barnehage og ferie!

5.mannpåvei

Forumet er livet
September To Remember 2022
Septemberlykke 2024
Hvordan er det med dere som har barnehagebarn og ferie? Her er det sånn at barnet MÅ ha 5 uker ferie i løpet av året, og en uke av de regnes som ferie når det er planleggingsdager. er 5 av de i året.

Men barnehagen har stengt i jula, og i påsken, og da jobber jo vi. Og i tillegg skal ungen ha 4 uker ferie i løpet av året. Hvem foreldre har mulighet til 7 uker ferie i året?

Man har jo ungen i barnehage fordi man jobber.

Vi har tenkt å ta ferie, men bare 1-2 uker!Er så irriterende at noen andre må passe han liksom!

hmmmm...virker rart...jobber selv i barnehage..å der er de ikke sånn..må være forskjellig fra bhg til bhg...vet noen barnehager er stengt i hele juli å det er det jo heller ikke alle foreldre som kan ta fri da...selv har vi oppe alle ferier..unntatt hellidager...(men hvis de er så strenge på det får du si at ungen har ferie når den er syk da..hihi..huff..)

ORIGINAL: tippetue

hmmmm...virker rart...jobber selv i barnehage..å der er de ikke sånn..må være forskjellig fra bhg til bhg...vet noen barnehager er stengt i hele juli å det er det jo heller ikke alle foreldre som kan ta fri da...selv har vi oppe alle ferier..unntatt hellidager...(men hvis de er så strenge på det får du si at ungen har ferie når den er syk da..hihi..huff..)

ja, han har jo vært mye syk også, så han har vært borte sikkert 4-5 uker tilsammen!

Men er så frustrerende, har hørt etter, og vi må ta ferie. Så da måtte bare noen andre passe han. sånn var det med den saken![:@]

da var det sykt strengt der!!!!ikke mye service der da...å barnehage er faktisk et service tiltak...ville tatt opp det på et foreldremøte....

ORIGINAL: Bente 24

Barnehagen jeg jobber i har åpent så lenge det er barn der..Altså i påsken (onsdagen) stengte vi 12..I jula når lillejulaften er på fredag stenger vi til vanlig tid, er julaften på en vanlig ukedag så er vi åpent til 12..

Om sommeren så er vi åpent hele tiden, men alle disse dagene ønsker vi evt skriftlig på feri eller fri, så hos oss er det opp til foreldrene..dette er en kommunal bhg..

Du kan gå inn på barnehagen si hjemme side, kanskje det er mer info der?!

Håpe du finner ut av det..

de har ikke hjemmeside. Så gammeldagse er de... Hehe... Er en side på kommunen sin side hvor det står om barnehagen, og der ligger et bilde som er 5år gammelt eller noe!

ORIGINAL: Snickgrl

jobber også i barnehage, og hos oss har vi steng 3 uker på sommeren og romjula, og helligdager ellers, pluss planleggingsdager... men har ikke hørt om noe tvang av ferie utover det...

det høres jo litt rart ut. når barnehagen er stengt så mye, så må jo det de har stengt trekkes fra de 5 ukene...

ja, sånn jeg føler det også...

Men er bare jeg som reagerer på det, for vi studerer og har ikke mulighet til så mye ferie. Og jeg føler at jeg klager hele tiden også! blir vel sett på som ei skikkelig sur mor...[&:]

ORIGINAL: Wibe^

ORIGINAL: Snickgrl

jobber også i barnehage, og hos oss har vi steng 3 uker på sommeren og romjula, og helligdager ellers, pluss planleggingsdager... men har ikke hørt om noe tvang av ferie utover det...

det høres jo litt rart ut. når barnehagen er stengt så mye, så må jo det de har stengt trekkes fra de 5 ukene...

ja, sånn jeg føler det også...

Men er bare jeg som reagerer på det, for vi studerer og har ikke mulighet til så mye ferie. Og jeg føler at jeg klager hele tiden også! blir vel sett på som ei skikkelig sur mor...[&:]
huff..ikke gøy å føle det sånn...men hvis du føler det sånn er det bare å gå til styrer hvis det er noe...vet selv av erfaring at det føles feil hvis en forelder klager il meg,for jeg kan ikke endre på noe...bare et tips...å jeg klager selv til de i barnehagen til jenteungen..å de kan tro hva de vil om meg...hihi...er den heksa noen ganger...(blir forbanna når de alltid klarer å ta på jentungen feil bleieralltid..står til å med navn på bleiene!!..je er heksa selv!!!)bare klag i vei du..barnehagen er der for deg!!

men er ikke jula og påsken inkludert i de fem ukene dere må ha fri??

Høres mer rimelig ut det... Dere har en mnd dere ikke betaler for da??

I bhg jeg jobber i så er det åpent hele tiden, utenom vanlige helligdager og slikt da selvfølgelig...og åpent til 12 onsdag før påske...Plandager er inkludert i de fem ukene de må ha fri, også må de ha tre uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren...Og da er det også en betalingsfri mnd i juli!!

Har vært bort de som stenger to uker midt i juli for at flest mulig av de ansatte skal få mulighet til å ta ut ferie...

Også er det noen som er stengt i jula, påsken og fem uker om sommeren, men de bhg er som oftest kristne....

ORIGINAL: Jas

men er ikke jula og påsken inkludert i de fem ukene dere må ha fri??

Nei, må skrive opp 4 uker ferie nå..så fort vi har mulighet![&:]

I barnehagen der mine går må de også ta ut 4 uker ferie, og de er veeeldig pirkete på at man virkelig tar ut 4 uker. Jeg fikk brev hjem at David manglet 2 dager ferie før jul....
Barnehagen er også stengt to uker i sommerferien!
Det som irriterer meg er at selv om ungene mine bare har 50% plasser så må de ta ut 4 uker....burde jo ha vært 2 uker da...eller????

ORIGINAL: dite

I barnehagen der mine går må de også ta ut 4 uker ferie, og de er veeeldig pirkete på at man virkelig tar ut 4 uker. Jeg fikk brev hjem at David manglet 2 dager ferie før jul....
Det som irriterer meg er at selv om ungene mine bare har 50% plasser så må de ta ut 4 uker....burde jo ha vært 2 uker da...eller????
ja skal være det da!!!

Også er det noen som er stengt i jula, påsken og fem uker om sommeren, men de bhg er som oftest kristne....

jeg jobber i en kristen barnehage;med uthevet kristenformålparagraf,å vi har åpent i alle høytider,men vi er å en privat barnehage da...vet vi skal prøve å tilfredstille foreldrene mest mulig....

Tror det er 4 uker i lillegutt sin barnehage, 3 uker i strekk på sommeren. De har åpent virkedagene jula og påska..

ORIGINAL: dite

ja, burde det! hørtes helt teit ut spør du meg!

den her er kommunal og ikke kristen...

Min datter går i privat barnehage, og de sier det er lovpålagt at barna skal ha 3 ukers sammenhengende ferie på sommeren. 
De holder da stengt i 2 uker i  fellesferien. Den har også stengt i hele romjula og påskeuka. Siden de har stengt i de høytidene, så tar de planleggingsdagene (5 dager i året) på kveldstid.
Det er ulik praksis fra barnehage til barnehage, og om den er komunal eller privat.

ORIGINAL: carina82

Min datter går i privat barnehage, og de sier det er lovpålagt at barna skal ha 3 ukers sammenhengende ferie på sommeren. 

Praksis varierer fra barnehage til barnehage, men det som står i barnehageloven (og den må ALLE  barnehager følge) er at alle barn må ha minst 3 uker sammenhengende ferie i perioden mai-september. Dette går det an å søke om disposisjon fra, men da må det ligge særskilte grunner til rette....

I kommunen jeg bor i må barna ha minst tre uker sammenhengende feire på sommeren, alle barn må ha fire ukers feire i løpet av året men da telles dagene barnehagen er stengt i påske/romjul med. Planleggingsdagene er alltid et puslespill, for det går ikke på egenmeldingene..Så må ta ut avspasering hver gang, og det blir jo en 4-5 dager i løpet av året... 

ORIGINAL: Actrine

ORIGINAL: Wibe^

ja, han har jo vært mye syk også, så han har vært borte sikkert 4-5 uker tilsammen!

forskjell på å være syk og ha ferie da! tenk på en selv: man er sykemeldt i ca 2mnd (eksempel) men man har fremdeles krav på ferie!!!

Vet det er forskjell på å være syk og ikke. men sånn med tanke på barnehagen sine kostnader så har han vært billig i "drift"...

Og hadde jeg vært sykemeldt er det ikke sikkert jeg hadde tatt meg ferie, kan hende andre gjør det, men jeg har ikke råd til det.

datteren min går i kommunal barnehage, de har åpent hele sommeren, men vi må velge 3 uker der barnet skal ha fri i fellesferien. til gjenngjeld så betaler ikke vi for juli måned...

Back
Topp