Barnehageavdelinger uten aldersoppdeling

Flinkpike

Andre møte med forumet
Hei. Noen som har erfaringer med barnehager som ikke er oppdelt i småbarns- og storbarnsavdeling? Altså at det er barn fra 1-5 år i en og samme avdeling.

Vi er førstegangsforeldre og driver og ser på barnehagene i nærheten hvor vi tenker å søke. To av barnehagene er oppdelt i avdelinger for små- og store barn, noe som jeg trodde var vanligst. Mens den ene barnehagen har barna samlet i en avdeling, noe som er ukjent for meg. Ønsker gjerne deres erfaringer på dette :)
 
Hei. Noen som har erfaringer med barnehager som ikke er oppdelt i småbarns- og storbarnsavdeling? Altså at det er barn fra 1-5 år i en og samme avdeling.

Vi er førstegangsforeldre og driver og ser på barnehagene i nærheten hvor vi tenker å søke. To av barnehagene er oppdelt i avdelinger for små- og store barn, noe som jeg trodde var vanligst. Mens den ene barnehagen har barna samlet i en avdeling, noe som er ukjent for meg. Ønsker gjerne deres erfaringer på dette :)
Jeg har jobbet i en bhg der vi ikke hadde aldersgrupper.

Det var greit en periode før det ble veldig mange små barn i bhg.

Det ble vanskelig å gi alle barna et godt opplegg etterhvert som mengden småbarn økte. Det gikk nesten mer utover de eldre barna, for de minste opptok oss voksne mer fordi de trengte mer hjelp.

Jeg kjente etterhvert at det ikke var bra for noen.

Så vi la om til aldersgrupper neste høst. Mye mye bedre.

Jeg ville valgt bhg der de deler opp. Det er det mest vanlige
 
Jeg har jobbet i en bhg der vi ikke hadde aldersgrupper.

Det var greit en periode før det ble veldig mange små barn i bhg.

Det ble vanskelig å gi alle barna et godt opplegg etterhvert som mengden småbarn økte. Det gikk nesten mer utover de eldre barna, for de minste opptok oss voksne mer fordi de trengte mer hjelp.

Jeg kjente etterhvert at det ikke var bra for noen.

Så vi la om til aldersgrupper neste høst. Mye mye bedre.

Jeg ville valgt bhg der de deler opp. Det er det mest vanlige

Takk for svar! Jeg tenker på akkurat det du beskriver, og er litt bekymret for manglende oppfølging i en avdeling med både små og store barn. Men det kan jo selvsagt gå bra! Noe annet jeg synes var ganske bekymringsverdig var at i nevnte barnehage var de kun 3 voksne på 19 barn (i «alle» aldre). I en av barnehagene med småbarnsavdeling var de jo 3 voksne på 9 barn... det er en himla stor forskjell spør du meg!
 
Takk for svar! Jeg tenker på akkurat det du beskriver, og er litt bekymret for manglende oppfølging i en avdeling med både små og store barn. Men det kan jo selvsagt gå bra! Noe annet jeg synes var ganske bekymringsverdig var at i nevnte barnehage var de kun 3 voksne på 19 barn (i «alle» aldre). I en av barnehagene med småbarnsavdeling var de jo 3 voksne på 9 barn... det er en himla stor forskjell spør du meg!
da har de nok msnge over 3 år
 
Jobbet i begge deler. Foretrekker virkelig oppdelt. Den barnehagen det fungerte best i hadde 4 avdelinger (0-1, 2-3, 4-5 og førskolebarn). Foretrekker aldersoppdelt og vil selv søke på en slik barnehage til mine barn.
 
Takk for svar! Jeg tenker på akkurat det du beskriver, og er litt bekymret for manglende oppfølging i en avdeling med både små og store barn. Men det kan jo selvsagt gå bra! Noe annet jeg synes var ganske bekymringsverdig var at i nevnte barnehage var de kun 3 voksne på 19 barn (i «alle» aldre). I en av barnehagene med småbarnsavdeling var de jo 3 voksne på 9 barn... det er en himla stor forskjell spør du meg!
Ja det er forskjell.
Vi var 3 voksne på 12 barn da, og det gikk greit

Men de har jo nå en bemanningsnorm som sier noe om hvor mange voksne det skal være på x antall barn over og under 3 år. Og den bør de følge.
Det kan være 6 barn pr voksen over 3 år, og 3 barn pr voksne under 3 år. Ingen 3-åring teller som 3-åring før august det året de fyller 3. Så en som ble 3 i januar telte ikke som 3-åring før nå i august.
 
Jeg ville valgt den aldersinndelte når det er så mange plasser på den uteninndeling.
Det er fysisk umulig å gi et like godt tilbud til alle i like stor grad som på en inndelt avdeling. :)
 
Back
Topp