Barnehage

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Vet det er lenge til og fjernt å tenke på barnehageplass til de bittesmå. Men jeg lurer på om noen vet om det er forskjell i sjansen for å få plass om barnet kommer i desember eller januar? Når må barnet være født for å få rett til plass? Her i kommunen må man søke plass i januar for det kommende barnehageåret (var sånn sist), så det betyr jo at hvis man skal søke plass fra barnet er et år, så må man søke når det er nyfødt? Men man får kanskje ikke før august igjen? Kan man starte midt i et år? Noen som vet?

På avdelingen til sønnen min var det en som startet i januar. Så det går det. Når sønnen min ble født søkte vi barnehageplass så fort vi fikk personnummer, blir nok likt denne gangen også men ønsket ikke at lille skal begynne før august. ;)

På avdelingen til sønnen min var det en som startet i januar. Så det går det. Når sønnen min ble født søkte vi barnehageplass så fort vi fikk personnummer, blir nok likt denne gangen også men ønsket ikke at lille skal begynne før august. ;)

Er kanskje litt tidlig med ett år? Med vår sønn fikk vi ikke bhg plass med en gang, så han måtte uansett vente :p Så aner ikke hva som er lurt. De er drøye 1,5 år i august, kanskje det er passende likevel? Kan de starte f.eks etter påske (varierer vel kanskje fra kommune til kommune)? Da er de jo litt eldre?

Det går ann å prøve seg. Du får jo et spørsmål om når du ønsker at barnet skal starte. Sønnen min er født i begynnelsen av mai og begynte i august i fjord, synes det var litt tidlig men gikk bra. Så blir nok august nå også

Nå er det kommet nye regler, og nå går opptaket på når barnet er født (og ikke når man søkte, som tidligere). Mange barnehager kan ha plasser tilgjengelige, og du vil dermed kunne få plass fra jul av om de har det. Grunnen til at du kan få fra jul er pga en telledato, der barnehagen får tilskudd fra kommunen for det ekstra barnet. Det får de ikke dersom du begynner senere. Hvis du ønsker senere oppstartsdato enn nyttår (la oss si f.eks mars) må du nok belage deg på å betale for to mnd hvor barnet ditt ikke går der, men i realiteten opptar en plass. Dette er det forskjellig praksis på i de ulike kjedene/kommunen/private. Alt avhenger av økonomi og om den plassen kunne i teorien tilhørt en annen (som de da kunne ha fått penger for..). Håper du fikk svar på noe av det du lurte på [emoji1]

Barn født i november eller tidligere har krav på bhg-plass fra de er ett år.

Helst bør vi altså gå til januar :p
Min eldste startet i januar, mens minste startet i slutten av mars rett før hun fylte året. Begge de er født tidlig på året :)
Håper ungen ikke kommer så alt for tidlig så jeg får dratt permisjonen så nærme januar og forhåpentligvis barnehageplass som mulig.
Her er søknadsfristen 1.mars - så blir å søke ikke lenge etter babyen er født :)

Helst bør vi altså gå til januar :p
Min eldste startet i januar, mens minste startet i slutten av mars rett før hun fylte året. Begge de er født tidlig på året :)
Håper ungen ikke kommer så alt for tidlig så jeg får dratt permisjonen så nærme januar og forhåpentligvis barnehageplass som mulig.
Her er søknadsfristen 1.mars - så blir å søke ikke lenge etter babyen er født :)

Her tror jeg man må søke i løpet av januar, så bare å få ut ungen og få personnummer :p tenker det er bedre å søke, og heller se om og når man får plass, og så får man heller takke nei til evt plass om det ikke passer :) Men litt rart å tenke på bhg plass til en baby som såvidt er laget!

Vi ønsker å ha knøttet hjemme så lenge som mulig, og vil nok snu på hver krone for å få det til. Jeg liker ikke tanken på ettåringer i barnehage. Kan så mye om hva stress kan gjøre med små barnehjerner (jobber i faget) så her er vi veldig glad for kontantstøtte og at vi er såpass voksne og har gode jobber begge to slik at vi kan få det til.
Ofrer heller en ekstra bil og noe oppussing for å få til et ekstra år hjemme [emoji173]️[emoji172]
Noen andre som tenker sånn?

Vi ønsker å ha knøttet hjemme så lenge som mulig, og vil nok snu på hver krone for å få det til. Jeg liker ikke tanken på ettåringer i barnehage. Kan så mye om hva stress kan gjøre med små barnehjerner (jobber i faget) så her er vi veldig glad for kontantstøtte og at vi er såpass voksne og har gode jobber begge to slik at vi kan få det til.
Ofrer heller en ekstra bil og noe oppussing for å få til et ekstra år hjemme [emoji173]️[emoji172]

Vi tenker også sånn. :)
Så her er planen ulønnet permisjon og kontantstøtte en periode. Vi er heldige og har muligheten til det, uten at det vil gå på bekostning av noe annet enn å bruke penger på reise og ferier egentlig. Og det går det helt fint å greie seg uten den perioden. :)

Vi har ikke bestemt oss for om vi skal dele opp den ulønnede permisjonen mellom oss, eller om det kun blir meg. Tenker vi venter med å bestemme oss for det til lille er her og vi har fått blitt kjent med den nye hverdagen :)

Vi tenker også sånn. :)
Så her er planen ulønnet permisjon og kontantstøtte en periode. Vi er heldige og har muligheten til det, uten at det vil gå på bekostning av noe annet enn å bruke penger på reise og ferier egentlig. Og det går det helt fint å greie seg uten den perioden. :)

Vi har ikke bestemt oss for om vi skal dele opp den ulønnede permisjonen mellom oss, eller om det kun blir meg. Tenker vi venter med å bestemme oss for det til lille er her og vi har fått blitt kjent med den nye hverdagen :)
Vi bestemmer heller ikke enda hvordan vi deler det, men vet at vi skal være hjemme til knøttet nærmer seg to år iallefall [emoji5]️ klart det lønner seg jo hvis jeg er hjemme fordi han tjener mer enn meg, men vi må se det an når den tid kommer.
Godt å høre at flere tenker sånn! [emoji173]️[emoji106]

Med første fikk vi ikke noe valg egentlig, da vi ikke fikk plass :) Veldig glad at han ikke startet da han var et år, han hadde ikke vært klar da. Og det gikk jo fint :) Men vanskelig å vite med denne da?! Men hvis vi ikke får plass uansett, så blir jo valget tatt for oss. Kontant støtten hadde jeg faktisk glemt, den hjelper jo litt :) tror vi søker, og så får vi vurdere hva vi gjør dersom vi skulle få plass, og når den plassen evt starter.

Her kan vi søke så fort barnet er født. Med løpende opptak. Jeg har fått plass når barnet var 1,5år begge gangene. Dva fikk plass 3-4mnd etter den mnd jeg ønsket oppstart

Absolutt. Men tenker jeg økonomi og rett for foreldrepenger for neste barn er det jo litt viktig og.
Min første gikk ved 15 mnd, han var bare så sosial og utadvendt og glad med andre enn meg at jeg tenkte mer på å få foreldrepenger til nr.2 som allerede var i magen. Nr.2 derimot var ikke klar før hun fylte 2år, nesten tenkte jeg å ha henne hjemme til 2,5. Men da må jeg jobbe minst i et halvt år til å få foreldrepenger til nr.3...
Uansett er det koselig å være hjemme med barna til de er klare for verden rundt.

Jeg tenker litt sånn, men velger også å se an barnet før jeg bestemmer når det skal begynne i barnehagen :) førstemann begynte da han var 14,5 mnd og det gikk superbra. Men hadde det ikke gjort det, eller jeg hadde sett at han var typen til å ikke trives/bli stressa av bhg situasjonen hadde jeg utsatt bhg start..
Så da velger jeg å se an nestemann også :) har jobbet på småbarnsavdeling i 13 år, så kjenner typene litt, og noen barn takler barnehagen mye bedre enn andre :)

Vi bestemmer heller ikke enda hvordan vi deler det, men vet at vi skal være hjemme til knøttet nærmer seg to år iallefall [emoji5]️ klart det lønner seg jo hvis jeg er hjemme fordi han tjener mer enn meg, men vi må se det an når den tid kommer.
Godt å høre at flere tenker sånn! [emoji173]️[emoji106]
Vi har ikke snakket sålangt ennå, men kunne også tenke meg å drøye barnehageoppstart f.eks til sommeren. Hos oss er det jeg som tjener mest, men jeg lurer på om det er like akseptabelt i arbeidslivet at en mann tar ulønnet som en kvinne?

Vi har ikke snakket sålangt ennå, men kunne også tenke meg å drøye barnehageoppstart f.eks til sommeren. Hos oss er det jeg som tjener mest, men jeg lurer på om det er like akseptabelt i arbeidslivet at en mann tar ulønnet som en kvinne?
Hmm.. Godt spørsmål det der. Tenker nok umiddelbart at vi ikke har kommet så langt i likestillingen enda. Men gøy hvis noen gjør det, så kanskje andre også tenker tanken [emoji6]

En mannlig kollega av meg gjorde det. Nå skal det sies at jeg jobber i kvinnedominert yrke, der det er akseptert at man er borte på grunn av barn. Jeg må si at jeg først reagerte litt på det - men da ble jeg nødt til å tenke over holdningene mine... Som nå tenker det er helt greit. Hvorfor ikke?! Så kanskje det er på tide å starte et slikt «opprør» og få mennene til å bli hjemme den siste tiden før barnehage...?

En i familien min gjorde det med andre barnet :) Hun tok ulønnet permisjon noen måneder med førstemann og han tok med andremann. Er jo rettferdig med tanke på pensjonssparing etc.

Ja! Det er like akseptabelt. Jeg kjenner flere hvor mennene har tatt den største delen av permisjonen, med ekstra. Damer og menn har akkurat de samme rettighetene.

Back
Topp