Barnehageplass for junibarn?

Frøet2022

Blir kjent med forumet
Hei! :)
Jeg lurer på om det er noen her med junibarn som vet hvordan det er med barnehageplass, om det er problematisk å få på den tiden? Hører stadig at folk ikke får barnehageplass fordi barnet er født i den og den mnd. Noen som har noen erfaringer? :)

Du mener oppstart i juni? Annet enn at jeg har junibarn, som begynte i august, så ikke personlig erfaring. Men kan ikke tenke meg at du får oppstart rett før ferien. Mange barnehager har stengt noen uker i juli, og med vikarier, avdelinger som kan være blanda med små og store barn, kan jeg ikke se for meg at mange barnehager ønsker dette. Med ferie og kanskje litt ulønna permisjon var det ikke noe stress med junibarn og den logistikken synes jeg hvertfall.

I den min gikk i vet jeg ingen fikk starte etter april, men en populær barnehage, så sjelden det var/er ledige plasser.

Last edited:
Sånt spørs jo på antall plasser i forhold til barn. Så er veldig store kommunale forskjeller der. Her er 100% dekning men er ikke sikkert man får plass i ønsket bhg. Nå har en bhg gått konkurs og får de ikke reddet den så har kommunen for få plasser. Denne bhg er privat og ikke en del av de store private bhg.

Hei! :)
Jeg lurer på om det er noen her med junibarn som vet hvordan det er med barnehageplass, om det er problematisk å få på den tiden? Hører stadig at folk ikke får barnehageplass fordi barnet er født i den og den mnd. Noen som har noen erfaringer? :)

Dette kommer veldig an på hvor i landet du bor :) Bor du på et mindre sted hvor det fødes "for få" barn, så er det ofte mulig å få plass fra 12 mnd uansett når på året det er.
Men bor du et sted med fulle barnehager, så blir det bare ledig plass når de eldste barna begynner på skolen og små barn bytter avdeling - og det er august. Min eldste er født i januar 2018, og han fikk barnehageplass først i august 2019 :p så vil ikke si det er juni-barna som er det mest stressende i forhold til barnehageplass.
Er du gravid med termin i juni nå, så begynn å sette av penger månedlig allerede nå og gjennom permisjonen så har du en buffer om du, som er mest sannsynlig, må vente til august med barnehagestart. De fleste barnehager er for øvrig stengt deler av eller hele juli.

Har juni barn og tenker tipp topp da må vi være litt lengre hjemme og barnet blir eldre til start

Vil ikke anbefale barnehagestart i juni da det er ferieavvikling og gjerne vikarer og de voksne som skal være på avdelingen til barnet i en normal hverdag er gjerne ikke der. Har juni barn selv men med barnehagestart i august vi løste det med at jeg hadde 4 uker ulønnet permisjon og samboer hadde 5 uker ferie etter sin permisjon der 4 av disse ukene hadde vi ferie i lag. Men er jo opp til dere som foreldre såklart og hva den aktuelle barnehagen sier til det

Det er nok ulikt i ulike barnehager - og om du får plass i juni går nok det helt fint :)

Tror ikke det er så vanlig å få bhg-plass i juni. Det er ferieavvikling og avdelinger slås sammen og bruker voksne fra ulike avdelinger osv. Da måtte man gjennom enda en ny tilvenning i august med riktig barnegruppe og riktig ansatte. Det prøver nok de fleste barnehager å styre unna.
Har julibarn og han begynte i august. Er jo fint å få sommeren sammen også :)

Back
Topp