Barnehageassistent vs førskolelærer..

Nesly

Juni 12s friske pust
Lurer litt på hva som kan forventes å få til svar når en spør en av assistentene i barnehagen om hvordan dagen har gått?

Når jeg spør ei av assistentene om dette (primærkontakt til vårt barn) opplever jeg ofte at hun tar opp diverse problemer de har med barnet vårt og tipser oss om hvordan vi bør arbeide med han hjemme for å forbedre dette.

Så kom jeg til å tenke på om hun beveger seg litt utenfor sitt kompetanseområde eller om det er normalt at assistenter som jobber i bhg tar opp ting og gir råd til foreldrene?

Bare lurer..

Assistenter snakker om hvordan man jobber i bhg med problemer som foreldrene allerede er informert om (av pedagog). Assistenter kan godt gi tips og råd, men de gies da som assistent - det blir på lik linje som om du hadde snakket med en venninne som kjenner barnet ditt. Mange foreldre har råd og tips de deler, gjerne gode, men du kan ikke legge faglig tyngde i svaret du får.

Jeg vet ikke hvor normalt det er og ikke, men jeg personlig ville jo satt pris på om de voksne i barnehagen sa ifra og tok opp ting angående mitt barn, hvis det skulle være et eller annet :)

I lillegutts barnehage, spør jeg alltid om alt har gått bra og hvordan dagen har gått.. da får jeg ofte bare høre at "det har gått fint" :) Det er jo selvfølgelig godt å vite at alt har gått fint, men hadde jo vært greit om de sa noe annet enn det når jeg spør noen ganger.. for jeg spør jo fordi jeg vil vite hvordan han har det og hvordan han er der hele dagen :P

Assistenter snakker om hvordan man jobber i bhg med problemer som foreldrene allerede er informert om (av pedagog). Assistenter kan godt gi tips og råd, men de gies da som assistent - det blir på lik linje som om du hadde snakket med en venninne som kjenner barnet ditt. Mange foreldre har råd og tips de deler, gjerne gode, men du kan ikke legge faglig tyngde i svaret du får.

Takk for svar.

Opplever at assistenten tar opp ting som ikke har blitt informert om av pedagog på forhånd.
Assistenten er flink i sin jobb men kjenner jeg blir litt provosert når ei som egentlig er la oss si utdannet kokk
stadig tar opp ting som hun mener er problemer og utfordringer med vårt barn. Så kommer hun altså med tips om hvordan vi bør jobbe med han hjemme.

Burde ikke en pedagog tatt opp disse tingene med oss om de er "store" nok? Syns det er vanskelig å formidle til henne at jeg ikke vil ha hennes "faglige vurderinger, tips og råd" og at jeg egentlig bare vil høre hva barnet mitt har gjort, spist, og hvem det har lekt med.

Takk for svar.

Opplever at assistenten tar opp ting som ikke har blitt informert om av pedagog på forhånd.
Assistenten er flink i sin jobb men kjenner jeg blir litt provosert når ei som egentlig er la oss si utdannet kokk
stadig tar opp ting som hun mener er problemer og utfordringer med vårt barn. Så kommer hun altså med tips om hvordan vi bør jobbe med han hjemme.

Burde ikke en pedagog tatt opp disse tingene med oss om de er "store" nok? Syns det er vanskelig å formidle til henne at jeg ikke vil ha hennes "faglige vurderinger, tips og råd" og at jeg egentlig bare vil høre hva barnet mitt har gjort, spist, og hvem det har lekt med.
Tror jeg kanskje ville spurt henne om hun har snakket med pedagogisk leder om dette... Og kanskje hørt om andre oppfatter barnet ditt slik assistenten gjør...

Spør om et møte med ped. leder. Der kan du ta opp og si at det er eldig trist og hele tiden få høre alt det "negative" ditt barn har gjort i løpet av dagen. At de gjerne kan dele litt positivt og heller ta det negativet når man er litt forberedt.

Personlig kjenner jeg litt på det selv når du bare får høre om hva som er slitsomt og ikke bra ved ditt barn. Heldigvis er dette personbetinget, for absolutt ALLE barn gjør noe positivt i løpet av en dag :) Dette er nok heller en sak der den ansatte henger seg litt opp i det negative, og kanskje ikke greier og dra frem det beste i ditt barn.

Bare en mors mening ;)

Takk for svar.

Takk for svar.

Nå skjønte jeg litt mer hva du mente :P Jeg tenker at jeg hadde også blitt litt provosert om det var ei som ikke var faglig utdanna innen det yrket som tok opp disse tingene angående barnet.. Er enig med deg der, at det heller burde vært en pedagog som formidlet dette til dere.. Håper du får til å si ifra på en eller anna måte at du ikke syns dette er greit.. Lykke til :)

Jeg ville snakket med pedlederen på avdelingen! En ting er å få negative tilbakemeldinger (eks han har bitt et annet barn) en gang i blandt (barnet har jo hatt hvertfall en positiv episode ila dagen også...), men om det er et gjentagende problem så tenker jeg at det er pedleders ansvarsområde. Jeg hadde hvertfall tatt en prat med mine assistenter om de hadde gått over den linjen- samme hvor lang erfaring de har. Har opplevd assistenter som har tatt saken i egne hender også- håpløst! Tror dessverre ikke det vil endre seg om du ikke tar en prat med pedlederen.

Takk for svar.

Jeg tenker det er greit om det er noe ala "han og Ola har kranglet litt i det siste. Det utarter seg gjerne sånn og slik og vi pleier da og gjøre dette og vi har snakket med de på denne måten". Men om det går på arferdsproblemer hos ditt barn som det er satt igang tiltak på og at dere må jobbe med det hjemme, så ville jeg også reagert. Det burde en pedagog tatt opp først, så kan eventuelt assistentene fortelle hvordan arbeidet med problemet (som da er kjent og arbeidsmetoder godkjent av foreldrene) har gått den dagen. Hvordan man skal jobbe med ting både i bhg og hjemme bør være diskutert på avdeling og alle være kjent med, men avgjørelsen skal taes av pedagog i samarbeid med foreldrene.

Hvis barnet ditt stadig opplever negative situasjoner i bhg ville jeg ansett det som pedagogens oppgave å innkalle til møte og legge frem dette i lukket rom. En assistent har i mine øyne ikke myndighet til å ta opp slike ting, og særlig ikke gi råd (enn hvor velmenende de er) i de uformelle samtalene som foregår ved henting og levering, uten at dette er avtalt i forkant.

Som assistent i bhg kan jeg si at jeg er både for og imot det jeg leser. En assistent, primær kontakt eller ikke, er like egnet til og snakke om situasjoner som det pedagoger er. Pedagoger har utdanning i forhold til innholdet i bhg hverdagen, og kan nødvendigvis ikke mer enn oss uten utdanning, når det gjelder adferd ol.

Men ja, det bør diskuteres/tas opp med pedagog for andre erfaringer og observasjoner av barnet. Men en assistent er like så kompetent til og ta opp situasjoner med foresatte. Men det er vel så viktig og informere om selve dagen, hva barnet har gjort, har det hatt det bra ol:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg blir litt sånn "hmm" over dette problemet da det også går veldig på assistenten og dens erfaring. Jeg skjønner hva du mener i forhold til at hvis det problemet er så stort som assistenten skal ha det til, så bør kanskje ped.leder komme på bane og snakke med deg. Men når det kommer til det at en assistent generelt tar opp barnets barnehagedag med foreldrene både på godt og vondt og ønsker å formidle råd og tips, vil det komme an på assistentens faglige kompetanse og erfaring. Jeg synes ikke det er riktig å si at det å få råd fra en assistent med 30 års erfaring i barnehage kan sammenlignes med å få råd fra en venninne eller en nabo som nettopp har fått barn eller hatt det et par år. En assistent med lang erfaring kan ha like mye faglig kunnskap som de som har gått førskoleutdanning.

Nå datt jeg litt ut av akkurat ditt eksempel, men følte bare for å si det :) men jeg skjønner helt klart måten du tenker på, og er enig i at ped.leder bør komme på bane snart:)

Som assistent i bhg kan jeg si at jeg er både for og imot det jeg leser. En assistent, primær kontakt eller ikke, er like egnet til og snakke om situasjoner som det pedagoger er. Pedagoger har utdanning i forhold til innholdet i bhg hverdagen, og kan nødvendigvis ikke mer enn oss uten utdanning, når det gjelder adferd ol.

Men ja, det bør diskuteres/tas opp med pedagog for andre erfaringer og observasjoner av barnet. Men en assistent er like så kompetent til og ta opp situasjoner med foresatte. Men det er vel så viktig og informere om selve dagen, hva barnet har gjort, har det hatt det bra ol:)

En førskolelærer har gått tre år høyere utdanning der de har hatt mye om barn, barns fungering og deres atferd. Ikke for å tråkke noen på tærne. Assistenter kan være dyktig i jobben sin, men de vil aldri ha en førskolelærers kompetanse uansett hvor lang erfaring de har.

Jeg tar gjerne i mot både konstruktiv kritikk og andre tilbakemeldinger fra alle ansatte i barnehagen. Reagerer allikevel på det negative fokuset som møter ts når hun henter. Ville som andre sier tatt det opp med ped. Leder.

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

BULLSHIT!
Hele pedagogutdanningen går ikke på kun innholdet i bhg nei! Er du en av de som tror hele forskjellen på jobben til en pedagog og assistent er å lage månedsplan? Vi har utdanning innen barns atferd, lekeferdigheter, sosial kompetanse osv. pedagogikk ut på å målrettet jobbe med dette. Metoder, arbeidsmåter og tiltak som iverksettes i bhg og som anbefales til foreldrene av bhg (ikke av privatpersoner, noe du ikke er på jobb) skal utformes av pedagog. Nettopp fordi de har utdannelse på barna atferd - ergo mer kompetanse på dette enn assistenter!

BULLSHIT!
Hele pedagogutdanningen går ikke på kun innholdet i bhg nei! Er du en av de som tror hele forskjellen på jobben til en pedagog og assistent er å lage månedsplan? Vi har utdanning innen barns atferd, lekeferdigheter, sosial kompetanse osv. pedagogikk ut på å målrettet jobbe med dette. Metoder, arbeidsmåter og tiltak som iverksettes i bhg og som anbefales til foreldrene av bhg (ikke av privatpersoner, noe du ikke er på jobb) skal utformes av pedagog. Nettopp fordi de har utdannelse på barna atferd - ergo mer kompetanse på dette enn assistenter!

Dette er jeg enig i, men jeg er også enig i at en assistent som har jobbet 20 år i barnehagen så vel som en nyutdannet pedleder på 22 år kan lese et barn og gi gode råd ift adferd og oppførsel! Jeg hadde heller stolt på mine gamle barnehagetanter som fortsatt jobber i barnehage enn den nye pedledern i barnehagen som nettopp er kommet fra skolebenken. :-)

Dette er jeg enig i, men jeg er også enig i at en assistent som har jobbet 20 år i barnehagen så vel som en nyutdannet pedleder på 22 år kan lese et barn og gi gode råd ift adferd og oppførsel! Jeg hadde heller stolt på mine gamle barnehagetanter som fortsatt jobber i barnehage enn den nye pedledern i barnehagen som nettopp er kommet fra skolebenken. :-)
Sign!

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Jeg er litt delt her kjenner jeg. På den ene siden så opplever jo assistenten også barnet og jeg tipper nok også at situasjoner som oppstår blir snakket om i løpet av dagen med de andre i barnehagen. Hvis assistenten opplever veldig konkrete ting og har erfaring om ting man kan gjøre med det, så bør jo assistenten også kunne samtale med foreldrene om det. Spesielt når man faktisk spør henne om hvordan det går.

Nå snakker jo bare jeg generelt da, jeg vet jo ikke hvordan hun ordlegger seg eller hvordan type tips hun gir eller hvor mye erfaring hun har osv.

Det går jo an å ha en samtale med henne om dette, om hun har snakket med de andre i barnehagen om rådene hun gir, eller snakke med ped-leder om saken bare for å høre hvordan man skal forholde seg til det.

Uansett må man jo følge sitt eget vett og magefølelsen når man oppdrar barna sine og ikke blindt følge andres råd uten å vurdere selv eller sammenligne med andre råd igjen, for selv blant faglærte er det mye rart ute og går, og jeg syns ikke man skal undervurdere noen bare fordi de ikke er ufaglærte heller.

Men jeg er enig i at det ikke burde komme slike "gode råd" hver dag uansett hvem de kommer fra, det blir rett og slett for mye, og man burde fokusere på å få fram de bra tingene.

Mine assistenter får ikke ta opp sånt uten at det er klarert med meg eller evt. styrer på forhånd.

Sendt fra mobilen min ♥

Det finnes mange gode flinke assistenter med mange gode råd! Men det går en grense for hva man kan gi råd om. Feks pedagogiske metoder ved ekstreme atferdsvansker bør man være litt forsiktig med;) nå vet ikke jeg hva hi får råd om, men tenker det kanskje er litt mer alvorlige ting siden hun reagerer.

Jeg ville passet meg med hva jeg sa enten jeg var assisstent eller pedagog . En kan gi råd om feks bleieslutt og lignende uten problem, men med adferdsproblemer bør det kanskje inn en spesialist og vurdere og evt veilede foreldre.

Back
Topp