Barnehage råd

Daddycool

Blir kjent med forumet
Hei,

Ønsker input fra dere da jeg ikke har mange bekjente med barn, og sliter derfor med å få råd.
Min datter er 1,5 år - den siste måneden har vi fått to telefoner fra bhg om skade. Først hadde hun falt og slått seg under øyet, slik at halve ansiktet var forslått. I går ringte de igjen og fortalte at hun hadde blitt bitt av en annen unge, men at bittet ikke hadde gått gjennom huden, noe som stemte. I tillegg har jeg funnet en kul i hodet hennes, og litt størknet blod, som også stammer fra et fall i bhg, men som bhg unlot å fortelle, men som ble nevnt da jeg spurte. Det så ut for meg som et skrubbsår. Videre har jeg ved en anledning funnet hun mutters alene i en sklie, uten noen voksne i umiddelbar nærhet til å kunne gripe inn om hun bestemte seg for å gå ned stigen som hun kom opp (da hadde hun gått på snørra). Dette er dog et par måneder siden.

Er dette å anse som normalt, og noe man må forvente? Jeg liker ikke utviklingen og frekvensen på skadene, selv om det har gått bra alle gangene. Men samtidig er frøkena av typen som er sterk motorisk og uredd. Hjemme flytter hun på stoler, for å klatre på stolen og videre på bord o.l - hun må derfor følges med. Jeg har avtalt et lite møte med pedagogisk leder over helga, men jeg vet ikke om dette er å fremstå som hysterisk, eller om reaksjonen min er berettiget(?).
 
Hei,

Ønsker input fra dere da jeg ikke har mange bekjente med barn, og sliter derfor med å få råd.
Min datter er 1,5 år - den siste måneden har vi fått to telefoner fra bhg om skade. Først hadde hun falt og slått seg under øyet, slik at halve ansiktet var forslått. I går ringte de igjen og fortalte at hun hadde blitt bitt av en annen unge, men at bittet ikke hadde gått gjennom huden, noe som stemte. I tillegg har jeg funnet en kul i hodet hennes, og litt størknet blod, som også stammer fra et fall i bhg, men som bhg unlot å fortelle, men som ble nevnt da jeg spurte. Det så ut for meg som et skrubbsår. Videre har jeg ved en anledning funnet hun mutters alene i en sklie, uten noen voksne i umiddelbar nærhet til å kunne gripe inn om hun bestemte seg for å gå ned stigen som hun kom opp (da hadde hun gått på snørra). Dette er dog et par måneder siden.

Er dette å anse som normalt, og noe man må forvente? Jeg liker ikke utviklingen og frekvensen på skadene, selv om det har gått bra alle gangene. Men samtidig er frøkena av typen som er sterk motorisk og uredd. Hjemme flytter hun på stoler, for å klatre på stolen og videre på bord o.l - hun må derfor følges med. Jeg har avtalt et lite møte med pedagogisk leder over helga, men jeg vet ikke om dette er å fremstå som hysterisk, eller om reaksjonen min er berettiget(?).
Det er i hvertfall ikke min erfaring med vår barnehage så jeg ville absolutt reagert om vi opplevde det samme. Knall of fall skjer jo, det må man regne med, men det går en grense for i hvilken grad man skal regne som normalt tenker jeg.

Vår lille (litt over 1.5 år) f. eks hadde blitt veldig overmodig i trapper på kort tid noe som resulterte i at hun falt ned tre trinn når de var ute i barnehagen. Hun hadde løpt bort til trappen foran inngangen, klatret opp Fikk beskjed om dette når jeg kom for å hente. Det hadde vært noe gråt men gikk over innen ett minutt, ingen synlig skader eller skrap så det gikk fint men de beklaget veldig.

Håper du får luftet litt bekymringer og tanker ved møte neste uke:) Både foreldre og barn skal kunne føle seg trygge.
 
Det er jo vanlig å ramle og slå seg i bhg, men det høres hyppig ut.
Men bhg er ny for henne, det er andre utfordringer enn hjemme, andre "hindere" i form av barn, leker på gulvet/bakken osv som kan være med på at barn ramler mye i bhg. Med det sagt så synes jeg det er helt greit å ta den samtalen med pedleder.

Ang biting er det dessverre mye av sånt på småbarn. Det er mange små barns måte å si fra på når de er frustrerte. Men det er bhg sin jobb å være på vakt hele tiden og være så nær barna at de kan forhindre det før det skjer. Det er en grunn til at man er på gulvet der barna er for å veilede og følge med.

Min datter ble også bitt, gjennom huden og flere lag med klær, men da var hun eldre. Det er ingen god følelse. Og jeg som mor da (og pedagog i bhg selv) var ganske opprørt selv om jeg vet at sånt skjer.

Og det har skjedd på min avd også fordi vi ikke var flinke nok til å være på i den situasjonen fordi det også skjedde andre ting på avd som trengte oppmerksomhet. Så biting kan skje når man minst venter det.
 
Knall og fall skjer jo ndel av, spessielt når vår startet å komme inn i fenne alderen var det endel mer knall og fall, både i bhg og hjemme.

men å finne en 1,5 åring alene i bhg? Det er ikke greit å må varsles/klages om!
 
Back
Topp