Barnehage tilvenning - vanskelig og trist

Uff, så leit å lese men absolutt viktig. Takk for at du skrev din erfaring :Heartred

Lille ble levert i barnehagen i går som avtalt med barnehagen, men bare for én times tid. Hun ville som forventet absolutt ikke at jeg skulle gå.
Jeg fikk heldigvis et bilde sendt av barnehagen etter en liten halvtime der hun satt på fanget til primærkontakten mens de lekte i en vannpytt sammen med en melding der det sto at hun gråt litt innimellom men det gikk for det meste ganske greit. Slik er hun med pappaen sin også om jeg går på butikken uten henne eller annet.

Både jeg og pappaen kom for å hente henne som avtalt, da satt hun på fanget til primærkontakten og spiste en is etter lunsjen barna hadde hatt. Hun ble veldig glad for å se oss og sa ordet 'hade' flere ganger til alle sammen. På hjemveien sang, hoppet og danset hun bortover positivt nok så det lettet jo mammahjertet og skyldfølelsen littegrann. Det virket ikke som hun var blitt helt skadet i sjelen etter denne opplevelsen heldigvis men det var ikke koselig å gjøre nei.

Jeg gjør så godt jeg kan nå og prøver å få henne trygg på spesielt primærkontakten sin og de andre på avdelingen i barnehagen. Jeg har forstått at det dessverre ikke lar seg gjøre ved at jeg er der med henne, vi har prøvd å få henne trygg med besteforeldrene også i nesten to år men hun sitter kun klistret til meg så det har ikke latt seg gjøre det heller.

Vi tar det i lilles tempo med kun ca én times tid av gangen, om ikke hun blir fryktelig lei seg, da kommer vi med en gang selvfølgelig. Forhåpentligvis kan vi øke etterhvert som blir tryggere.

Jeg er nok like tilknyttet til henne som hun er til meg så det er virkelig tilpasning for oss begge dette her.
Jeg skjønner deg veldig godt. Min eldste hadde nok vært sånn hvis det ikke var for at hu begynte i bhg når hu var 3.5 år. Nr 3 er ganske lik og helt avhengig av meg eller pappaen sin. Men har utsatt bhg på han 1 år så håper det hjelper. Der hjalp ikke på nr 2 men håper vi slipper unna den ene ansatte som ødela mye. Var visst en del tull på den avdelingen siden i fjor høst så ble de ansatte delt opp.
 
Jeg skjønner deg veldig godt. Min eldste hadde nok vært sånn hvis det ikke var for at hu begynte i bhg når hu var 3.5 år. Nr 3 er ganske lik og helt avhengig av meg eller pappaen sin. Men har utsatt bhg på han 1 år så håper det hjelper. Der hjalp ikke på nr 2 men håper vi slipper unna den ene ansatte som ødela mye. Var visst en del tull på den avdelingen siden i fjor høst så ble de ansatte delt opp.
Jeg håper dere alle får en mye bedre erfaring med nestemann :Heartred Det er jo så viktig for både barna å kjenne at det er et trygt og godt sted å være og at de voksne føler seg trygg på barnehagen, de ansatte og at barnas beste står øverst på listen.

Jeg har heldigvis hatt permisjon med vår lille ett år ekstra vi også. Både jeg og hun kunne nok fint hatt mange flere år hehe
Vi tar én dag av gangen.
 
Følger opp med et nytt spørsmål jeg:smiley-ashamed005


Er det noe jeg kan gjøre bedre eller mer for å trygge lille i barnehagen, eller er det bare å slippe de ansatte og primærkontakten til for å vise henne at de også kan være gode og trygge ved å la henne være der litt av gangen alene hver dag?

Hun gråter fremdeles hysterisk når jeg må gå, får melding om at det går greit men etter en times tid gråter hun igjen og jeg får beskjed om å komme for å hente. Det er fryktelig sårt dette her.

Kan tilføye at hun et strålende fornøyd både før vi drar i barnehagen, på veien hjem og hjemme resten av tiden så det hjelper heldigvis veldig for skyldfølelsen jeg har over å "gå fra henne"
 
Mitt sønn på 14 mnd begynte i barnehagen 10.august. Gråter skikkelig hver gang vi går, men roer seg etter et par minutter. Dersom du går tilbake når barnet gråter så vil barnet bare gråter lenger og lenger hver gang fordi det fikk mamma eller pappa tilbake, så da prøver de det enda mer..
Men mindre du har uendelig med tilvenningsdager å bruke så ville jeg hørt på de i barnehagen som har hatt tilvenning med hundrevis av barn..
 
Følger opp med et nytt spørsmål jeg:smiley-ashamed005


Er det noe jeg kan gjøre bedre eller mer for å trygge lille i barnehagen, eller er det bare å slippe de ansatte og primærkontakten til for å vise henne at de også kan være gode og trygge ved å la henne være der litt av gangen alene hver dag?

Hun gråter fremdeles hysterisk når jeg må gå, får melding om at det går greit men etter en times tid gråter hun igjen og jeg får beskjed om å komme for å hente. Det er fryktelig sårt dette her.

Kan tilføye at hun et strålende fornøyd både før vi drar i barnehagen, på veien hjem og hjemme resten av tiden så det hjelper heldigvis veldig for skyldfølelsen jeg har over å "gå fra henne"


Så kjedelig!! Leste denne nå...
Ville spurt hva de i barnehagen gjør når hun gråter? I barnehagen min sønn går i så lar de han leke med vann i springen, hilse på geitene der alt som han syns er gøy for at det skal gå raskest mulig over..
viktig at de ikke trykker barnet inntil seg når hun gråter, for det vil bare føles verre når hun ikke er trygg..
 
Mitt sønn på 14 mnd begynte i barnehagen 10.august. Gråter skikkelig hver gang vi går, men roer seg etter et par minutter. Dersom du går tilbake når barnet gråter så vil barnet bare gråter lenger og lenger hver gang fordi det fikk mamma eller pappa tilbake, så da prøver de det enda mer..
Men mindre du har uendelig med tilvenningsdager å bruke så ville jeg hørt på de i barnehagen som har hatt tilvenning med hundrevis av barn..
Så kjedelig!! Leste denne nå...
Ville spurt hva de i barnehagen gjør når hun gråter? I barnehagen min sønn går i så lar de han leke med vann i springen, hilse på geitene der alt som han syns er gøy for at det skal gå raskest mulig over..
viktig at de ikke trykker barnet inntil seg når hun gråter, for det vil bare føles verre når hun ikke er trygg..
Godt å høre! :)

Vi går når vi har sagt 'hade' av de grunnene du også nevner. Jeg /vi kommer tilbake om det blir alt for ille og de ansatte har vikrke prøvd alt med å avlede, leke, finne på noe de vet hun synes er moro, leke med de andre barna, se på noe gøy på storskjermen osv men hun ikke klarer å roe seg i det heletatt. Har heldigvis kun skjedd de to gangene hittil. Ellers henter jeg/vi som avtalt etter lunsj.
Jeg har heldigvis mulighet for langt tilvenning i noen måneder og kommer ikke til å ha henne fulle dager enn så lenge men jeg håper jo det skal løse seg litt mer for hver dag og at det skal bli en morsom og trygg plass for henne å være.

Nå er vi i midten av uke 3 med tilvenning og uke 2 med at hun er alene i noen timer i barnehagen. Hun har begynt å strekke seg etter primærkontakten mens hun gråter 'hade' til meg/oss når vi skal gå så det er litt godt å se at hun skjønner. De sier hun bare gråter noen minutter nå etter jeg/vi har gått og har begynt å tørre å spise under lunsjen og leker med de andre barna i barnehagen. I dag måtte jeg på et møte så hun måtte være i barnehagen én halvtimes tid ekstra, da fikk jeg melding om at hun hadde sovnet i vognen sin samtidig med de andre som skulle sove så da ventet jeg bare på at hun skulle våkne før jeg hentet. Det virket som dagen i dag var bedre en dagen i går og dagen før der igjen osv.

En litt lei opplevelse i dag var at når hun våknet etter en halvtimes tid satt hun på fanget til primærkontakten med et pledd rundt seg når vi kom.Vi ble fortalt at da hun våknet hadde de merket at hun var blå på leppene og tenkt at hun var kald. En litt eldre dame jeg ikke har møtt før (usikker på om hun hører til lille sin avdeling egentlig?) fortalte at hun hadde lagt henne i vognen for å sove men at hun hadde vært stiv og anspent mens de la henne ned og bare hadde hylet og grått i 10(!) minutter før hun satte på klassisk musikk og da sovnet hun til slutt. Når hun våknet var hun som skrevet blå på leppene. Jeg fikk ikke noe informativt svar på hvordan det hele hadde gått seg til, hva som var blitt gjort/ikke gjort og hvorfor hun var blå på leppene av å ha sovet ute i 18+ grader, ingen vind.

Min intuisjon sier meg at hun ikke er trygg og det å bli lagt i vognen for å sove ble enda mer skremmende så da hylgråt hun men damen som la henne tenkte dette var " jeg vil ikke sove trass" og lot lille skrike til hun sovnet av utmattelse. Hun pleier å sove 2-3 timer men sov kun ca en liten halvtime i barnehagen før hun våknet. Da har hun sikkert blitt redd fordi hun ikke kjente seg igjen, alle var så og si fremmede og barnehagen er et sted hun gir sterkt utrykk for at hun missliker foreløpig (hun begynne4 å skjelve, gråte, hyle når vi snakker om den eller nærmer oss inngangen av barnehagen om morgenen) så å våkne opp på "det skumleste" stedet forløpig ble nok litt for mye så hun har fått noe av typen affektkrampe. Hun slutter å puste en stund av ren frykt og gråt før hun får pusen tilbake igjen. Hun har reagert lignende tidligere men jeg/vi har alltid fått roet det ned og endt det før det har blitt for ille. Har aldri opplevd selv at hun har blitt blå på leppene.
Jeg var ikke der og kan selvfølgelig ikke si noe med sikkerhet hva som skjedde, hvorfor og hvordan men det var ikke noe godt å høre fra damen som hadde lagt henne eller primærkontakten når vi henter.
 
Last edited:
Har ikke så mange gode svar på spm. dine, men jeg tenker det kanskje er dumt at bhg ringer deg for at du skal komme å hente når hun gråter? Her hadde de veldig fokus på at jeg skulle vere så kort tid borte at hun ikke rakk å begynne å gråte runde nr 2. Dersom du kommer når hun har det fint husker hun bhg som noe gøy, mens dersom du henter når hun gråter husker hun bhg som noe grusomt du reddet henne fra. Om det var forståelig?
Jeg har ingen fasit, men det er hvertfall hva jeg tenker..
 
Har ikke så mange gode svar på spm. dine, men jeg tenker det kanskje er dumt at bhg ringer deg for at du skal komme å hente når hun gråter? Her hadde de veldig fokus på at jeg skulle vere så kort tid borte at hun ikke rakk å begynne å gråte runde nr 2. Dersom du kommer når hun har det fint husker hun bhg som noe gøy, mens dersom du henter når hun gråter husker hun bhg som noe grusomt du reddet henne fra. Om det var forståelig?
Jeg har ingen fasit, men det er hvertfall hva jeg tenker..

Tenker de som jobber der kjenner forskjell på gråten, og ser om det kan avleses og trøstes eller ikke. Og om det ikke går, så ringer de. :)

Til ts, veldig leit med hendelsen over, og det er jo ikke riktig at barnet skal ligge og hyle seg i søvn i vogna... Her er det innesoving. Min gråt litt og slet med å sovne men da satt jo de voksne ved siden av og strøk på han osv.
Håper tilvenningen skal gå seg til litt bedre sakte men sikkert, det er jo enda veldig kort tid siden hun startet ❤️
 
Har ikke så mange gode svar på spm. dine, men jeg tenker det kanskje er dumt at bhg ringer deg for at du skal komme å hente når hun gråter? Her hadde de veldig fokus på at jeg skulle vere så kort tid borte at hun ikke rakk å begynne å gråte runde nr 2. Dersom du kommer når hun har det fint husker hun bhg som noe gøy, mens dersom du henter når hun gråter husker hun bhg som noe grusomt du reddet henne fra. Om det var forståelig?
Jeg har ingen fasit, men det er hvertfall hva jeg tenker..
Det er helt riktig som du skriver, det er veldig viktig at hun ikke blir hentet "bare fordi hun gråter" for det kan gi en følelse av at hun kan gråte og dermed bli reddet:)
Jeg har ikke fått følelsen av at de i barnehagen tyr til den enkleste utveien og dermed ber foreldrene om å hente, heller stikk motsatt. De spør hver dag om vi skal øke timene men jeg følger magefølelsen og lille og ser at forløpig er det nok med de timene hun har enn så lenge for at det ikke blir helt overveldende. Vi fikk jo en litt dum opplevelse da jeg måtte på et møte og hun derfor måtte legges litt i barnehagen som jeg skrev som svar til V, så i tar det litt rolig.

Nå er det ca 3 uker siden jeg skrev første innlegget på tråden. Den første uken var jeg med henne, da var vi der ca 1-2 timer og passet på å gå når alt var bra. De siste to ukene har hun vært der alene fra litt etter frokost til etter lunsj. Hun er fryktelig trist når jeg må gå men strekker seg etter primærkontakten og sier 'hade' mens hun gråter. De har alltid sagt i fra hvor lenge hun har grått og hvordan dagen har vært for henne. Jeg har heldigvis kun blitt "bedt om å hente" de to gangene og det var til det tidspunktet vi hadde avtalt å hente så jeg var 2 minutter unna likevel men jeg syntes jo det var veldig trist å se at hun var så lei deg når jeg kom.

Heldigvis virker det som det går litt bedre for hver dag som går i følge dem. Hun gråter kortere nå enn hun gjorde for eksempel i forrige uke når jeg har gått, hun tør å spise litt lunsj og har funnet seg noen små venner i barnehagen. Jeg har fått sett at hun har det veldig greit og leker også når jeg har hentet denne uken. Det er fremdeles triste avskjedeer men det er veldig godt å høre hva de sier og selv ha sett at hun ikke bare har det forferdelig:)
 
Tenker de som jobber der kjenner forskjell på gråten, og ser om det kan avleses og trøstes eller ikke. Og om det ikke går, så ringer de. :)

Til ts, veldig leit med hendelsen over, og det er jo ikke riktig at barnet skal ligge og hyle seg i søvn i vogna... Her er det innesoving. Min gråt litt og slet med å sovne men da satt jo de voksne ved siden av og strøk på han osv.
Håper tilvenningen skal gå seg til litt bedre sakte men sikkert, det er jo enda veldig kort tid siden hun startet ❤️
Takk for det:Heartred Det virker som dey går sakte men sikkert litt bedre for hver dag/uke. Jeg har heldigvis sett at hun har vært i god lek og ikke enset meg engang når har kommet for å hente så det har vært veldig godt å se for meg som bare ser at hun hylgråter når vi sier 'hade' om morgenen. I følge barnehagen har det blitt mer av de gode stundene og ferre av de triste s det er skritt i riktig retning i det minste:) *bank i bordet*

Jeg følger magefølelsen og lille, foreløpig er det nok med de timene hun har i barnehagen. Det har heldigvis bare vært de to gangene jeg har "blitt bedt om å hente" og det var til det tidspunktet vi hadde avtalt at jeg skulle komme uansett så jeg var 2 minutter unna.

Vi fikk vi jo den litt leie opplevelsen i går når hun måtte være der litt lenger og dermed legges i vognen for å sove. Lille må vugges i noen minutter men man kan fint slutte når hun har sovnet. I barnehagen ble hun bare lagt ned av en dame hun ikke kjenner (tror hun er helt ny?) og så ventet hun på at lille skulle sovne, noe som ikke skjedde. Tviler sterkt på at hun hadde sovnet av vugging på vognen uansett så anspent og stiv av skrekk som hun beskrev henne. Den nye damen sa ting som <<jeg skjønner ikke hvorfor hun var så anspent, stiv og hylgråt... Er hun sånn hjemme? Har du prøvd klassisk musikk?>>
Jeg må ærlig si jeg ble både litt oppgitt og overasket over at hun ikke forsto normal adferd hos et lite barn som nettopp har begynt i barnehagen og fått en helt ny hverdag hun ikke helt har klart å forsone seg med.
 
Takk for det:Heartred Det virker som dey går sakte men sikkert litt bedre for hver dag/uke. Jeg har heldigvis sett at hun har vært i god lek og ikke enset meg engang når har kommet for å hente så det har vært veldig godt å se for meg som bare ser at hun hylgråter når vi sier 'hade' om morgenen. I følge barnehagen har det blitt mer av de gode stundene og ferre av de triste s det er skritt i riktig retning i det minste:) *bank i bordet*

Jeg følger magefølelsen og lille, foreløpig er det nok med de timene hun har i barnehagen. Det har heldigvis bare vært de to gangene jeg har "blitt bedt om å hente" og det var til det tidspunktet vi hadde avtalt at jeg skulle komme uansett så jeg var 2 minutter unna.

Vi fikk vi jo den litt leie opplevelsen i går når hun måtte være der litt lenger og dermed legges i vognen for å sove. Lille må vugges i noen minutter men man kan fint slutte når hun har sovnet. I barnehagen ble hun bare lagt ned av en dame hun ikke kjenner (tror hun er helt ny?) og så ventet hun på at lille skulle sovne, noe som ikke skjedde. Tviler sterkt på at hun hadde sovnet av vugging på vognen uansett så anspent og stiv av skrekk som hun beskrev henne. Den nye damen sa ting som <<jeg skjønner ikke hvorfor hun var så anspent, stiv og hylgråt... Er hun sånn hjemme? Har du prøvd klassisk musikk?>>
Jeg må ærlig si jeg ble både litt oppgitt og overasket over at hun ikke forsto normal adferd hos et lite barn som nettopp har begynt i barnehagen og fått en helt ny hverdag hun ikke helt har klart å forsone seg med.

Huff, det er altså alltid noen folk som jeg synes bare glemmer å bhruke litt sunn fornuft. Hvis barnet gråter så mye må man jo løfte opp, tenker jeg da. Eller spørre noen av de som jobber der hva barnet er vandt til. Menmen la oss håpe de passer på at det ikke blir flere slike episoder ❤️
Må være godt at du har mulighet til å hente henne tidlig hvertfall, tror det er viktig når man har et barn som ikke bare omfavner bhg med én gang. Og tror heller ikke hverken du eller bhg nødvendigvis gjør noe feil bare fordi hun trenger lenger tid enn et annet barn, det er bare individuelt hvordan man takler nye ting i livet tenker jeg. Og bhg er vel noe av den største omveltningen i et småbarnets liv:shy:
 
Huff, det er altså alltid noen folk som jeg synes bare glemmer å bhruke litt sunn fornuft. Hvis barnet gråter så mye må man jo løfte opp, tenker jeg da. Eller spørre noen av de som jobber der hva barnet er vandt til. Menmen la oss håpe de passer på at det ikke blir flere slike episoder ❤️
Må være godt at du har mulighet til å hente henne tidlig hvertfall, tror det er viktig når man har et barn som ikke bare omfavner bhg med én gang. Og tror heller ikke hverken du eller bhg nødvendigvis gjør noe feil bare fordi hun trenger lenger tid enn et annet barn, det er bare individuelt hvordan man takler nye ting i livet tenker jeg. Og bhg er vel noe av den største omveltningen i et småbarnets liv:shy:

Ja, det er nok veldig sant. Det er jo forskjellige mennesker med litt forskjellig måte å gjøre/være på som jobber i en barnehage så alle vil ikke gjøre det på samme måte. Det er jo viktig for et barn å lære seg det også men som du også skrev, det er lov å bruke litt sunn fornuft. De eldre barna som har gått i barnehagen i 3-4 år allerede tåler kanskje bedre å bli fortalt 'Nå har jeg fortalt deg at mamma kommer etter vi har spist frukt om en stund, ikke sant, så da kan vi leke frem til det' og tenke 'ok, da er det sånn' mens nye barn og spesielt de mindre vil mest sannsynlig trenge både mer betryggende ord og nærhet når de føler usikkerhet og vil trenge flere påminnelser på en beroligende måte igjennom dagen de er der.

Jeg er veldig i mot "gråtekurer" og lignende som vi jo har snakket om før så at lille lå og hylgråt, anspent og redd i 10 minutter var 10 minutter for lenge for å si det sånn. Hun burde skjønt at det var noe mer enn bare 'jeg vil ikke legge meg for å sove' gråt.

Jeg er veldig glad for at jeg har denne muligheten enn så lenge, det var veldig forventet at det skulle bli slik start for lille så mammadalt som hun har vært og fremdeles er. Jeg synes barnehagen er flinke og selv gjør jeg så godt jeg kan. Jeg tror også at korte dager nå i begynnelsen kan gjøre det lettere for lille å bli vant til denne nye hverdagen. Det er som du skriver, den største omveltningen i et lite barns liv og barn reagerer så forskjellig.

Jeg håper lille finner trygghet i barnehagen etterhvert og synes det er moro å være der. Jeg ser jo innimellom noen på avdelingen eller andre avdelinger som nesten ikke har tid til å ta av seg klær eller si 'hade' for de vil inn og leke. Det hadde vært drømmen:Heartred:shy:
 
Vi var griseheldig med vår gutt på 18 mnd som stortrivdes de første to ukene.
Men så snudde det og en lei opppevelse hvor en ivrig assistent skulle «hjelpe» en litt nølende gutt og rev han ut av armene mine, brakte oss til et veldig dumt sted.

nå reagerer han med iver og glede heldigvis ved snakk og forberedelser til barnehagen men etter den opplevelsen nevnt over snudde dette til nøling og hysterisk gråt. Vi tok ny innkjøring pg tilvenning og selc om han nå gråter litt ved hade så roer han seg fort.

Lykke til <3
 
Ja, det er nok veldig sant. Det er jo forskjellige mennesker med litt forskjellig måte å gjøre/være på som jobber i en barnehage så alle vil ikke gjøre det på samme måte. Det er jo viktig for et barn å lære seg det også men som du også skrev, det er lov å bruke litt sunn fornuft. De eldre barna som har gått i barnehagen i 3-4 år allerede tåler kanskje bedre å bli fortalt 'Nå har jeg fortalt deg at mamma kommer etter vi har spist frukt om en stund, ikke sant, så da kan vi leke frem til det' og tenke 'ok, da er det sånn' mens nye barn og spesielt de mindre vil mest sannsynlig trenge både mer betryggende ord og nærhet når de føler usikkerhet og vil trenge flere påminnelser på en beroligende måte igjennom dagen de er der.

Jeg er veldig i mot "gråtekurer" og lignende som vi jo har snakket om før så at lille lå og hylgråt, anspent og redd i 10 minutter var 10 minutter for lenge for å si det sånn. Hun burde skjønt at det var noe mer enn bare 'jeg vil ikke legge meg for å sove' gråt.

Jeg er veldig glad for at jeg har denne muligheten enn så lenge, det var veldig forventet at det skulle bli slik start for lille så mammadalt som hun har vært og fremdeles er. Jeg synes barnehagen er flinke og selv gjør jeg så godt jeg kan. Jeg tror også at korte dager nå i begynnelsen kan gjøre det lettere for lille å bli vant til denne nye hverdagen. Det er som du skriver, den største omveltningen i et lite barns liv og barn reagerer så forskjellig.

Jeg håper lille finner trygghet i barnehagen etterhvert og synes det er moro å være der. Jeg ser jo innimellom noen på avdelingen eller andre avdelinger som nesten ikke har tid til å ta av seg klær eller si 'hade' for de vil inn og leke. Det hadde vært drømmen:Heartred:shy:
Syns det høres ut som dere gjør en kjempefin jobb for lille:Heartred med minsten (2,5) her går leveringen opp og ned. De fleste gangene løper han avsted etter å ha sagt hade og fått en klem, mens andre ganger klamrer han seg til oss og gråter. Gråten varer kun til vi har kommet ut til bilen, men fy så vondt det gjør å gå fra :shy:
 
Syns det høres ut som dere gjør en kjempefin jobb for lille:Heartred med minsten (2,5) her går leveringen opp og ned. De fleste gangene løper han avsted etter å ha sagt hade og fått en klem, mens andre ganger klamrer han seg til oss og gråter. Gråten varer kun til vi har kommet ut til bilen, men fy så vondt det gjør å gå fra :shy:
Tusen takk skal du ha, vi gjør så godt vi kan i denne nye hverdagen så det er alltid koselig å lese at det ser ut som man gjør en god jobb:Heartred

Det kan nok gå litt opp og ned som du også skriver du opplever med din sønn. Det kjennes aldri koselig å gå fra barnet sitt når de gråter og gir uttrykk for at de ikke ønsker å være der uansett om det er første uken eller på det fjerde året kan jeg tenke meg men så lenge man vet at de egentlig har det veldig fint så fort gråten er over letter det jo heldigvis litt:shy:
Godt å lese at han også har dager han løper avgårde og er klar for barnehagedagen.
 
Spør enda et spørsmål på denne tråden jeg og håper noen ser den:)

Jeg merker at de i barnehagen kanskje synes det er litt "rart" med så lang tilvenning til barnehage og ikke er vant til at foreldrene har muligheten til å levere litt senere og hente litt tidligere. De spør hver dag om vi skal øke timene hun er i barnehagen og jeg forklarer at det ikke er nødvendig å 'pushe' lille grenser med noe nytt før hun har funnet seg til rette i den rutinen hun har foreløpig med at hun f. eks blir hentet og sover hjemme. Det å skulle legge seg på et relativt nytt sted er jo ganske skummelt og det gav hun jo veldig uttrykk for på tirsdagen som var.

Er jeg et skikkelig herk å ha med å gjøre for de ansatte i barnehagen ved at lille blir hentet før hun skal sove? Alt de gjør i barnehagen er jo selvfølgelig opp til dem men levering og henting har vi styrt enn så lenge. Jeg spurte første dagen om det var noen tidspunkt de ønsket at barna skulle komme til og om de gjorde noe spesielt som gjorde at henting til dét eller dét tidspunktet passet dårlig og fikk beskjed om at det kan man få styre selv. Er det turer eller snnet så får man beskjed og kan planlegge dette.

Jeg ønsker jo ikke å være den forelderen hvor de tenker 'Åh, der kommer de med de egne rutinene' men i vårt tilfelle er det ikke nødvendig å bli vant til å sove i barnehagen.

:smiley-ashamed005
 
Spør enda et spørsmål på denne tråden jeg og håper noen ser den:)

Jeg merker at de i barnehagen kanskje synes det er litt "rart" med så lang tilvenning til barnehage og ikke er vant til at foreldrene har muligheten til å levere litt senere og hente litt tidligere. De spør hver dag om vi skal øke timene hun er i barnehagen og jeg forklarer at det ikke er nødvendig å 'pushe' lille grenser med noe nytt før hun har funnet seg til rette i den rutinen hun har foreløpig med at hun f. eks blir hentet og sover hjemme. Det å skulle legge seg på et relativt nytt sted er jo ganske skummelt og det gav hun jo veldig uttrykk for på tirsdagen som var.

Er jeg et skikkelig herk å ha med å gjøre for de ansatte i barnehagen ved at lille blir hentet før hun skal sove? Alt de gjør i barnehagen er jo selvfølgelig opp til dem men levering og henting har vi styrt enn så lenge. Jeg spurte første dagen om det var noen tidspunkt de ønsket at barna skulle komme til og om de gjorde noe spesielt som gjorde at henting til dét eller dét tidspunktet passet dårlig og fikk beskjed om at det kan man få styre selv. Er det turer eller snnet så får man beskjed og kan planlegge dette.

Jeg ønsker jo ikke å være den forelderen hvor de tenker 'Åh, der kommer de med de egne rutinene' men i vårt tilfelle er det ikke nødvendig å bli vant til å sove i barnehagen.

:smiley-ashamed005

De er sikkert bare mest vandt til den vanlige innkjøringen fordi foreldre sikkert ikke har mer fleksibilitet fra arbeidsplassen enn som så :)
Her har vi fått beskjed om at vi bruker barnehagen slik vi vil, når barnet er innkjørt vil de at man leverer før samlingsstund, men utenom det er det ganske fritt. Og i innkjøringstiden er det åpne for andre løsninger ganske lenge.
Så bare gjør det du vil selv om du føler at barnehagen "maser litt" ;)
De spør sikkert også bare litt av nysgjerrighet tenker jeg, fordi de er vandt til at barna ofte er oppe i alt fra 4-7 timersdager innen 2-3 uker.
 
Spør enda et spørsmål på denne tråden jeg og håper noen ser den:)

Jeg merker at de i barnehagen kanskje synes det er litt "rart" med så lang tilvenning til barnehage og ikke er vant til at foreldrene har muligheten til å levere litt senere og hente litt tidligere. De spør hver dag om vi skal øke timene hun er i barnehagen og jeg forklarer at det ikke er nødvendig å 'pushe' lille grenser med noe nytt før hun har funnet seg til rette i den rutinen hun har foreløpig med at hun f. eks blir hentet og sover hjemme. Det å skulle legge seg på et relativt nytt sted er jo ganske skummelt og det gav hun jo veldig uttrykk for på tirsdagen som var.

Er jeg et skikkelig herk å ha med å gjøre for de ansatte i barnehagen ved at lille blir hentet før hun skal sove? Alt de gjør i barnehagen er jo selvfølgelig opp til dem men levering og henting har vi styrt enn så lenge. Jeg spurte første dagen om det var noen tidspunkt de ønsket at barna skulle komme til og om de gjorde noe spesielt som gjorde at henting til dét eller dét tidspunktet passet dårlig og fikk beskjed om at det kan man få styre selv. Er det turer eller snnet så får man beskjed og kan planlegge dette.

Jeg ønsker jo ikke å være den forelderen hvor de tenker 'Åh, der kommer de med de egne rutinene' men i vårt tilfelle er det ikke nødvendig å bli vant til å sove i barnehagen.

:smiley-ashamed005
Jeg tenker at du ikke forstyrrer dem med å hente tidligere osv. Kortere dager er det mange barn som har. I vår barnehage er det et par ting de nok ikke liker så godt, det ene er å levere midt i frokost eller lunsj, for en del barn blir forstyrret av det og slutter å spise selv. De vil naturligvis ha beskjed dersom noen barn kommer sent eller ikke kommer. Ellers tror jeg at de nok heller ikke ønsker henting i måltidene. Det er vanskeligere med foreldre som ikke vil gå fra barnehagen, som ikke slipper de ansatte til osv. De ansatte må jo få bygge et forhold til barnet, og da må de i stor grad få være alene med barnet for å vise at det er de som barnet kan gå til i bhg. Men ingen regel uten unntak, for noen barn må jo foreldrene være med så barnet blir kjent med de voksne sammen med foreldrene før foreldrene kan etterlate barnet.
 
De er sikkert bare mest vandt til den vanlige innkjøringen fordi foreldre sikkert ikke har mer fleksibilitet fra arbeidsplassen enn som så :)
Her har vi fått beskjed om at vi bruker barnehagen slik vi vil, når barnet er innkjørt vil de at man leverer før samlingsstund, men utenom det er det ganske fritt. Og i innkjøringstiden er det åpne for andre løsninger ganske lenge.
Så bare gjør det du vil selv om du føler at barnehagen "maser litt" ;)
De spør sikkert også bare litt av nysgjerrighet tenker jeg, fordi de er vandt til at barna ofte er oppe i alt fra 4-7 timersdager innen 2-3 uker.
Ja, det har jeg tenkt selv også. De er veldig hyggelige og imøtekomme så jeg føler ikke på det men de spør jo som skrevet:)
Tror de har veldig lyst til at hun skal følge mer leveringstider og kanskje spesielt henting som de andre små.
Nabojenta som begynte samtidig med lille er i barnehagen hele åpningstiden selv om foreldrene er hjemme for eksempel.

Jeg skal begynne med å levere ved åpningstiden og øke litt timene hun er der den veien en stund. Jeg ønsker jo korte dager for lille enn så lenge men på nyåret blir det nok litt mer vanlig barnehage dager for henne.

Når jeg hentet i ste kom hun løpende med et stort smil! :woot: Det var en positiv avslutning på uken. Hun var storfornøyd og hadde hatt det veldig bra i dag når hun fikk roet seg etter jeg gikk, som tok bare noen minutter sa dem.
 
Jeg tenker at du ikke forstyrrer dem med å hente tidligere osv. Kortere dager er det mange barn som har. I vår barnehage er det et par ting de nok ikke liker så godt, det ene er å levere midt i frokost eller lunsj, for en del barn blir forstyrret av det og slutter å spise selv. De vil naturligvis ha beskjed dersom noen barn kommer sent eller ikke kommer. Ellers tror jeg at de nok heller ikke ønsker henting i måltidene. Det er vanskeligere med foreldre som ikke vil gå fra barnehagen, som ikke slipper de ansatte til osv. De ansatte må jo få bygge et forhold til barnet, og da må de i stor grad få være alene med barnet for å vise at det er de som barnet kan gå til i bhg. Men ingen regel uten unntak, for noen barn må jo foreldrene være med så barnet blir kjent med de voksne sammen med foreldrene før foreldrene kan etterlate barnet.
Ja, det er veldig sant. Nettopp derfor måtte vi la lille være alene i barnehagen etter noen dager med innkjøring for hun søkte seg kun til meg og fikk ikke lære de andre ansatte på avdelingen å kjenne. Nå strekker hun seg etter primærkontakten når vi leverer, noe som er godt å se og søker dem når hun er i barnehagen.

Når det kommer til tidspunkt å levere i barnehagen har vi passet på å levere etter frokost, når de har begynt å leke og så jeg henter etter lunsj igjen når de er ferdige. Ved levering er hun veldig trist men det varer kortere og kortere sier de. Som oftest er hun i lek eller de blir lest for når jeg kommer for å hente og har det heldigvis veldig fint. I dag kom hun løpende mot meg med et stort smil, (til forskjellttil at hun har hittil begynt å gråte når hun har fått øye på meg i døren og da er klar for å gå hjem) det var godt å se! :happy:

Jeg skal begynne å levere til åpningstiden til barnehagen og la hun være der litt lenger på den måten nå fremover så får både lille og de I barnehagen enda litt mer tid sammen til å knytte en relasjon og så tar vi det gradvis derfra.
 
Back
Topp