Barnehageplass 2016

Ønske_mamma

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Kanskje litt tidlig, men..

er det noen av dere som har tenkt at barnet skal begynne i barnehage tidlig våren 2016? I så fall når må en søke om plass? Kan vel ikke være i mars i år siden barnet da ikke enda er født? Og er det ikke litt sent å søke en mnd eller noe før en ønsker plass?

Hovedopptak er jo frist i mars.
Her vi søkte var det også frist på høsten, for oppstart januar.
Vet ikke hvor tidlig man bør søke.
Vi blir nå prioritert pga søsken, men kommer til å høre når vi bør søke. Vi tenker plass fra august neste år, så søker nok ved hovedopptaket neste år.
Det kan jo være dumt å vente for lenge også.
Høres med kommunen din! :-)

I vår kommune må man søke innen 1.mars det året barnet skal begynne i barnehagen.
Hvis man søker utenom å kommer det an på hvor det er plass.
Og hovedopptaket har prioritet, feks vi søkte en dag for sent, og kom da i rekken etter alle som hadde rett på plass.

Hovedopptak er jo frist i mars.
Her vi søkte var det også frist på høsten, for oppstart januar.
Vet ikke hvor tidlig man bør søke.
Vi blir nå prioritert pga søsken, men kommer til å høre når vi bør søke. Vi tenker plass fra august neste år, så søker nok ved hovedopptaket neste år.
Det kan jo være dumt å vente for lenge også.
Høres med kommunen din! :)
Takk for svar, skal ta en telefon til kommunen ja:-)

Søker bare med en gang barnet er født, og man har fått personnummer. Så skriver man inn når man ønsker at barnet skal starte i barnehagen :)
Her er det stort sett kun oppstart på høsten i barnehagen, så vi sikter på barnehageplass høsten 2016 :)

Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15

Jeg gjør som med forrige: holder henne hjemme til 1,5 år, altså til august. Jeg syns ett år er så lite. Denne gangen skal jeg søke om kontantstøtte, det gjorde jeg ikke sist.

Enten blir det i april eller til hovedopptaket i august.. her i kommunen er det et eget skjema hvor man kan søke utenom hovedopptaket, og da er det om det er plass som avgjør.. må vente å se hva vi vil etter at ungen er født..

Vi planlegger start i august, så vi følger nok hovedopptaket :)

Håper på plass i mars/april. Førstemann begynte da han var 11 mnd og det gikk supert :) Andremann begynte da han var 15 mnd fordi han var født i april og fikk ikkebarnehageplass før.
Vesla håper jeg får plass fra mars/april, i alle fall 40% ;)

Vi søker nok om plass fra april, men regner ikke med å få plass før i august. Søker nok med en gang personnummer etc. er på plass. Vil jo uansett ikke få noe svar før hovedopptaket august 2015 er klart.

Vi kommer sikkert til å søke om plass fra lille er 1 år, men jeg håper igrunn på at vi ikke får før august.. Da har jeg bedre tid på å finne ny jobb, og lille får blitt litt større før barnehagestart :)

[QUOførsteetheart8også ost: 18576910, memb: 11222"]Håper på plass i mars/april. Førstemann begynte da han var 11 mnd og det gikk supert :) Andremann begynte da han var 15 mnd fordi han var født i april og fikk ikkebarnehageplass før.
Vesla håper jeg får plass fra mars/april, i alle fall 40% ;)[/QUOTE]
Vår første begynte også da han var 11 mnd og har også positiv erfaring fra det. Når søker dere på barnehageplass da?

Jeg gjør som med forrige: holder henne hjemme til 1,5 år, altså til august. Jeg syns ett år er så lite. Denne gangen skal jeg søke om kontantstøtte, det gjorde jeg ikke sist.
Jeg tenker det samme som deg. det eneste jeg har lurt litt på da er hvordan man gjør det med pappapermisjonen? Tenker du at han begynner like etter du har tatt dine uker, og at du "overtar" med ulønnet permisjon og kontantstøtte deretter igjen?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tenker det samme som deg. det eneste jeg har lurt litt på da er hvordan man gjør det med pappapermisjonen? Tenker du at han begynner like etter du har tatt dine uker, og at du "overtar" med ulønnet permisjon og kontantstøtte deretter igjen?

Jeg har bare et vikariat, og det går ut juli i år. (Skal søke på nytt til høsten, men tviler jeg får noe) Så da går jeg over til kontantstøtte når ungen er ett år, og mannen får permisjonen sin rett etter at min permisjon er ferdig. Han jobber i Nordsjøen, og tar ut gradert permisjon slik at han får pengene mens han er hjemme, altså i tre hjemmeperioder.
Om det var forståelig. ;)

Jeg har bare et vikariat, og det går ut juli i år. (Skal søke på nytt til høsten, men tviler jeg får noe) Så da går jeg over til kontantstøtte når ungen er ett år, og mannen får permisjonen sin rett etter at min permisjon er ferdig. Han jobber i Nordsjøen, og tar ut gradert permisjon slik at han får pengene mens han er hjemme, altså i tre hjemmeperioder.
Om det var forståelig. ;)
Må tenke litt på den, syns disse permisjonsgreiene er så innviklet :-P men jeg tror jeg forstår :-)
det samme gjelder for så vidt meg også, har et vikariat som går ut mens jeg er i permisjon.. Men da får pappan i huset deres hele eller i hvert fall deler av permisjonen/utbetalingen av foreldrepengene før ungen fyller ett år, sant? Sånn at dere får kontantstøtte etter fylte ett år? For jeg regner med man ikke kan få utbetalt både kontantstøtte og foreldrepenger samtidig?

Må tenke litt på den, syns disse permisjonsgreiene er så innviklet :-P men jeg tror jeg forstår :-)
det samme gjelder for så vidt meg også, har et vikariat som går ut mens jeg er i permisjon.. Men da får pappan i huset deres hele eller i hvert fall deler av permisjonen/utbetalingen av foreldrepengene før ungen fyller ett år, sant? Sånn at dere får kontantstøtte etter fylte ett år? For jeg regner med man ikke kan få utbetalt både kontantstøtte og foreldrepenger samtidig?

Litt usikker... Vi skal velge 80% dekningsgrad denne gangen, mest sannsynligvis, så da får en jo foreldrepenger etter fylt ett år. Hm... Jeg lurer litt på om man får kontantstøtten da uansett. Det må jeg sjekke opp i. :P

Litt usikker... Vi skal velge 80% dekningsgrad denne gangen, mest sannsynligvis, så da får en jo foreldrepenger etter fylt ett år. Hm... Jeg lurer litt på om man får kontantstøtten da uansett. Det må jeg sjekke opp i. :P
OK, det må kanskje vi finne ut også ;-)

Kontaktstøtten får en fra barnet er 13 mnd, 6000,- i mnd (men begynner barnet i barnehage forsvinner denne,helt eller delvis alt etter om barnet går 50 eller 100%). Her skal ikke barnet gå i barnehage før han er 2 1/2 ca :-) storebror begynte før han fylte året siden jeg gikk på skole, det har jeg ikke god erfaring av dessverre..

Vi søker så fort barnet et født og har fått personnummer. Så han begynner når permisjonstiden til meg og BF er ferdig, det må bare bli sånn :-)

Back
Topp