barnehageansatte ?

3barnsmor*30

Forumet er livet
har ei venninde som flytta til Bergen og har fått barna inn i barnehage der.
Også lurte hun veldig på om jeg visste hvordan bemanningsnormen i barnehage er nå. men det er jeg ikke helt sikker på, for tror det er endret noe....

før så var det regler på at det var 3 barn pr voksen når barna var under 3 år, og 6 barn pr voksen når barna var over 3 år. men jeg mente det var noe nytt der... noen som vet?

minstejenta henne går i en avdeling med 14 barn på 1-2 år og det 4 voksne der i løpet av dagen i ulike vakter.

hmmm.. husker ikke helt hvordan det var, men mener det er sånn du sier det er.. syntes det var litt mange unger i forhold til voksene der...

ja. jeg vet det er det som er praksis på de fleste steder fortsatt.. men mener styrer i vår barnehage har sagt at det er noe endring på reglene der.. at den er mindre konkret på en måte... det stod ikke i barnehageloven.. men kanskje i en eller annen annen regelbok om barnehager.. jeg får lete litt på nettet...

hun venninda mi syntes også det var litt lite voksne. men hun mente de gjorde en god jobb.. bare stussa på antall ansatte

fant dette nå:

Hvor mange voksne skal det være i barnehagen? Barnehageloven har ikke detaljerte regler om bemanningen, men loven krever at bemanningen skal være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Denne regelen sier ikke noe bestemt om hvor mange voksne det skal være, men at barnehagen skal ha til­strekkelig bemanning til at virksomheten kan drives i tråd med lovens formål og rammeplan for barnehagen. Bemanningen skal sikre at barna får omsorg og tilsyn, men skal også være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Barnehageeier er ansvarlig for dette.
Forskrift om pedagogisk bemanning gir regler om hvor mange barn det kan være pr. pedagogisk leder. Pedagogisk leder skal være utdannet førskolelærer. Forskriften sier at: Det skal være én pedagogisk leder pr. 14–18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder pr. 7–9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer. I tillegg skal hver barnehage ha en styrer som er utdannet førskole­lærer.Kommunen fører tilsyn med at bemanningen er tilstrekkelig.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/2003/Ofte-stilte-sporsmal-om-barnehager.html?id=88029

Hos dylan er det 3 voksne og 10 barn men flere timer om morgen og om ettermidagen er de 2 [:)][:)][:)]

Jobber på avdeling med 1-2åringer.
Vi er 12 barn og 4 voksne.
2 førskolelærere, 1 barne- og ungdomsarbeider og en stilling som er delt mellom 1 barnevernsutdanna og 1 førskolelærer.

Mener vi er godt bemannet.
Er jo selvfølgelig litt mye som skjer nå i oppstart, men må si at 3 barn på hver er god nok bemanning[:)]

Vi har 3,5 barn som regel i barnehagen vår..
De er som regel 5 ansatte på 18 barn, noen ganger 6. De går også selvsagt vakter så er bare alltid full tallig mellom 0900/0930-1400/1430...
+ er jo ikke alltid de er det engang på grunn administrative ting og diverse møter.
Burde helt klart vært 6 faste ansatte slik at det ikke ble så kritisk ved sykdom og møter...

ok.
ja da er det jo litt variert.
hun hadde jenta si i barnehagen der mine går. og der er det 2 voksne på 9 barn under 3 år.
ob så klart er det jo vakter der også. og de har jo litt møter, så så klart er de jo ikke alle hele tida.

Hos oss var det faktisk 4 barn pr voksen under 3 år...

När jag jobbade i barnehage så var vi 2 vuxna med 6 barn(barn under 3år) o i den stora barnehagen med barn över 3 år så var det 3 vuxna på 15 barn, alltså 5 var

vi er 16 barn på 4 voksne. Det som avgjør er hvor stor pedagogtetthet det er i barnehagen. det er ingen regel om at de må jobbe inne på avdelingen.

Hos oss er det min avdeling som har 2 pedagoger og 2 assistenter på 24 barn (3-6 år) men vi kan ha opptil 27 barn. på småbarnsavdelingene er det opptil 16 barn og en pedagog + 3 assistenter. Mens den ene pedagogen i bhg har 100% stilling som støttepedagog. Derfor er vi innenfor pedagogtettheten, men egentlig ikke nok på avdelingene. Hvis dere skjønner... ? Men fullt lovlig av bhg å drive slik.

ja jeg skjønner.

takk for svar alle sammen!

ORIGINAL: *Ønskebarnet*

Hos dylan er det 3 voksne og 10 barn men flere timer om morgen og om ettermidagen er de 2 [:)][:)][:)]

Likt her.

dytter opp siden det kom spørsmål om omtrent det samme.

Back
Topp