Barnehageplass?

Lismick

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Jeg vett det er veldig tidlig, men er så usikker på hvordan dette skal gå da jeg er førstegangs gravid.

Når vi nå har termin i januar hvordan blir det med barnehageplass? Det er vel satt opp at barnet må være 1 år, men så er ikke opptaket før august?

Ser vel da ut til at vi må ta ulønnet permisjon for å kunne klare de 19 månedene før barnet er i barnehage?

Ingen krav til at barnet må være 1 år for å gå i bhg, men hvis ikke det er født før 1.9 har det ikke krav på plass året etter. Du kan jo søke allikevel og få plass fra 1.1 f.eks men om du får det eller ikke er jo avhengig av kommunen du bor i. Vi kommer til å søke, må betale venteplass fra august i såfall, her har det ikke vært noe problem tidligere men nå er det født veldig mange barn som har krav og flere kommer...

Da er det bare på tide med å spare da!

Da blir det nok 80% her i hus og forsøke å fordele ferieukene litt smart også..

Du får vel en kontantstøtte også om du må være hjemme med barnet grunnet venter barnehageplass og ikke har foreldrepenger lenger?

Ingen krav til at barnet må være 1 år for å gå i bhg, men hvis ikke det er født før 1.9 har det ikke krav på plass året etter. Du kan jo søke allikevel og få plass fra 1.1 f.eks men om du får det eller ikke er jo avhengig av kommunen du bor i. Vi kommer til å søke, må betale venteplass fra august i såfall, her har det ikke vært noe problem tidligere men nå er det født veldig mange barn som har krav og flere kommer...
Håper det går her i kommunen. Jeg betaler godt venteplass for å kunne få barnehageplass før august 2017. Det er jo alt for tidlig å sette en i barnehagen som er 7 måneder..

Ja det er for tidlig syns jeg, men får du plass sier du ifra fra når du vil starte plassen. Begge gutta her startet i bhg når de var 10 mnd pga studier. Aldri vært noe problem annet enn at de ikke ville hjem :p De er trygge skolebarn i dag som elsker å være sosiale.

Gjesdal kommune :) der finner jeg på hjemmesiden til kommunen at det er tilbud for de som er 1-6år og at opptaket er august. Men så står det på info om barnehagene, som viser oversikten over hvilken aldersgruppe barn de har, at de har barn fra 0-3 osv

Det er fordi de regner kun med de som er født før 1.9 året før (kun de som har krav på plass). De er jo da 1 år når bhg året starter 1.8 :) Søknadsfristen er 1.3 for opptak 1.8

Vi får nok ikke barnehageplass før august 2017. Vurderer dagmamma i noen mnd eller så kan gjerne mannen min ta sine 5 uker ferie på våren og så går jeg inn i tvungen avspasering og ferie fra 20.juni ca (er lærer).

Har et liite håp om å få skvist knøttet inn i bhg på våren pga søskenprioritet ;) men tviler på det.

Vi får jo som nevnt over kontantstøtte. Hjelper litt :)

Ja vi må jo bare prøve å få plass i januar, men hvis vi tar utgangspunktet fra at det tas ulønnet permisjon fra lønnet permisjon går ut til august, men vi da plutselig får plass i januar så er det vel bare til å dra på jobb igjen?

Ja vi må jo bare prøve å få plass i januar, men hvis vi tar utgangspunktet fra at det tas ulønnet permisjon fra lønnet permisjon går ut til august, men vi da plutselig får plass i januar så er det vel bare til å dra på jobb igjen?
Ja det burde ikke være noe problem.
Barnet blir født i januar, i februar søker du om bhg fra januar 2017, det får du svar på i mars/april 2016 som regel. Du betaler da venteplass fra 1.8 2016 til barnet starter :) Det er god nok tid i massevis fra du får svar på bhg plass til du må søke om ulønnet permisjon.

Vi fikk barnehageplass når barna var akkurat 1 år, å det var i mars og i mai. Aldri vært nå problem her, å har ikke måtte betalt for noen venteplass:)

Kjæresten jobber skift, så jeg skal tilbake på jobb når babyen er 6 måneder, to dager i uken. Også skal han bare ta pappa permisjon på vakter i ukedagene. Da får vi dratt det ganske mye

Ja det burde ikke være noe problem.
Barnet blir født i januar, i februar søker du om bhg fra januar 2017, det får du svar på i mars/april 2016 som regel. Du betaler da venteplass fra 1.8 2016 til barnet starter :) Det er god nok tid i massevis fra du får svar på bhg plass til du må søke om ulønnet permisjon.
Høres lovende ut, håper det ordner seg! :) når du betaler for venteplass, er det egen pris på det eller betaler du full månedspris som når barnet går i barnehagen?

Kjæresten jobber skift, så jeg skal tilbake på jobb når babyen er 6 måneder, to dager i uken. Også skal han bare ta pappa permisjon på vakter i ukedagene. Da får vi dratt det ganske mye
Hos oss jobber samboeren fast kl0730-1530. Jeg jobber kl0645-1600 annenhver uke, den andre uken jobber jeg kl0800-1630 og da har jeg fri-fredag.

Høres lovende ut, håper det ordner seg! :) når du betaler for venteplass, er det egen pris på det eller betaler du full månedspris som når barnet går i barnehagen?
Det er en egen pris, pleier å være rundt 650 kr i mnd.

Vett dere forresten og on hvor lenge barnet kan være i barnehagen? Ser barnehagene her er åpent kl0700-1700. Men kan de være så lenge eller er det maks timer?

Her er det hvertfall ikke begrensning på det. En periode for noen år siden måtte jeg levere når de åpnet og hentet 5 min før stengetid :( Jeg syns det var alt for lenge men hadde en sånn jobb da.

Back
Topp