Barnehage...?

<3LilleTrille

Bleieskiftarbeider
Er interessert i å høre forskjellige erfaringer fra dere som har barn i barnehage!:) Gode/dårlige, fordeler/ulemper osv. Vurderer å søke plass til snuppa som blir 2 år i august, men er usikker... Ble veldig skeptisk etter alle avisskriveriene om barnehager her for en stund siden!:confused: Jeg er jo hjemmeværende uansett, så føler det blir litt teit å sende henne bort om dagene...?! Men tenker samtidig at hun har godt av å treffe andre småttiser, og kanskje har det en god effekt på språkutvikling osv? Hun sier ikke så mange ord enda, men er langt foran "skjema" på motoriske ferdigheter.

Vårt inntrykk av barnehagen til vår sønn er veldig positivt. Han fyller to år om noen dager, og begynte i bhg i August. Siden jeg er student har jeg både korte og lange dager, samt hjemmestudiedager. Jeg holder ham ofte hjemme når jeg ikke må på skolen, og leverer han litt senere, henter han tidligere alt etter min egen dagsplan på skolen. Han trives veldig godt i barnehagen og gleder seg tydelig til å dra dit hver gang. Vi får kjempegode ord og tilbakemeldinger om han hver eneste dag, noe som gjør svært godt. De er flinke til å være ute med dem når det er vær til det, og bruker en stor gymsal til aktiviteter ved dårlig vær. De får gjøre mange spennende ting inne, og de har veldig gode pedagoger (utdanner meg til det selv, så vet litt hva jeg skal se etter). Alt av personalet er superhyggelige og snakker mye med oss. Barnehagen han går i er forholdsvis liten, men tre avdelinger. En småbarnsavdeling og to med store barn der den ene er utegruppe. Tror de er 10-15 på de store og 10 på småbarn, så det er ganske rolig i forhold til mange andre barnehager. Avdelingene er ikke veldig adskilt som i mange større barnehager, da disse har vært sitt store rom, men de går også mye inn på de andre rommene og på fellesarealene, så alle barna er mye sammen. Vi har ikke angret et sekund på at han begynte i barnehage, og vi ser at han har godt av det, trives og lærer mye :)

Vesla begynte i bhg da hun var 15 mnd. Er nå 18 mnd. Jeg går hjemme pga sykdom, så vi hadde lang tilvenninng litt pga sykdom osv. Økt dagene litt etter litt.

Nå er hun der fra ca 07.45 til 14.15. Hun kunne hatt kortere dager, men samboer kjører henne på vei til jobb og jeg henter henne etter mat kl 14. Hun gleder seg hver dag til å dra i bhg. Noen ganger har hun ikke tid til å si hadet. Har hatt noen tunge dager ang levering, men har nå gått seg til veldig og hun trives veldig godt. Nå har hun nesten ikke tid til å bli med hjem. Får det veldig travelt med å leke og vise frem leker. Hun har hatt veldig godt av det. Vi så veldig fort at hun lærte og tok etter veldig mye. Ordene kom på løpende bånd. De legger vekt på barnas ferdigheter og tempo. Så ting går etter barnas premisser. De prøver å være ute 1 gang pr dag. De har eget fjøs som de går ned til og besøker og tar vare på dyrene der. Så vi angrer ikke på at hun begynte å bhg.

Hva med å ha redusert barnehageplass? 60 eller 80% Og kortere dager. Så kan du se ann litt hvordan du synes det går. Jeg har ikke barn i barnehage selv, men jobber i barnehage. Jeg er skeptisk til barnehage for de aller minste, men tenker at det er greit fra de er ca. 18 mnd. Da kan de gå og prate litt selv.
De små barna trives veldig godt fordi vi har faste rutiner og de føles seg som en del av en gruppe. De er veldig opptatt av de andre barna i på avdelingen, og noen av de begynner å utvikle et slags vennskap allerede fra de er fylt 2 år.
De barna som har det best i barnehagen er de barna som ikke har altfor lange dager, og hvor foreldrene har en god dialog med de ansatte. Dessverre er det noen foreldre som har hastverk, og aldri har tid til å prate med oss som jobber der. Da får de heller ikke hørt hvordan barnet har det i barnehagen, og barnet får heler ikke vist fram sin "barnehageverden" til foreldrene.
Siden du er hjemmeværende har du en kjempegod mulighet til å gi barnet kortere dager i barnehagen, og bruke god tid ved henting. Dette vil gi et godt grunnlag for en god barnehagestart uten en for brå overgang fra å gå hjemme med mor.

Guttungen her begynte i barnehage rett før han ble 2, 40% plass. Merket fort på han at han hadde veldig godt av å omgås andre små, han ble mye "tøffere", og det gikk lettere å forholde seg til andre barn og voksne ellers i hverdagen også. Vi økte til 60% plass etter et halvt år siden han trivdes så godt :)

Forskning viser at barn som har gått i bhg klarer seg bedre på skolen og bedre sosialt. Det negative som kommer fram i media er som regel bare en side av saken, om det stemmer så går det jo på dårlig jobb utført av de enkelte som jobbet i akkurat den bhg. Bare ha en god dialog med bhg så går det som regel helt fint.

Det et stor forskjell på foreldre - hvor mye de klarer å gi barna sine hjemme. Det et også stor forskjell på kvalitet i barnehagene. Så det finnes ikke noe fasitsvar. Jeg ville valgt deltidsplass, litt av begge deler ;)

om du skal være hjemmeværende uasnett så hadde jeg ikke villet hatt 100%, ikke for at de ikke har det bra i bhg. men for at barn blir slitne av å være der fulle dager.. hva med noen dager i uka og ikke fulle dager.. da får du annledning til å ta husarbeid og div, mens poden koser seg og sosialiserer seg med andre barn :)) vinn vinn :)

Vi er kjempe fornøyde med oppstart og barnehagetiden gutten vår har hatt der siden han var 11 måneder :D
Han lærer nye ting og får være sosial med gode rammer og støttespillere som er til stede, og vi som foreldre føler at de i barnehagen får obervert det som trengs og de kjenner han så godt!
Han elsker seg der og har så vidt tid til å si hade når vi leverer eller bli med når vi skal hjem :P

Er foresten så heldig at jeg slutter tidlig på jobb så han blir aldri hentet senere enn 3, helst 14-14.30 tiden!
Blir jo sliten av alt som foregår der, men han trives veldig ^^,

Min mammaerfaring er at mine to begynte når de var 13 mnd. Ingen problemer med noen. De gikk først fire dager, og deretter fem. De stortrives sammen med alt som skjer. Om jeg spør om de vil være hjemme eller i bhg svarer de bhg.

Som pedleder viser min erfaring at det er vanskeligere å starte opp i bhg jo eldre de er. Jeg mener også at alle bør innom bhg før skole. Det skjer utrolig mye læring der som det er vanskelig å få hjemme (og omvendt, men den kommer jo litt av selv selv utenom bhg-tiden). Mye av det som står i media er enkeltsaker, og en side av saken. Jeg stiller mange kritiske spørsmål til flere av undersøkelsene og dokumentarene som har vært også. Det er helt klart at det finnes dårlige barnehager, men det finnes uten tvil flest veldig bra!

Jeg vil anbefale å begynne med tre dager i uka. Gjerne fra ca 8.30 til ca 15. Da får de lekt litt, både ute og inne, ikke bare deltatt i måltidene og sovingen og ellers om det er aktiviteter. De blir da bedre kjent med de andre barna også. Jeg ville unngått to dager om jeg kunne. Det blir veldig ofte for lite til å komme skikkelig inn i gruppa, og bli kjent med de voksne.

Jeg mener at utbytte av barnehage er minimalt for barn under 1,5 år. Fra 1,5-2 år er utbytte større, mener jeg. Jeg er utrolig fornøyd med min datters barnehage og ped.leder og assistenter på hennes avdeling. Hvis du er hjemmeværende ville jeg gjort som Mrs. Lutz foreslår, ha deltidsplass. :)

Det er barn på ett år i bhg det har vært skrevet mest om i media. Så små barn har mer behov for trygghet sammen med mamma og pappa enn bhg, men dessverre er samfunnet idag lagt opp slik at de fleste må sende ettåringen sin dit. Det kan føre til stress hos barnet, men er ikke sikkert. Mi jente begynte når hun var 12 måneder, og det var hardt for oss alle. Hun var mye redd og gråt store deler av dagen :( Det tok en måneds tid og så gikk det seg til. Nå er hun 1.5 år og elsker barnehagen, vinker hadet når jeg går og gråter om hun blir hentet for tidlig :)

Jeg tenker at 2 år er en perfekt alder for barnet å begynne i bhg. Da har det et større behov for å leke med andre barn, å utvikle språket og motorikken. Kanskje redusert plass som de andre nevner, siden du allerede er hjemme? Eller korte dager hver dag, det er jo også fint for barnet :)

Lykke til med valget!

Min gutt startet i bgh da han va 14 mnd. Fikk full plass. Så kjekt og kan ta han fri når e sjøl vil og vite at han har plassen. Også greit for han å få være med vennene sine og leke. E går hjemme pga kronisk sykdom så e har mulighet for å kjenne på kroppen min når e treng en hviledag alene. Nå er han 4 år og elsker å være i bgh. Han vil i bgh i helgene også. Så e syns det e mye bedre å ha 100% plass og selv bestemme kor lenge og kor mange dager han ska vær. Angrer iallefall ikke på valget mitt. (Og ja han har ofte korte dager eller helt fri)

Min gutt begynte 60% i bhg nå i desember, i en alder av 18 mnd. Tidligere har han vært ekstremt mammadalt, kun 100% trygg på 5 personer i familiene, ekstremt redd fremmede osv. osv. Jeg var egentlig livredd for hvordan det skulle gå. Men hvem tror du ikke STORkoser seg i bhg?? Joda, det er lille sjenerte gutten min. Han ble raskt trygg på alle de ansatte, og trengte ikke så mye lenger tilvenning enn alle andre mtp. at han bare var der bare 60%. Han var også tidlig ute motorisk, og har fortsatt ikke spesielt mange ord. Jeg er også hjemme, dog ufør.

Min gutt begynte i bhg rett etter 1-årsdagen og har storkost seg fra første stund:) jeg er selv ped.leder i bhg (har jobbet i 9 år). Personlig synes jeg ettåringene har det fint i bhg dersom det ikke er for stor barnegruppe, personalet er kompetent, det er god bemanning (vikar ved sykdom ol) og som flere har sagt at de gjerne har litt redusert plass eller litt kortere dager. Det som det har vært mye forskning på og skrevet om i media angående stress og kortisonnivå er på små barn som tilbringer mer enn 40 timer i uka (9 timer per dag) i bhg. Lite eller ingenting av forskningen er norsk... Har selv vært på kurs med forsker fra NTNU og hun sa at med gode rammefaktorer og godt samarbeid så var ikke dette noe man som forelder skulle henge seg opp i... Det bør bli slutt på hysteri og diskusjon om hvorvidt de minste skal begynne i bhg - de fleste er der allerede og da bør det heller fokuseres på hvordan vi kan lage gode rammer rundt hverdagen deres sånn at den blir bra:) En liten kommentar til "en slags vennskap": også de minste har vennskap:)

Mine barn har begynt i barnehage når de var 2,5 og 2 år. Da gikk de deltid det første året med 50% plass, 3 dager ene uka og 2 dager den neste. Veldig fornøyd og hadde ikke valgt noe annet.

Jeg har sagt lenge før jeg fikk barn at jeg aldri skulle ha mitt barn i barnehage fra 1 års alder og det klarte vi å holde Synes de er alt for alt for små!

Men når de var 2 og 2,5 år følte jeg de "måtte" begynne da vi ikke har venner eller naboer med barn på samme alder og de ikke hadde barn å omgå i hverdagen. Var kun åpen barnehage men det ble langt å gå og hadde ikke bil.

Tusen takk for alle svar!:) Da har jeg søkt barnehageplass, og satser på det! Tror nok hun kommer til å like seg, hun er veldig opptatt av babyer og andre barn når vi er på besøk hos folk med barn, eller på kjøpesenter ol. :) Blir vel verre for mamma'n at lillegull er borte! ;)

Mi snuppe begynte med innkjøring litt før jul, og er nå to år:) har gått kjempebra, vi brukte heller lang tid på tilvenninga.
Følte hun var klar for bhg, trengte mer sosial omgang med barn osv. Så får oss føltes det riktig:)
Og hun har blomstra:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Erlitt i samme dilemma selv (har en som blir to i juni) men har endt med å søke 50 %. (Er dog usikker på om han får det, så da blir han hjemme et år til). Jeg skal som deg være hjemmeværende på dagtid uansett, for meg hadde det blitt rart å levert i bhg hver dag da.

Minsten her begynte i samme barnehage som eldste gikk i så jeg kjente jo de voksne fra før av. Han var 2 år og 3 mnd da han begynte. Vi brukte god tid på tilvenning. Nå er han 4,5 år ( blir 5 i mai ) og har hatt stor nytte av barnehagen da han har slitt med motorikk og språk, prater fortsatt ikke rent men det kommer nye ord hele tiden. Nå har han knapt nok tid til og si hade og vil ikke være med hjem heller :D pga språket så har han ei fra ppt som følger han og det er jeg så glad for :) Vi har et bra samarbeid, ho fra ppt, de ansatte og jeg og jeg får bare positive tilbakemeldinger når jeg henter han.

Back
Topp