BARNEHAGE

ORIGINAL: minii

Barnehageloven § 12a. Rett til plass i barnehage

"Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.
Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.
Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen."

Tusen takk[:D]

Men husk at det skader aldri å søke, vi søkte barnehageplass til snart storebror på høsten 2008 for barnehage året 2008 - 2009 i håp om å få en plass, da han fyllte 1 år i mai 2009 og det fikk vi (Nå skal det også sies at vi snakket med barnehagen også!) så han begynnte etter påske i fjord, ville tro man bør gjøre det når man flytter også!!

Stemmer, men for all del søk! Samboeren min er styrer i en av barnehagene her i kommunen og de har nettopp hatt opptak. Er som regel noen få plasser til overs for de som er så uheldige at de er født etter 31. august! Ja man må nesten si uheldig, for vet om flere som sliter med dette, og det må være helt forferdelig. Både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Kanskje må man i hui og hast finne en dagmamma, og det er ikke bestandig man kommer heldig ut der heller.

Men! Det er ingen automatikk i at om man da er født 2. september blir prioritert foran en som er født 2. oktober om det skulle være igjen noe plasser - da kan man som styrer bare plukke de man vil! Dette gjorde meg forbannet, jeg mener man da bør prioritere de som er født først. Enkelt og greit, og ganske rettferdig!

Ps: Barn med nedsatt funksjonsevne blir forresten prioritert før alle andre igjen også...

Sikkert lurt å søke i tide, ja [:)]

er bare å søke om plass i god tid før så ser du.. du får svar om du får eller ikke...

Back
Topp