Barnehageplass

Augustspire

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Hvordan finner man ut om en barnehage er privat? Og kan man søke på private barnehager som ikke ligger i bokommunen?

Hvordan finner man ut om en barnehage er privat? Og kan man søke på private barnehager som ikke ligger i bokommunen?

her er det sånn at så og si alle private barnehager har statlig støtte og dermed følger kommunale opptaksfrister og regler, så uavhengig av om barnehagen er offentlig eller privat så søker du på samme måte, ikke en egen søkerliste for offentlig om du skjønner.
Kommunen har oversikt her over barnehager og mener det sto der om den var privat eller offentlig. Dersom du har en aktuell barnehage du lurer på, ville jeg bare tatt kontakt med denne for å høre hvordan det er angående opptak. Her jeg bor kan man ikke ha plass i de private barnehagene om man bor i en annen kommune. Men det her kan jo likevel være annerledes i en annen kommune.

Det er en kristen barnehage ikke langt fra oss som tar inn søkere fra andre kommuner, og i vår barnehage er det flere barn av de ansatte som kommer fra andre kommuner. En venninne hadde mulighet til å fortsette i en barnehage etter at de flyttet ut av kommunen. Jeg vil tro det er mulig å søke utenfor kommunen, bare ring og spør :)

Alle kommuner har oversikt på sine sider. Der finner man da også nr som man ringe for å høre.

Det er en kristen barnehage ikke langt fra oss som tar inn søkere fra andre kommuner, og i vår barnehage er det flere barn av de ansatte som kommer fra andre kommuner. En venninne hadde mulighet til å fortsette i en barnehage etter at de flyttet ut av kommunen. Jeg vil tro det er mulig å søke utenfor kommunen, bare ring og spør :)

Skal ikke si dette for sikkert, så ikke siter meg på dette :p men mener at barnehagene må prioritere barn i egen kommune først. Og at de kan ta inn barn utenfra kun hvis de har ledige plasser.
Og så tror jeg det varierer fra sted til sted. Venninna mi som bor et annet sted i landet måtte bytte bhg da de flytta 10 min unna, fordi det ble i en annen kommune. Men gamle bhg vi gikk i hadde MANGE ledige plasser (fordi den var bedriten) og tok inn unger fra andre kommuner..

Skal ikke si dette for sikkert, så ikke siter meg på dette :p men mener at barnehagene må prioritere barn i egen kommune først. Og at de kan ta inn barn utenfra kun hvis de har ledige plasser.
Og så tror jeg det varierer fra sted til sted. Venninna mi som bor et annet sted i landet måtte bytte bhg da de flytta 10 min unna, fordi det ble i en annen kommune. Men gamle bhg vi gikk i hadde MANGE ledige plasser (fordi den var bedriten) og tok inn unger fra andre kommuner..
Haha, La oss håpe Ts ikke ønsker seg en bedriten Bhg, men at det er plass likevel :)

Her er det sånn at plassen sies opp automatisk etter 3 mnd om man melder flytting til en annen kommune. Og man kan ikke søke seg til nabokommunen heller, så det stemmer nok at det flere steder er sånn.
Får tro ts ikke vil h barnet i en privat og bedriten bhg med mange ledige plasser i nabokommunen :hilarious:

Ønsker ikke en bedriten barnehage nei :hilarious: men vi bor i en kommune og jobber i to andre, så det hadde vært veldig praktisk med barnehageplass litt i midten :)

Her er det sånn at plassen sies opp automatisk etter 3 mnd om man melder flytting til en annen kommune. Og man kan ikke søke seg til nabokommunen heller, så det stemmer nok at det flere steder er sånn.
Får tro ts ikke vil h barnet i en privat og bedriten bhg med mange ledige plasser i nabokommunen :hilarious:

Syns det er litt dårlig må jeg si. Det kan jo være kortere reisevei selvom det er en annen kommune..blæ! Haha ja, får vel tro det vel :hilarious: de fleste barnehager er heldigvis ikke bedritne:angelic:

Ønsker ikke en bedriten barnehage nei :hilarious: men vi bor i en kommune og jobber i to andre, så det hadde vært veldig praktisk med barnehageplass litt i midten :)

Haha, nei det er ikke å anbefale skal jeg si deg :hilarious: skjønner hva du mener. Det er ganske dårlig, for man kan ha kortere reisevei osv selvom det er en annen kommune :banghead:

Haha, nei det er ikke å anbefale skal jeg si deg :hilarious: skjønner hva du mener. Det er ganske dårlig, for man kan ha kortere reisevei osv selvom det er en annen kommune :banghead:
Spesielt når det utgjør mye for hvor lenge barnet er i barnehagen daglig :wtf:

Spesielt når det utgjør mye for hvor lenge barnet er i barnehagen daglig :wtf:

Absolutt! Mange sier de gladelig kjører 20-30 min hver vei for å gå i en spesifikk bhg. Men barnet er nok neppe like fornøyd med kjempelange dager i bhg, når de kunne fått opp til en time mer hjemme :( ❤️

Syns det er litt dårlig må jeg si. Det kan jo være kortere reisevei selvom det er en annen kommune..blæ! Haha ja, får vel tro det vel :hilarious: de fleste barnehager er heldigvis ikke bedritne:angelic:

Det har nok med kapasitet i barnehagene å gjøre, tror det er vanlig i kommuner med fulle barnehager :)

Litt forenklet sagt er det kommunen du bor i som får skattepengene dine, som igjen brukes til å drive barnehager. Derfor er det aller vanligste å ikke få barnehageplass i annen kommune, fordi kommunen da må betale for barnehageplassen uten at det er inntekter til å dekke opp plassen med. Det finnes unntak, men dette er det vanligste.

Det har nok med kapasitet i barnehagene å gjøre, tror det er vanlig i kommuner med fulle barnehager :)

Ja absolutt! Men at man skal miste plassen automatisk fordi man flytter til feks nabokommunen syns jeg er dårlig. For min del er det 2 minutter til nærmeste bhg og den ligger i nabokommunen. Og 5 min til vår bhg i vår egen kommune. Ville syntes det var trist om vi flytta fem min borti gata og at ungen min da mista hele tryggheten sin ❤️

Vanligste er at barna får plass i tilhørende kommune, og kommunene prioriteter ofte egne innbyggere før andre fra nabokommuner. Mange private barnehager driftes også slik, pga tilskudd fra kommunen, selv om de er private. Allikevel så kan du godt ringe den aktuelle barnehagen å høre, eventuelt oppvekstleder i kommunen du ønsker barnehageplass ☺️
Jeg jobber med ei som bor i nabokommunen, men hun har begge barna i barnehage her da både hun og mannen jobber i denne kommunen, og det er kortere reisevei (på tur til jobb). Hun måtte ringe sjefen sjøl i oppvekst å spørre pent, hehe.

Vi har barnet vårt i en privat barnehage i en annen kommune :) Søkte som vanlig, men i søknaden presiserte vi at vi begge jobber i den aktuelle kommunen og at vi er på jakt etter bolig for å flytte dit så fort vi finner et aktuelt hus. På den måten blir det kortere dager på barnet (ca 30 min kjørevei til bhg) og hun slipper å bytte barnehage når vi flytter.

Litt forenklet sagt er det kommunen du bor i som får skattepengene dine, som igjen brukes til å drive barnehager. Derfor er det aller vanligste å ikke få barnehageplass i annen kommune, fordi kommunen da må betale for barnehageplassen uten at det er inntekter til å dekke opp plassen med. Det finnes unntak, men dette er det vanligste.

Dette er det som er vanlig, men i en del pendlerkommuner så "kjøper" bostedskommunen opp plasser i nabokommunene for å kunne tilby barnehageplass i en annen kommune :)

Det kan også være praksis andre kommuner, men bor selv i en typisk pendlerkommune så har bare erfaring med det. Her blir det kjøpt plasser i kommuner som det pendles til, og solgt plasser til kommuner som det pendles inn fra.

Mulig at en forutsetning er full bhg. dekning, det vet jeg ikke, men kommunen her har full dekning, samme med de to kommunene det pendles til.

Back
Topp