Barnehageassistent vs førskolelærer..

Jeg ville passet meg med hva jeg sa enten jeg var assisstent eller pedagog . En kan gi råd om feks bleieslutt og lignende uten problem, men med adferdsproblemer bør det kanskje inn en spesialist og vurdere og evt veilede foreldre.
Det tar lang tid før spesialpedagoger og andre spesialister kommer inn i bildet. Først skal observasjoner og kartlegginger og eventuelt tester evalueres og gåes igjennom med foreldrene, samt tiltak igangsettes og prøves ut, før man eventuelt henviser videre. Og det er pedagogene jobb.

Hadde uansett vært interessant å vite hva disse rådene går ut på, så det slipper å bli på så veldig "generelt grunnlag" her i tråden. Hvis ts vil da selvfølgelig ;)

Kan jo være at dette er noe personalet på avdelingen har snakket om og at hun du omtaler som assistenten formidler det videre til deg - avdelingens personalet samarbeider og snakker sammen hver dag vet du.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Forøvrig skal ikke "problemer" tas i garderobe hvor andre kan høre..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

En førskolelærer har gått tre år høyere utdanning der de har hatt mye om barn, barns fungering og deres atferd. Ikke for å tråkke noen på tærne. Assistenter kan være dyktig i jobben sin, men de vil aldri ha en førskolelærers kompetanse uansett hvor lang erfaring de har.

Jeg tar gjerne i mot både konstruktiv kritikk og andre tilbakemeldinger fra alle ansatte i barnehagen. Reagerer allikevel på det negative fokuset som møter ts når hun henter. Ville som andre sier tatt det opp med ped. Leder.

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Men er jo det jeg også skrev, er viktig og ta det opp med pedleder/pedagog for og få en annen observasjon! Er jo feil å hakke på barnets adferd, dersom det kun er en person som opplever dette.

BULLSHIT!
Hele pedagogutdanningen går ikke på kun innholdet i bhg nei! Er du en av de som tror hele forskjellen på jobben til en pedagog og assistent er å lage månedsplan? Vi har utdanning innen barns atferd, lekeferdigheter, sosial kompetanse osv. pedagogikk ut på å målrettet jobbe med dette. Metoder, arbeidsmåter og tiltak som iverksettes i bhg og som anbefales til foreldrene av bhg (ikke av privatpersoner, noe du ikke er på jobb) skal utformes av pedagog. Nettopp fordi de har utdannelse på barna atferd - ergo mer kompetanse på dette enn assistenter!

Bli så sint du vil, men er unødvendig og gå til angrep på meg av den grunnen!!!

Er fullstendig klar over forskjellen på jobben til pedagog og assistent, da jeg har vært konstituert pedagog og bidratt mye. Så jeg ville tenkt meg om, før jeg slang med leppa om andre her.,

Og jeg personlig synes faktisk en assistent med mange års erfaring, kan sitte med like mye kunnskaper som et utdannet førskolelærer på mange felt :) Og det må da være lov og ha en ulik oppfatning om ting, uten at folk skal bli sure?

Jeg mener at det er faktisk er en av mine oppgaver som pedleder/førskolelærer er å ta opp ømfintlige temaer med foreldrene, og så kan assistent og primærkontakt følge opp. Den ene assistenten min er utdannet lærer og har jobbet med barn i snart 20 år. Hun er absolutt kompetent nok til å gi råd til foreldrene, men hun ville aldri tatt opp "tyngre" saker eller gitt råd til foreldrene uten å ha bedt meg ta det opp først. Men hun kan fint si ifra om engangshendelser uten at jeg skal være opplyst om det på forhånd...

Snakker dere om assistenter uten utdannelse eller barne-og ungdomsarbeidere som ofte også går under ordet assistent, men som forøvrrig har 4 års utdannelse?

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Bli så sint du vil, men er unødvendig og gå til angrep på meg av den grunnen!!!

Er fullstendig klar over forskjellen på jobben til pedagog og assistent, da jeg har vært konstituert pedagog og bidratt mye. Så jeg ville tenkt meg om, før jeg slang med leppa om andre her.,

Og jeg personlig synes faktisk en assistent med mange års erfaring, kan sitte med like mye kunnskaper som et utdannet førskolelærer på mange felt :) Og det må da være lov og ha en ulik oppfatning om ting, uten at folk skal bli sure?
Jeg påpeker en faktafeil du har! Jeg går ikke til angrep på deg, jeg angriper påstanden du kommer med som er feil. Din synsing er irrelevant.

Som pedleder må jeg si at jeg hadde blitt ganske irritert om en av mine assistenter hadde tatt opp større problemer enn en krangel den dagen e.l. Dette er fordi det er jeg som har hovedansvaret for hva som blir formidlet til foreldrene av den slags. Det er jeg som skal, i samarbeid med foreldrene legge en slagplan for det barnet.

Om en av min (veldig dyktige og erfarne) assistenter oppdager noe unormalt ved et barn, eller opplever problemer med det skal det først tas opp med meg, slik at jeg er informert og evnt kan veilede/diskutere problemet. Deretter vil jeg snakke med foreldrene, enten i en foreldresamtale eller ved henting/levering (privat, da, så klart) alt etter hvor alvorlig det er.

Har selv opplevd at en vikar ansatt for en periode har tatt opp et problem med foreldrene der jeg ikke har vært enig i at det var et faktisk problem. Det er ikke greit! Verken for foreldrene, barnet eller meg. Jeg ønsker kontrollen over hva som blir sagt utover det hverdagslige.

Når det er sagt har jeg fantastisk gode assistenter som kan veldig mye om barn, og de kan også oppdage ting vedrørende barna, likevel er det mitt ansvar å kartlegge og formidle. Om foreldrene spør en assistent må de gjerne svare og gi råd.

Lurer litt på hva som kan forventes å få til svar når en spør en av assistentene i barnehagen om hvordan dagen har gått?

Når jeg spør ei av assistentene om dette (primærkontakt til vårt barn) opplever jeg ofte at hun tar opp diverse problemer de har med barnet vårt og tipser oss om hvordan vi bør arbeide med han hjemme for å forbedre dette.

Så kom jeg til å tenke på om hun beveger seg litt utenfor sitt kompetanseområde eller om det er normalt at assistenter som jobber i bhg tar opp ting og gir råd til foreldrene?

Bare lurer..
Veldig veldig mange assistenter har stor tyngde bak det de sier fordi de har jobbet med barn i mange år. Jeg har jobber som styrer i barnehage i 10 år og har jobbet med mange superfyktige og faglig kompetente assistenter. Mange av de har vært flinkere enn enkelte av pedagogene....
Er det en assistent som har mye erfaring og er flink hadde jeg absolutt verdsatt hennes meninger....

Synsing?

Er faktisk mange med utdanning, som også ikke bruker faget sitt som de skal!!!
Hva har det med denne saken å gjøre? Det var snakk om at pedagoger har utdannelse innen barns atferd og at det inngår i deres arbeidsbeskrivelsen og snakke med foreldre om dette. Det er her snakk om er en assistent som ifølge ts trår over en grense for hva hun kan si til foreldrene.

Jeg som assistent vet min plass, og hadde aldri snakket med foreldre om noe alvorlig, uten at det var klargjort med ped.leder først. Det er en grunn til at de er ped.leder, de har faktisk utdannelse innen det, om jeg har aldri så mye erfaring. Hadde faktisk ikke falt meg inn. Har selvfølgelig en god dialog med foreldrene fordiom, men alvorlige saker får som sagt mer kompetente folk enn meg ta seg av.

Hadde uansett vært interessant å vite hva disse rådene går ut på, så det slipper å bli på så veldig "generelt grunnlag" her i tråden. Hvis ts vil da selvfølgelig ;)

Det kan for eksempel være ting som:
"vi merker tydelig at xx er vanskelig å få blikkontakt med og vi må ofte spørre han mange ganger før han svarer. Dette er noe vi er veldig bevisste på her på avdelingen og jobber mye med. Fint hvis dere hjemme også kan være bevisste på å få han til å se dere inn i øynene når dere snakker til han".

Dette kan hun finne på å si i hente-situasjon, og "problemet" er meg ukjent fra før.

Greit eller ikke greit å si av assistent? Selv er jeg litt usikker, syns kanskje det er litt på grensen. Derfor jeg spør dere her inne.

Det kan for eksempel være ting som:
"vi merker tydelig at xx er vanskelig å få blikkontakt med og vi må ofte spørre han mange ganger før han svarer. Dette er noe vi er veldig bevisste på her på avdelingen og jobber mye med. Fint hvis dere hjemme også kan være bevisste på å få han til å se dere inn i øynene når dere snakker til han".

Dette kan hun finne på å si i hente-situasjon, og "problemet" er meg ukjent fra før.

Greit eller ikke greit å si av assistent? Selv er jeg litt usikker, syns kanskje det er litt på grensen. Derfor jeg spør dere her inne.
Det høres jo ut som dette er noe de på avdeling har snakket om og de har bevisst begynt å jobbe med dette. Da burde du som forelder blitt informert på er møte av pedleder, for å kunne få svar på eventuelle spørsmål rundt disse observasjonene. Og at du slipper å få et "sjokk" i hentesituasjonen, kanskje mange tanker som svirrer når man hører noe om barnet sitt.

Synes ikke det er det værste, det er noe en assistent fint kan snakke om når du først er informert om "problemet". Men måten du har fått beskjed om dette første gangen synes jeg ikke er greit. Kanskje pedleder er litt sløv på det også som ikke har bedt om et møte med deg? Antageligvis ser de ikke på det som veldig alvorlig vil jeg tro...

Back
Topp