Barnehageplass

Idaamor

Blir kjent med forumet
Nå trenger jeg noen gode svar fra noen som er litt mer erfaren enn meg her... Når folk rundt meg spør når jeg har termin og jeg svarer "i midten av januar" så får jeg tilbake: "Åh, så flott da er du sikra barnehageplass". Vil det si at jeg er sikra fra høsten 2014? Men jeg skal jo bare ha 1 års permisjon og trenger da barnehageplass fra januar 2014. Hvordan funker dette? :)

Du har rett på plass fra august 2014 ja.
Men det er jo mulig å søke plass  januar 2014 og håpe på plass.
Det ska vi :)
Barnehagen jeg jobber i tar inn nye barn etter nyttår. pga det blir ledige plasser når ungene som allerede går i bhg blir over 3 år. (Barn under 3 år teller for 2)
Får vi ikke plass fra januar 2014 må vi ha dagmamma. har ikke råd til å være hjemme i ulønnet permisjon :(

BTW: Sist fikk vi en jente i desember 2009, da hadde vi ikke rett på plass før august 2011. men søkte og fikk plass fra august 2010. Så da måtte vi betale for plassen fra august, selv om vi ikke brukte plassen før desember... :P
Kjipe regler :P

Alle er jo sikra barnehageplass en eller annen gang. Når du er født i januar har du ikke krav på plass før du er ca 18 mndr.

Grensa er 1. september, så det har ingenting å si om barnet blir født i desember eller januar. Men det har jo noe å si i forhold til skolestart, det er forskjell på å begynne når man er 5,5 eller 6.5 år :)

Hei :-) dette er ulikt fra kommune til kommune pga de tilskuddene barnehagene får fra kommunen. Noen barnehager tar inn i januar fordi de barna som da er 2010 modeller blir 3 år i 2013, et nokså sykt system igrunn for her taes det ikke under betraktning av at et barn kan være født sent på året...(så en desember unge regnes som en treåring i det økonomiske systemet).

Nå varierer dette fra kommune til kommune, og barnehage til barnehage, og av og til fra avdeling til avdeling også...

Men søk, og jeg vil tro at man mye trolig vil kunne ha oppstart før august fordi da er det så stor pågang fra før..og som tidligere ped leder synes jeg at det var en stor fordel og ha tilvenning av småbarn på vår/forsommeren også...blir sååå mye pes hvis alle kommer i august liksom.. så jeg er i godt mot på at dette ordner seg :-) og vi vil stå først i køen :-D

Sønnen min som kom i okt 2009 fikk barnehage plass aug 2019, da betalte vi for en tom plass frem til han startet i slutten av okt. Denne gangen er mannen min sin permisjon ferdig i midten av mars, håper da at barnehagen har ett barn de kan sende opp på stor avd og at lille jenta vår får starte da. Evt så betaler jeg gjerne fra aug 2013 selv om hun ikke begynner før mars 2014. Vi har også en helt nyoppstarta barnehage bare 10 min unna i gå avstand( den vi har nå er 2 min unna) alternativet er å flytte begge barna over tid om vi ikke får plass, med det er noe jeg ikke vil pga vennene til sønnen min :)

Er som de andre sier her. Du har krav på plass fra August 2014.
Men du kan jo søke alt fra August 2013, men det kan jo være ganske tidlig. Men da kan du jo f.eks vente med oppstarten, men da må du jo forsatt betale på plassen :)
Hørt om noen som har måtte starte rundt 8 mnd, er kjempe tidlig! Men hva gjør man når man ikke har andre muligheter?!

Selv kommer jeg til å vente til August 2014 tror jeg ;) Da er han 19-20mnd så er jo litt seint men det får gå :)

Her håper vi på plass fra januar 14. Mellomste gutten går i privat bhg med søskeprioritet på topp over inntaksprioritering så håper på det beste. Får vi ikke før i august 14 satser vi vel på dagmamma i en overgangsperiode vil jeg tro :)

1,5 år er perfekt alder for oppstart!!! Det er ikke for sent i det hele tatt :-) egentlig burde permisjonen vært til barna er rundt den alderen, før det har de ikke samme gleden av de andre barna. Men dette er min personlige mening da ;-) måtte bare uttale meg. Har jobbet 6 år som pedleder og har gjort meg endel tanker om hvorvidt barna bør begynne ved ett års alder eller før....hadde ei som var 8 mnd en gang...og det er ikke å anbefale. Man trenger nærhet og mer oppmerksomhet enn den barnehagen kan tilby på det tidspunktet...

Barnehagen er bra og barna bør etter min mening starte før 2 år :-) mye skjer med et barn fra det er 1- 1,5 år... kommer selv til å vente til høsten 2014 dersom økonomien tillater det :-) må diskutere det litt med min mann :-D man trenger jo penger også..

Tuuusen takk til alle sammen for kjempe gode og nyttige svar! Så utrolig kjekt med disse forumene ;)

RAB skrev:
1,5 år er perfekt alder for oppstart!!! Det er ikke for sent i det hele tatt :-) egentlig burde permisjonen vært til barna er rundt den alderen, før det har de ikke samme gleden av de andre barna. Men dette er min personlige mening da ;-) måtte bare uttale meg. Har jobbet 6 år som pedleder og har gjort meg endel tanker om hvorvidt barna bør begynne ved ett års alder eller før....hadde ei som var 8 mnd en gang...og det er ikke å anbefale. Man trenger nærhet og mer oppmerksomhet enn den barnehagen kan tilby på det tidspunktet...

Barnehagen er bra og barna bør etter min mening starte før 2 år :-) mye skjer med et barn fra det er 1- 1,5 år... kommer selv til å vente til høsten 2014 dersom økonomien tillater det :-) må diskutere det litt med min mann :-D man trenger jo penger også..

Må bare si meg helt enig med deg, er selv ped.leder og har uttrykt mitt sterke ønske ovenfor min mann om at ungen ikke begynner i barnehagen før aug 14. Han ser jo selvfølgelig ikke helt problemet, men vi har heldigvis råd til å ha barnet hjemmet til mars ihvertfall, så får vi satse på dagmamma eller noe frem til sommeren og barnehagestart i aug... Skulle virkelig ønske at man kunne få lønnet permisjon til barnet var 1.5år...

RAB skrev:

Må bare si meg helt enig med deg, er selv ped.leder og har uttrykt mitt sterke ønske ovenfor min mann om at ungen ikke begynner i barnehagen før aug 14. Han ser jo selvfølgelig ikke helt problemet, men vi har heldigvis råd til å ha barnet hjemmet til mars ihvertfall, så får vi satse på dagmamma eller noe frem til sommeren og barnehagestart i aug... Skulle virkelig ønske at man kunne få lønnet permisjon til barnet var 1.5år...

Enig, jeg syntes 1 årsalderen var altfor tidlig for både William og meg, så vi ventet et ekstra halvår. Og selv da bare halve dager slik at vi kunne få mest mulig tid sammen. Anbefales virkelig til alle som har mulighet til det - det er en verdifull tid som aldri kommer tilbake! Skjønner jo godt at ikke alle kan ta seg råd til det, så jeg bebreider ingen, men jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre det annerledes denne gangen, kanskje enda senere også siden dette blir siste babyen min.

Back
Topp