Barnehageplass?

Bolli91

Flørter med forumet
Hei! Da vi venter vårt første prøver jeg å planlegge litt.. Jeg har lyst å flytte til Fjell kommune mens min kjære gjerne vil bo i Fyllingsdalen.. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan det vil bli med evt barnehageplass i Bergen kommune? Har jo ikke lyst å miste en hel inntekt fordi jeg må være hjemme et år ekstra heller.. Er det så vanskelig å få barnehageplass som det sies? Vil ikke sende ungen i bhg i en alder av 8 mnd, men har ikke råd til å vente et år til.. I fjell er alle sikret bhgplass og jeg jobber der, billigere hus, Osv Osv.. Skjønner ikke at han ikke ser det... Hva tror dere?

Vi bor i fjell og her er det ihvertfall ikke problemer med barnehageplass:-) vet ikke hvordan det er i Fyllingsdalen, men det går vel an å ringe kommunen og høre hvor mange som har fått innvilget førstevalget sitt i den bydelen kanskje?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vet ihvertfall at det er mulig å få plass hvor som helst i Bergen når du søker. Så du kan i teorien få plass i Åsane, der det er best dekning. Og det er jo litt stress om du bor i Fyllingsdalen og jobber på sotra:-)

er d ikke slik at barnet må være født før 1 september for å ha krav da ? må vel vente helt til august 2015 for å få plass ?

I vår kommune er det ikke noe problem. Her får alle førstevalget uansett når de er født på året og de får begynne når på året det passer best. I Bergen kommune der det er stor mangel på plasser er det nok en større risiko for at du må gå hjemme lenger. Det har skjedd med flere av mine venninner som har fått etter 1. September. De bor i ulike deler av Bergen. De fleste har dog fått plass fra januar, slik at de har gått hjemme i underkant av et halvt år ekstra.

Guttungen min er født i desember. Han fikk ikke plass før mai... Da var han nesten 1,5 år! Det var ikke noe særlig katastrofe for oss siden mannen jobber 4 uker på og 4 av... eg jobber bare 50% pga av mannens jobb.. Så eg jobbet mest når han var hjemme. Så en av oss var som regel hjemme.

Guttungen min er født i desember. Han fikk ikke plass før mai... Da var han nesten 1,5 år! Det var ikke noe særlig katastrofe for oss siden mannen jobber 4 uker på og 4 av... eg jobber bare 50% pga av mannens jobb.. Så eg jobbet mest når han var hjemme. Så en av oss var som regel hjemme.

Her er det forresten ikke full dekning. og det er langt fra sikkert at en får førstevalget sitt..

Minuset med å bo i byn e jo at dere kan risikere å få bhg plass i åsane feks. Og takker dere nei har dere ikke rett på ny bhg plass.
En jeg kjenner bodde halvveis til os, jobbet på nordås, og fikk bhgplass i sandviken...

Og dere kan få et hus på sotra til samme pris som en 3 roms koster i fyllingen.
Jeg vet, vi flytta på askøy nettopp pga det. Svær enebolig på 250kvm med 3.5 måls tomt og dobbeltgarasje til 2.7. Så vidt du får en tre roms på bysiden for det samme;)

Sent from my GT-I9100

Takk for Mange gode svar! Da er det bare å begynne å argumentere skjønner jeg! Går selvsagt an å belage seg på et halvt år ekstra i permisjon eller noe annet, men man kan jo aldri være sikker.. Prøver å sette meg litt inn i tingene.. :) men man hører mange skrekk eksempler! Det ville være umulig å få det til å fungere med barnehageplass langt unna, det er iallfall sikkert! :)
Så jeg må nok prøve å komme med god argumentasjon uten at hormonene tar over og jeg blir hissig :p er ikke enkelt nå til dags! :):)

Husk at hvis dere ikke benytter barnehageplass (fordi dere ikke får det) så kan dere få 5000 kr i kontantstøtte når barnet er mellom 13-18 mndr mener jeg det er.

Min bror og de bor i fjell kommune, de fikk en sønn i mars i fjor og fikk han inn i barnehagen i mai i år :)
Tror ikke det er like enkelt her i Bergen ;)

Back
Topp