. Vet ikke om du har barn fra før men man merker veldig tydelig på barnet om bhg er noe for dem eller ikke. Det er nok ikke fasit for alle barn selv om studier sier noe. En studie ser ikke enkeltindivider og barn kan aldri reduseres til et gjennomsnitt av andre barn.
Selvfølgelig finnes det barn ( og foreldre) som ikke er modne for bhg start ved 1 år. Men det finnes mange som begynner tidligere enn så og som har det veldig fint også.
Som sagt, vet ikke om du har barn selv, men det skal nok betydelig mer til for å traumatisere et barn enn å sende det i bhg.De klarer seg fint på utsiden men man vet ikke hvordan spor de skaper. Men alle foreldre må ta ansvar for sitt barn, jeg personlig mener det ikke er forsvarlig og burde ikle vært lov med barnehagestart så tidelig!
Snakker ikke om å traumatisere, men at så små barn har best være med foreldrene sine. Og kjeder barnet seg så må foreldrene aktivisere barna bedre. For ja barn i den alderen trenger utfordringer, være med andre barn osv, ikle bare være med mamma på cafe eller daffe hjemme.Som sagt, vet ikke om du har barn selv, men det skal nok betydelig mer til for å traumatisere et barn enn å sende det i bhg.
Min sønn begynte ved 16 mån men jeg hadde gjerne sendt han ved 12 måneder om det var mulig.
I tillegg er det vanlig at barn som ikke har det bra gir tydelig beskjed om dette, selv små barn er flinke til å gi uttrykk for misnøye.
Hvorfor mener du det ikke er forsvarlig?De klarer seg fint på utsiden men man vet ikke hvordan spor de skaper. Men alle foreldre må ta ansvar for sitt barn, jeg personlig mener det ikke er forsvarlig og burde ikle vært lov med barnehagestart så tidelig!
Vel, er dessverre ikke alle som har valget og kan være hjemme med den lille mer enn ett år. Barnet tar ikke skade av det. Der er motstridende studier på absolutt alt. Dette er opp til hver enkelt og gjør absolutt ikke noen til dårlige foreldre fordi de sender barnet i barnehagen eller ei. Hva en velger er ett personlig valg eller en nødvendighet. Det å antyde at noen ikke er forsvarlige da de sender sine barn i barnehage er mer enn drøyt nok for min del. Jeg vil min lille det beste og jeg har absolutt ikke mulighet til å utsette. Jeg har jobbet med spedbarn (6 uker - 9 mnd) og barn i barnehage fra 1 år og opp. Det er ikke skadelig for barnet. Det som kan være skadelig er at noen antyder at andre foreldre ikke er forsvarlige da de sender sine i barnehagen. Beklager å måtte være krass, men jeg synes der finnes en grense.De klarer seg fint på utsiden men man vet ikke hvordan spor de skaper. Men alle foreldre må ta ansvar for sitt barn, jeg personlig mener det ikke er forsvarlig og burde ikle vært lov med barnehagestart så tidelig!
Jeg har hele tiden påpekt dette er min syn og mine tanker, men også at det må være opp til vær enkelt. Dette er min oppfatning av saken, personen som startet tråden spurte om synspunkter, jeg ga hun mittVel, er dessverre ikke alle som har valget og kan være hjemme med den lille mer enn ett år. Barnet tar ikke skade av det. Der er motstridende studier på absolutt alt. Dette er opp til hver enkelt og gjør absolutt ikke noen til dårlige foreldre fordi de sender barnet i barnehagen eller ei. Hva en velger er ett personlig valg eller en nødvendighet. Det å antyde at noen ikke er forsvarlige da de sender sine barn i barnehage er mer enn drøyt nok for min del. Jeg vil min lille det beste og jeg har absolutt ikke mulighet til å utsette. Jeg har jobbet med spedbarn (6 uker - 9 mnd) og barn i barnehage fra 1 år og opp. Det er ikke skadelig for barnet. Det som kan være skadelig er at noen antyder at andre foreldre ikke er forsvarlige da de sender sine i barnehagen. Beklager å måtte være krass, men jeg synes der finnes en grense.
Men hva er bakgrunnen for ditt syn og dine tanker? Hvorfor mener du det er uforsvarlig og hva er begrunnelsen for at det burde vere ulovlig? Jeg spør fordi jeg lurer, har selv ingen mening til eller fra, men vil absolutt det beste for barnet mitt. Noe jeg er ganske sikker på at alle som sender sine barn i barnehage på visse tidspunkt også vil.Jeg har hele tiden påpekt dette er min syn og mine tanker, men også at det må være opp til vær enkelt. Dette er min oppfatning av saken, personen som startet tråden spurte om synspunkter, jeg ga hun mitt
Nå har de gjort endringer slik at det er lokal bestemmelsesrett! Altså er det opp til hver enkelt kommune om de vil tilby plass til alle barn født før 1.nov. F.eks i min kommune får alle barn født før 1.nov tilbud om bhg.plass allerede i år!Her tenker me at han begynner i barnehagen januar 18, med 80% uttak, oppspart ferie og litt ulønna permisjon, MEN har termin 29.08 så om det vert overtid og fødselen vert etter 1.september har me vel ikkje rett på bhg plass 17/18?? Så då veit eg rett og slett ikkje kva me skal gjere...
Kummunen har full bhgdekning, men ikkje til dei fødd over fristen
Om barnet har det best hjemme med foreldrene eller om det ikke er forsvarlig å sende dem i bhg er to vidt forskjellige spørsmål med like forskjellige svar!!Jeg har hele tiden påpekt dette er min syn og mine tanker, men også at det må være opp til vær enkelt. Dette er min oppfatning av saken, personen som startet tråden spurte om synspunkter, jeg ga hun mitt