Barnehage?

Linus84

Flørter med forumet
Hei alle fine flickor! Og forsåvidt menn- hvis det er noen her :)
Dette er jo vårt første barn, så vet ikke helt hvordan det fungerer med barnehage. Men jeg har fått med meg at vi nå har fått to opptak i året. Hvordan tror du dere kommer til å gjøre det? Betale en plass fra august 2018 fram til poden er klar for å starte? Satse på at det ordner seg med plass fra januar 2019, eller før?
Og apropos det- når tenker dere at barnet er klart til å starte i barnehage?
Litt tidlig å tenke på dette, men liker å være i forkant :)

Her er andre barnehage inntak 1.feb, så tenker lille får starte i bhg da. Har jo akkurat fylt 1år da så det passer fint. Så tenker å begynne å jobbe 50% de siste månedene av permisjonen og ta gradert uttak frem til bhg start. Mannen jobber skift så tenker vi skal få det til å gå opp :)

Jeg har ei på 1 år og 2 mnd.... (altså mars-barn... flere fra barselgruppa mi søkte på plass fra januar, men fikk ikke plass.... så ble august på alle isteden... vi hadde uansett tenkt til det..... tenker å gjøre det samme nå... ta permisjon uten lønn fram til august.... :)

Jeg har ei på 1 år og 2 mnd.... (altså mars-barn... flere fra barselgruppa mi søkte på plass fra januar, men fikk ikke plass.... så ble august på alle isteden... vi hadde uansett tenkt til det..... tenker å gjøre det samme nå... ta permisjon uten lønn fram til august.... :)
Aiaiai det gjør jo et ganske så stort innhogg i økonomien- å ikke kunne jobbe i så mange måneder. Men virker som man bare må forberede seg på det- legge av litt penger og heller bli positivt overraska om det går med plass fra jan/feb 2019 :)

Aiaiai det gjør jo et ganske så stort innhogg i økonomien- å ikke kunne jobbe i så mange måneder. Men virker som man bare må forberede seg på det- legge av litt penger og heller bli positivt overraska om det går med plass fra jan/feb 2019 :)

Ja det tror jeg kan være greit. Men fra de er ett år- og ikke er i barnehage kan man få kontantstøtte da- som da vil være 7500 i mnd :)

Nå er jeg så heldig at jeg bor på et lite sted og barnehageplass er ikke noe problem, som regel er det løpende opptak hele året her. I tillegg jobber jeg som pedagogisk leder i barnehagen er og de vil jo sikkert ha meg tilbake på jobb når permisjonen er over :D
På spørsmålet ditt om når barna bør begynne i barnehagen, så er det jo i grunnen individuelt.. jeg har ikke noe problem med å skulle la min 1 åring begynne januar 2019, for selv om det er en dramatisk endring i barnets liv, så ser jeg at tilvenning av de minste barna (1 åringene) ofte går mye bedre enn barna som er eldre. - men det er min erfaring :)

Min første født i mars begynte i august..altså 17 mnd'r. Håper å klare å ha denne hjemme til august når h*n er 20 mnd'r..men går greit å begynne om våren også viss vi må pga. økonomien. Vi får se :)

Vi ser for oss å flytte tilbake til Norge sommeren 2019, så det blir nok ikke barnehage før den tid.

Eldste begynte i barnehage rett før hun fylte 1 år (i Norge) og hun stortrivdes fra første stund. Hun har aldri felt en tåre ved avlevering og syns jeg bare kunne ha med avsted. Yngste begynte da hun var 2 år (i USA) og det var litt mer separasjonsangst hos henne, men hun er av typen som helst vil gjemme seg bak meg fortsatt.
Her begynner de jo helst senere, mange begynner deltid når de er 3. Fulltidsbarnehage 5 dager i uka er kun for de som har foreldre som jobber begge to og har nanny. Mange foreldre her har fulltidsnanny frem til barna er 3 og så begynner det gjerne i halvdagsbarnehage 2-3 dager i uka frem til skolestart.
Kan legge til at barnehage her vi bor er FRYKTELIG dyrt. Vi betalte $1500 i måneden (fulltidsbhg) for yngstejenta, og da hun var på den minste avd var det enda dyrere.

Jeg skal ha min hjemme til august 19, jeg ercen av de som ikke er klar for å sende ettåringen i bhg!
Har en gutt på 1,5 år som fortsatt er hjemme, han begynner nå i august!
[emoji4]

Vi ser for oss å flytte tilbake til Norge sommeren 2019, så det blir nok ikke barnehage før den tid.

Eldste begynte i barnehage rett før hun fylte 1 år (i Norge) og hun stortrivdes fra første stund. Hun har aldri felt en tåre ved avlevering og syns jeg bare kunne ha med avsted. Yngste begynte da hun var 2 år (i USA) og det var litt mer separasjonsangst hos henne, men hun er av typen som helst vil gjemme seg bak meg fortsatt.
Her begynner de jo helst senere, mange begynner deltid når de er 3. Fulltidsbarnehage 5 dager i uka er kun for de som har foreldre som jobber begge to og har nanny. Mange foreldre her har fulltidsnanny frem til barna er 3 og så begynner det gjerne i halvdagsbarnehage 2-3 dager i uka frem til skolestart.
Kan legge til at barnehage her vi bor er FRYKTELIG dyrt. Vi betalte $1500 i måneden (fulltidsbhg) for yngstejenta, og da hun var på den minste avd var det enda dyrere.

[emoji33] det var dyrt ja. Så takknemlig at vi bor i et land der vi betaler skatt som er med på å betale for velferdssamfunnet og muliggjør makspris for barnehage [emoji173]️

Back
Topp