Barnehageplass...

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Nå sitter jeg her og lurer litt på om Felix ble glemt i barnehageopptaket. Vi søkte lenge før hovedopptaket, men det var selvsagt ingen ledige plasser da. Helt greit, men angivelig skulle vi da stå først i køen, foran de som søkte senere. Vel, alle andre fikk svar for to uker siden. I dag ringte mannen min til hun som er ansvarlig for opptaket. Hun forsto ikke hvorfor vi ikke hadde fått brev, men stakk innom kontoret hans med svarbrev senere på dagen. Felix har fått plass fra august som forventet, men ikke i noen av de 3 barnehagene vi hadde søkt på. Er det virkelig mulig at han har vært først i køen (etter de med prioritert plass), men at ingen av 3 barnehager hadde en eneste plass for en 3-åring? Jeg fikk bare en stygg følelse av at han var glemt, og at hun ga ham en eller annen reserveplass i dag. Andre som har opplevd at det har vært umulig å få plass i et område? 

Og er det noen som har barn i, eller har jobbet i, en barnehage med Reggio Emilia filosofi? 
 
Det kan jo høres litt ut som du har rett, men jeg aner ikke om det er så lett at slikt kan skje? 
 
Mulig det bare er jeg som ble litt paranoid. Jeg visste at det var dårlig med plasser i den ene barnehagen, men jeg trodde jeg hadde gardert meg nok med å søke i en liten og to store barnehager. Skal ringe direkte til barnehagene over påske, og høre om det er noe håp i å stå på venteliste. 

Snakket med en jeg kjenner så vidt, som er styrer i en annen barnehage i kommunen. Hun var like frustrert over opptaket som jeg er, og mente at hele greien var alt for rotete. Da har de sikkert ikke glemt oss, bare generelt sender rundt overalt alle som ikke får plass på førstevalget.
 
Hmmm.... det høres jo litt rart ut at dere ikke fikk plass i en barnehage dere ønsket. Dere skulle jo ha stått først i køen skulle man tro :)

Er det langt for dere å kjøre han i den bhg han fikk plass?
 
Neida, vi bor i en kompakt liten kommune, så nå tar det vel Felix ca 5 minutter å gå til den barnehagen han fikk plass i. Vi skal flytte til andre enden av kommunen, så da blir det 10 minutter med bil. På vei til jobbene våre, så det er ikke så ille. 

Er bare så oppgitt over det rotete systemet de har. Nå får han aller nådigst stå på venteliste, siden han ikke fikk innfridd noen av ønskene. Da er det bare lov til å stå på venteliste i en barnehage, og bare for en bestemt prosent. Hun som driver med opptaket var relativt hjelpsom, og byttet ham til venteliste på andrevalget, fordi det var den barnehagen det mest sannsynlig kunne bli en ledig plass i. Da måtte vi si fra oss muligheten for å stå på venteliste på førstevalget. Så var det størst mulighet for en 100% plass, så han står nå på vent for det. Det betyr visst at dersom det blir en 80% ledig, så går den plassen til noen andre. Hadde vi valgt å vente på 80%, ville vi ikke fått tilbud om 60% eller 100% om det ble ledig. Det føles mer som et lotteri enn en venteliste. 
 
Wow! For et system :-/
 
Så bra det ikke er så langt unna dere da, men for et merkelig og innviklet system de har da.....
 
Kanskje det ikke var så dumt med kaossystem likevel. Det var ikke nummerering i køen for andreopptaket, så barnehagene kunne velge fritt. En epost og telefon til barnehagestyreren, og så fikk han plass i den barnehagen vi ville ha likevel. Nå er jeg veldig fornøyd.
 
Så bra at systemet fungerte for dere :) best å få plass der man helst kunne tenkt seg :)
 
Back
Topp