Barnehageansatt, språk

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Min sønn begynte i barnehagen i august.
Det er en liten barnehage, med 10 barn og 3 (4) ansatte.
Den ene er fra Thailand (tror jeg), og snakker svært gebrokken trøndersk[8D], noe som har ført til at poden har fått noen pussige svingninger i enkelte ord[:D]
Dette synes jeg bare er morsomt, MEN

hun ene norske ansatte som ikke gidder å snakke skikkelig, og sier schosk, schøttkake, schino.. hun gir meg frysninger langt inn i ryggmargen!
ARGH![:@][:@]

er ikke alle voksne som klarer å utrykke de lydene riktig, men som har en talefeil.
ikke helt sikkert hun gjør det med vilje[8|]
min svoger klarer ikke å uttale ord som kino o.l på "riktig" måte

ORIGINAL: vevina

er ikke alle voksne som klarer å utrykke de lydene riktig, men som har en talefeil.
ikke helt sikkert hun gjør det med vilje[8|]
min svoger klarer ikke å uttale ord som kino o.l på "riktig" måte

Vel, hun kan. Hun bare gjør det ikke.
For av og til snakker hun helt fint.

ok, da er det litt dumt ja, i hvert fall i en bhg der språk utvikling er en stor del av hverdagen.
der må heller de voksne tilpasse seg litt,
jobbet på en små barns avdeling en gang, der jeg akutt måtte lære meg litt dialekt ;) da det var et barn med skikkelig dialekt som trengte språk trening, og da nytter det ikke å forvirre mere ved at jeg slenger med min "dialekt" i miksen og forvirrer mer[;)]

ORIGINAL: vevina

ok, da er det litt dumt ja, i hvert fall i en bhg der språk utvikling er en stor del av hverdagen.
der må heller de voksne tilpasse seg litt,
jobbet på en små barns avdeling en gang, der jeg akutt måtte lære meg litt dialekt ;) da det var et barn med skikkelig dialekt som trengte språk trening, og da nytter det ikke å forvirre mere ved at jeg slenger med min "dialekt" i miksen og forvirrer mer[;)]

Ja, jeg synes de barnehageansatte skal snakke korrekt- om de kan!
Har de talefeil, er det jo ikke noe å klage på. Jeg har heller ikke problem med dialekter og aksenter. Men slapp norsk, DET plager meg![:)][:)]

De SHH-ino, shøleskap og shøttkaker-ordene er så vanvittig irriterende [&:]
Men det vel in å prate sånn nå så [;)]

Back
Topp