Barnehageopptak....

Mamma_2013

ØnskerMegEnGullUnge2013<3
Hei alle.

Jeg er meget meget meget skuffet over barnehageopptak !!!

Sønnen min har fått barnehage vi ikke har søkt på engang.

Søkte 5 barnehager i november ifjor og jeg fikk først svar på mandag eller tirsdag denne uken. Også får jeg ingen av barnehagene jeg søkte på men ble trøstet med at det er en barnehage i bydel hvertfall.
Jeg hadde ingen annen valg enn å svare ja på tilbudet, for ellers får han ikke barnehage før neste år, og så lenge kan jeg ikke vente siden han har vært hjemme for lenge allerede.
Han er litt over to år. Så vanskelig til tider å ta av han, ikke er jeg bestemt eller noe sliter med meg selv. Helsesøster mente jeg burde komme meg til psykolog :-/ Siden jeg sliter med selvtilliten min, klarer ikke å sette grenser til sønnen min og heller ikke være bestemt.
Sønnen min er veldig nær meg og jeg elsker han veldig, men nå i det siste gråter han seg til ting han ikke har lov til. Jeg blir så stresset av det, men finner ingen løsning. Jeg forklarer han osv, uten at det funker. Og vondt blir bare verre, nå som jeg ikke har fått plass i den barnehagen jeg ønsket. Med oppstart allerede neste uke. Det stresser meg bare mer...

Hva trenger jeg å kjøpe til første dag? Og ellers?
Jeg har kjøpt inn regnsett til han (var tilbud) så måtte bare slå til. Men ellers er jeg ikke forberedt på noe som helst.

Jeg har søkt om å bytte barnehage, men ser ingen lys i tunnelen, dersom jeg ikke fikk det i hovedopptaket nå. Eller?

Damen som jeg snakket med sa at jeg/ vi var med i løpende opptak? Noen som vet hva det hadde å si for min del?

Håper noen kan gi meg noen gode svar her.
Beklager rotete og lang innlegg.

Løpende opptak vil si at man kan få plass hele året så lenge det blir ledige plasser, så dette kan gå bra. Det er veldig mange i Oslo som ikke får plass i den barnehagen de søker pga mange søkere til de beste barnehagene, men du er heldig som har fått barnehage i bydelen. Ikke alle får det heller.
Håper du får plass raskt i løpende opptak uansett.
Du bør kanskje ta helsesøster på alvor når hun sier du bør gå til psykolog, det kan hjelpe deg masse :) lykke til med det!
Ellers så ville jeg bare ha startet i barnehagen nå jeg, og så kan de fortelle deg hva du trenger med en gang og hva du kan vente med. Det er jo ikke alt man trenger med en gang. Bra at du har regntøy. Støvler er fint, en god vind jakke/bukse og noen gode sko. Merkelapp i klærne, matboks og flaske er lurt. Ellers så kan jeg ikke så mye mer, vi starter ikke før til høsten.
Ønsker deg masse lykke til :)

Klær etter vær og temp.
Sover han på dagtid så er det lurt med vogn, gjerne en som kan stå fast i bhg så du slipper å drasse den frem og tilbake hver dag, hvis du ikke trenger den resten av dagen.
Merkelapper. Anbefaler klistrelappene fra navnelapper.no, klem de fast med en kald slettetang. Sitter på hjemmestrikket ullklær også. Skomerker kjøper jeg på sabo.no

Når dere begynner i bhg får dere utdelt lapp der det står hva som trenges.
Bleier, matboks o.l kan være lurt å ha på lista.

Enig med de andre her.. bleier om han bruker det, innesko/tøffler, solbriller, caps og solkrem. Husk navn på ALT!

Takk for alle svar :-) Og link.

Det som er folk som søkte i samme barnehage som jeg hadde på nr 1, og de søkte etter meg i tillegg de fikk første valget sitt. (dem søkte i februar)

Syns det er så rart, og at de prioriterer søsken osv, hva med alene barna da?
Virker så teit det her...

Jeg har full forståelse for at man ikke kan få den barnehagen man søker osv, men i det minste fått en man søker på. Men men det er vel livets gang.

Jeg er litt redd for å ta kontakt med psykolog... Og jeg er bare deprimert over jobb situasjonen min og derfor går ting nedover.

Men får man noe brev i posten eller noe etter å ha takket ja til plassen? Det er første barnet mitt så er usikker rundt mye.

Jeg stresser og tenker for mye på ting.

Sønnen min prater heller ikke enda, han sier ord og sånn enkle setninger. Også gjentar han det jeg sier iblant. Vi snakker et annet språk enn norsk. Så kanskje det blir utfordringer hos oss? Overreagerer jeg kanskje? For når jeg har tatt det opp med helsesøster så har jeg fått beskjed om at han burde snakke det språket vi bruker hjemme også lærer han norsk raskere .? (vi søsken og andre jevn aldrende bruker norsk både hjemme og ute, men blant eldre snakker vi et annet språk)

Hvordan er det med tilvenning? Hva er det som skjer første dag feks? Hvor mange dager skal vi være tilstede?
Han liker seg veldig blant andre barn.

Beklager, men jeg er altfor forvirret og overreagerer på ting.

Søsken blir prioritert fordi folk skal slippe å levere barna sine i to forskjellige barnehager.

Når du har takket je til plassen er det vanlig å få et velkomstbrev i posten, der står det gjerne informasjon om barnehagen, om dagsrytmen, og så er det noen informasjonsskjema du kan fylle ut. I tillegg har de kanskje sendt med en liste over hva som kan være greit å ha i barnehagen av klær o.l. Det pleier også å stå hvem som skal være deres kontaktperson, som skal møte dere når dere kommer første dag.

Tilvenningen er vanligst å ta over tre dager, men noen barn trenger lengre tid. Da kan det f.eks gå slik at dere kommer første dag, er der noen timer sammen, og så drar dere hjem. Andre dag kommer dere, og om barnet virker trygg, så kan du etter avtale med personalet si ifra til barnet f.eks. "nå skal mamma gå en liten tur, men jeg kommer og henter deg om en liten stund, hadebra." Så er du rett i nærheten, og er borte bare litt, kanskje en times tid. Så kommer du tilbake, og da tar du barnet med hjem. Tredje dag kan du levere barnet, og ganske raskt gjøre samme prosedyre med å forklare barnet at du drar, og så blir du borte litt lengre, kanskje til etter lunsj. Om alt dette går bra så kan du kanskje levere den fjerde dagen og la barnet ha en normal, men kort dag.

Det er viktig å huske på at du må være trygg for at barnet skal være trygg. Hvis du blir usikker og gir etter hvis barnet gråter når du skal dra, så bekrefter du barnets utrygghet. Vær rolig, si hadet, og så går du. Når personalet har hatt tilvenningen og blitt kjent med barnet ditt så klarer de fint å ta seg av det, og hvis barnet ditt gråter veldig etter du har gått kommer de nok til å ringe deg. Du kan også om du vil ringe barnehagen når du har gått, for å høre hvordan det går.

Hvis dere har et annet morsmål enn norsk så bør dere fortsette å snakke det hjemme, slik at barnet lærer. Det vil lære norsk i barnehagen uansett. Hvis dere prøver å snakke gebrokkent norsk hjemme istedet for deres eget morsmål, kan barnet bli språkforvirret, og ende opp med å ikke kunne noen av språkene godt nok. Det var litt vanskelig å forstå deg, snakker du norsk hjemme også av vane, eller gjør du det kun med andre norske?

Du skal bare slappe av, alle mødre er usikre med sitt første barn, hvordan skal du vite det når du aldri har gjort det før :) Det er nok sikkert lurt at du tar kontakt med psykolog så du kan få hjelp og støtte. Når det kommer til grensesetting for barnet ditt er det viktig at du er konsekvent, men dette kan du få veiledning på i fra barnehagen, det er bare å spørre dem.

Men jeg kan gi deg noen tips, vet ikke om de vil være til hjelp.
  • Gi gode beskjeder: få kontakt med barnet og gi en enkel beskjed, ikke spør. F.eks "Nå skal vi gå på badet å stelle deg", ikke spør "skal vi gå på badet nå?" Om du spør, vil barnet tro det har et valg, og vil bli forvirret hvis det ikke nytter å si nei.
  • Følg opp beskjedene med en gang. Hvis vi bruker eksempelet over, så tar du barnet med på badet etter å ha gitt beskjeden en gang. Om barnet gråter så skal du bare følge opp likevel, disiplin og faste ramme gir trygge barn.
  • Om barnet slår seg fullstendig vrang, så kan du gi en konsekvens. Det er viktig å være helt rolig, og at konsekvensen stemmer med alderen og forståelsen til barnet. Eks. Mitt barn ville være veldig selvstendig, og om han slo seg vrang så kunne jeg gi en slik konsekvens: "Om du ikke blir med på badet nå, så bærer jeg deg dit!" Da ville han gå, fordi han foretrakk og gå selv. Dette er noe du må føle deg frem på, siden bare du kjenner barnet ditt, men man skal aldri komme med tomme trusler, eller si noe til barnet som ikke kan følges opp. Jeg har hørt mange si til barna sine at de kjører ifra dem hvis de ikke kommer, og det er helt forferdelig. Prøv å aldri gjøre det :)
Helt til sist vil jeg anbefale deg å ta kontak med barnehagen med en gang, så kan du sikkert få komme på besøk med barnet før det skal begynne. Da får dere gjort dere litt kjent før tilvenningen begynner, og barnet blir forberedt på hva som skal skje.

Håper noe av dette kan være til hjelp for deg, og hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med skal du bare melde meg :)

Jeg tror nok grunnen til at du ikke har fått plass i en av de barnehagene du ønsket er for at dere ble med på løpende opptak, siden du søkte i november. Hadde du søkt på nytt igjen i februar/mars så hadde du blitt med på året hovedopptak i stedet, da ville du nok blitt prioritert for en av de du ønsket.
Så vil jeg kanskje tro at dere ikke rekker å få velkomstbrev fra barnehagen, siden han allerede starter neste uke. Men da vil dere får velkomstbrev og informasjon første dagen og jeg er sikker på at barnehagen er behjelpelig med å fortelle hva dere trenger og ikke :)
Ellers ville jeg nok tatt hs alvorlig og bedt om henvisning til psykolog, det skal hs kunne ordne. Å gå til psykolog og få snakket med noen kan være lurt, kanskje lærer du måter å ikke gi etter for ungen og sånn også. Barn har veldig lett for å bruke de metodene de har fått til å virke en gang, om og om igjen for da vet de at du gir etter. Det er noe som heter at for hver gang man gir etter, så skal det til mellom 10 og 100 ganger med å ikke gi etter for å rette det opp.

Takk for alle svar :-) Og link.

Det som er folk som søkte i samme barnehage som jeg hadde på nr 1, og de søkte etter meg i tillegg de fikk første valget sitt. (dem søkte i februar)

Syns det er så rart, og at de prioriterer søsken osv, hva med alene barna da?
Virker så teit det her...

Hvordan er det med tilvenning? Hva er det som skjer første dag feks? Hvor mange dager skal vi være tilstede? .

Syntes du virkelig det er rart at de prioriterer søsken?
Skulle jeg som i noen år hadde 3 barn i barnehagen kjørt i 3 forskjellige barnehager og levert da mener du, slik at heller din (og andre som er en) skulle få plassen først? Nei takk høyere makter for at søsken blir prioritert først!

En annen ting er at vi som jobber i barnehage i samme kommune også får den plassen vi ønsker før alle andre.

Du er jo heldig som har fått barnehage plass i det minste :)

Tilvenningen er litt forskjellig alt etter hvor du bor, men de første dagene er du der med barnet, trekker deg mer og mer vekk.
En person har hovedansvar for ditt barn disse dagene selv om de andre også vil hilse på osv :)

Lykke til med tilvenningen.

Skulle jeg som i noen år hadde 3 barn i barnehagen kjørt i 3 forskjellige barnehager og levert da mener du, slik at heller din (og andre som er en) skulle få plassen først? Nei takk høyere makter for at søsken blir prioritert først!

En annen ting er at vi som jobber i barnehage i samme kommune også får den plassen vi ønsker før alle andre.

Tilvenningen er litt forskjellig alt etter hvor du bor, men de første dagene er du der med barnet, trekker deg mer og mer vekk.
En person har hovedansvar for ditt barn disse dagene selv om de andre også vil hilse på osv :)

Må få korrigere deg litt her. Ikke automatikk i at ansatte får prioritering - det er det ikke i vår kommune. Flere som har måttet velge dagmamma fordi de ikke fikk barnehageplass

Må få korrigere deg litt her. Ikke automatikk i at ansatte får prioritering - det er det ikke i vår kommune. Flere som har måttet velge dagmamma fordi de ikke fikk barnehageplass

Ok i min kommune er det slik, så da beklager jeg. Trodde det var en gode for alle :)

Ok i min kommune er det slik, så da beklager jeg. Trodde det var en gode for alle :)

Er slik her også.
I min kommune er det slik:
1.prioritet: barn med spesielle behov
2: barn av ansatte i samme barnehage
3: søsken til noen som allerede går i barnehage
4: de med andel (om det er andelsbarnehage)
5: så kommer resten av søkerne!

Jeg har også en toåring hjemme, jeg fikk ikke noen av de barnehagene jeg ønsket. Jeg fikk derimot tilbud om plass i en barnehage langt unna, men den takket jeg nei til.

Jeg står på venteliste hos de barnehagene jeg har søkt på.
Og så ringer jeg rundt til andre barnehager i områdetjev ønsker, og hører om det er noe ledig.
Og mest sannsynlig har jeg klart åfå en plass,siden ene barnehagen hadde fått melding om at noen skulle flytte, og hadde sagt opp plassen. Må bare ringe på mandag for å få det bekreftet 100%.

Så ring rundt og spør er mitt råd :)

Og ellers syns jeg du har fått gode råd fra de over :)
Lykke til!

Det spiller ingen rolle hvem som søkte først. Det er en frist for hovedopptaket (oppstart i august). Hvis du har søkt i november og ønsket plass før august så har du antageligvis fått en plass som ble ledig fordi et barn sluttet. Altså ikke en av plassene i august pga skolebarn.

I og med at barnet ditt er født i 2013 så skal han begynne på stor avdeling (de fleste bhg har småbarnsavdeling og storbarnsavdeling). Det er som regel på småbarnsavdeling de har plasser ledig. De skal sette sammen barnegrupper slik at det blir ca likt antall barn fra alle årskullene, samt gjevnt antall gutter og jenter på samme alder, fordele flerspråklige... I tillegg til at søsken selvfølgelig skal prioriteres, barnevernsbarn osv. Så ikke alle barnehager som faktisk har ledige plasser for de som blir 3 år i år, fordi de fylles av de som allerede går i barnehagen. Og så får barnehagene mer tilskudd for de minste barna, så de tjener mer på å ta inn yngre barn. Det er ganske sammensatt. Men det er lov å høre om det er muligheter.

Det spiller ingen rolle hvem som søkte først. Det er en frist for hovedopptaket (oppstart i august). Hvis du har søkt i november og ønsket plass før august så har du antageligvis fått en plass som ble ledig fordi et barn sluttet. Altså ikke en av plassene i august pga skolebarn.

I og med at barnet ditt er født i 2013 så skal han begynne på stor avdeling (de fleste bhg har småbarnsavdeling og storbarnsavdeling). Det er som regel på småbarnsavdeling de har plasser ledig. De skal sette sammen barnegrupper slik at det blir ca likt antall barn fra alle årskullene, samt gjevnt antall gutter og jenter på samme alder, fordele flerspråklige... I tillegg til at søsken selvfølgelig skal prioriteres, barnevernsbarn osv. Så ikke alle barnehager som faktisk har ledige plasser for de som blir 3 år i år, fordi de fylles av de som allerede går i barnehagen. Og så får barnehagene mer tilskudd for de minste barna, så de tjener mer på å ta inn yngre barn. Det er ganske sammensatt. Men det er lov å høre om det er muligheter.

Ah. Jeg tror jeg nå vet hvor jeg har bommet skikkelig. Tydelig pga ønsket oppstart som jeg skrev i søknaden.

Er første barnet mitt så mye jeg ikke helt har greie på...

Er slik her også.
I min kommune er det slik:
1.prioritet: barn med spesielle behov
2: barn av ansatte i samme barnehage
3: søsken til noen som allerede går i barnehage
4: de med andel (om det er andelsbarnehage)
5: så kommer resten av søkerne!

Jeg har også en toåring hjemme, jeg fikk ikke noen av de barnehagene jeg ønsket. Jeg fikk derimot tilbud om plass i en barnehage langt unna, men den takket jeg nei til.

Jeg står på venteliste hos de barnehagene jeg har søkt på.
Og så ringer jeg rundt til andre barnehager i områdetjev ønsker, og hører om det er noe ledig.
Og mest sannsynlig har jeg klart åfå en plass,siden ene barnehagen hadde fått melding om at noen skulle flytte, og hadde sagt opp plassen. Må bare ringe på mandag for å få det bekreftet 100%.

Så ring rundt og spør er mitt råd :)

Og ellers syns jeg du har fått gode råd fra de over :)
Lykke til!

Men kan jeg ta kontakt direkte med barnehage for å spørre om de har ledig plass osv? Men kan de avgjøre om jeg kan få plass eller ikke?

For jeg vet om en barnehage her som har plass løpende.
Sønnen min og jeg går ofte forbi der og jeg snakket med personalet der tilfeldig når sønnen min ville inn å leke med de andre barna. Hmm.
Hva tenker du? :-)

Beklager at jeg ikke tenkte i den retningen. Sant som du sier, og det respekterer jeg.

Men får man noe brev i posten om når man skal møte opp første dag osv? Eller?

Hjertelig Takk :-)

Hjertelig Takk :-)

Vi sender alltid ut brev i posten med bilde av oss som jobber på avd, og info om hvem som tar imot barnet ditt.
Hvilken dato+ klokkeslett dere skal komme første dag
Info om bhg/avd osv.
Så det bør du få :)

Vi sender alltid ut brev i posten med bilde av oss som jobber på avd, og info om hvem som tar imot barnet ditt.
Hvilken dato+ klokkeslett dere skal komme første dag
Info om bhg/avd osv.
Så det bør du få :)

Hmmm, Men det har jeg ikke fått, ikke enda hvertfall og jeg svarte på tilbudet samme dag, bare veldig sent på kvelden.

Håper det kommer snart da, vi har hvertfall fått kjøpt inn ting som kan trenges de første dagene, så er klare sånn sett.

Hmmm, Men det har jeg ikke fått, ikke enda hvertfall og jeg svarte på tilbudet samme dag, bare veldig sent på kvelden.

Håper det kommer snart da, vi har hvertfall fått kjøpt inn ting som kan trenges de første dagene, så er klare sånn sett.

Lykke til med barnehage oppstarten :D

Men kan jeg ta kontakt direkte med barnehage for å spørre om de har ledig plass osv? Men kan de avgjøre om jeg kan få plass eller ikke?

For jeg vet om en barnehage her som har plass løpende.
Sønnen min og jeg går ofte forbi der og jeg snakket med personalet der tilfeldig når sønnen min ville inn å leke med de andre barna. Hmm.
Hva tenker du? :-)

Jeg har kontaktet barnehagene direkte ja, bedt om å få snakke med styrer :) de er som oftest veldig behjelpelige og greie å prate med.

Back
Topp