Barnehage - barnevern - ønsker råd

Bkno6961060

Flørter med forumet
Hei, Vi har hatt en svært ubehagelig opplevelse med barnehage og barnevern, og er usikker på hva vi skal gjøre. Håper noen har gode råd, selv om det neppe finnes noen fasitsvar her.

For en stund siden fikk vi en sjokkerende beskjed som har snudd alt opp ned for oss. Barnevernet innkallet oss til et hastemøte, og det viste seg å være mistanke om vold. De hadde fått inn en bekymringsmelding fra barnehagen vår, der det står at barnet sier at pappa slår og mamma klyper. De viste til at hun hadde hatt tydelig blåmerke den ene dagen, selv om vi har bildre fra før og etter barnehage som ikke viser noe blåmerke. Barnevernet betrygget os med at de ikke var særlig bekymret (bla. pga vår reaksjon, bildebeviset, og at vår datter er 3 år og fortsatt henger litt etter med Norsk siden hun er flerspråklig), og at barnehagen er pliktig å melde ifra om et barn sier noe som kan indikere vold.

Men så kom det værste:
Da barnevernet hadde ring til barnehagen og snakket med læreren som er ansvarlig for barnet vårt så hadde hun presentert vår datter som eg skikkelig problembarn som lett blir sint, ikke tar beskjeder, ikke klarer leke selv og ikke har noe særlig venner i barnehage. Hun påsto også at vi hadde ledd under foreldresamtale, og at det var utfordrende med henting.
Etterpå hadde vi et samarbeidsmøte med barnehage og barnevern. Der tok de tydelig avstand fra nesten alt som var skrevet i referat fra telefonsamtale, og mente først at det ikke stemte med det som ble sagt. Da de skjønte at barnevernet var uenig i at referatet fra samtalen kunne være feil begynte de å snakke om at det var "tidsperspektivet" som hadde forsvunnet og at det som ble sagt kanskje kunne være lett å mistolke. De bekreftet at vi ikke har ledd under foreldresamtale, at alt går fint med henting (og at vi er flinke til å ta oss tid til å spørre hvordan hun har hatt det) og at barnet vårt er et helt normalt og positivt barn. Det ble vi glad for å høre, og tenkte at dette kanskje bare kan ha vært en misforståelse eller dårlig kommunikasjon.
Men så får vi tilsendt eg skriftlig svar som barnehagen hadde sendt til barnevernet for å svare på noen spørsmål, og der kommer de samme påstandene frem igjen. De forteller også om en del "problemer" som strider direkte mot det de har sagt i foreldresamtale (som vi har skriftlig referat fra). Så jeg kontakter dem igjen og spør om hvorfor i all verden de skulle ønske å lyve om barnet vårt til barnevernet. Da svarer de at de skal ta dette veldig seriøst, og sender noen dager senere et nytt og korrigert svar, der alle de falske påstandene er fjernet og de presenterer barnet vårt som et glad, positivt, kreativt og helt normalt barn.

Når jeg snakker med barnevern igjen noen dager senere uttrykker de at de er skuffet over hvordan barnehagen har opptredt, og at de har sendt dem en advarsel, og sagt tydelig ifra om at dette kan føles svært sårt for oss foreldre. De har også satt i gang en prosess der de ansatte i barnehagen skal få opplæring i kommunikasjon med barnevern og håndtering av slike saker, og hun viste full støtte til oss. Hun sa også at hun forstår om det blir vanskelig for oss å fortsette med samme barnehage og at det kan vere et alternativ å bytte.
Til tross for at de har fått kjeft fra barnevernet så har vi fortsatt ikke fått noen beklagelse, og vi har gitt opp på å få et ærlig svar på hvorfor de har komt med falske påstander.

Nå er saken snart ferdig og alt tyder på at den vil bli henlagt. Men vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre. Vi kjenner oss utrygge på å sende barnet vårt til en barnehage der det er en ansatt som ikke liker oss eller barnet vårt (som nå har hovedansvar for henne), og som bevisst lyver til barnevernet. Vi har aldri hatt noen konflikter eller noe, så jeg kan ikke skjønne at hun skulle ønske oss vondt. Mitt håp er at hun har reagert slik som hun gjorde for å redde ansikt overfor barnevernet og styrke sin sak når hun har meldt ifra. Men min største frykt er at det er noe annet, og at det er flere ansatte som støtter henne. Vi er også usikker på om det vil påvirke hvordan hun behandler vår datter. Sist uke stod hun alene og gråd da jeg kom for å hente henne, til tross for at vi hver dag får beskjed om at alt er bra. Det er få andre flerspråklige/flerkulturelle barn der, så vi er redd det kan ha noen med saken å gjøre.
Det er en annen barnehage her der vi kjenner flere barn fra før av, men den er full - og det er uansett usikkert om vi får plass andre steder vi har søkt siden vi allerede har barnehageplass..
Vi fikk plass i en privat barnehage nær der jeg og kona har kontor, men det er såpass langt borte at vi enten må flytte eller la dattera vår pendle ilag med oss og sitte i bil/tog 1-2 timer hver dag - og det tviler jeg på at er bra for henne.

Uansett, jeg tar gjerne imot alt av råd! Dette er vannvittig sårt for oss. Vi ønsker bare at barnet vårt skal ha det bra. Vi har strukket oss langt for å kunne få det til å fungere med barnehagen, men det ser ut som om de bare ikke bryr seg om annet enn redde sitt eget skinn. Vi er glad for at barnevernet viser forståelse og støtter oss, men hele greia er litt trist.
 
Last edited:
Kan legge til at vi gjør alt vi kan for å sikre dokumentasjonen på vår side så lenge vi fortsetter i barnehagen, i tilfelle det skulle skje igjen:
- Bilde før/etter henting/levering
- Liste over tider vi henter/leverer
- Ber om signert referat av alle møter vi har med barnehage

Vi har også råd til advokat og slikt, men det er ikke det vi ønsker å bruke fritid og penger på. Vil vil bare leve et normalt liv, dra på ferier ilag, og føle oss trygg på at vår datter har det bra i barnehage.
 
Kan legge til at vi gjør alt vi kan for å sikre dokumentasjonen på vår side så lenge vi fortsetter i barnehagen, i tilfelle det skulle skje igjen:
- Bilde før/etter henting/levering
- Liste over tider vi henter/leverer
- Ber om signert referat av alle møter vi har med barnehage

Vi har også råd til advokat og slikt, men det er ikke det vi ønsker å bruke fritid og penger på. Vil vil bare leve et normalt liv, dra på ferier ilag, og føle oss trygg på at vår datter har det bra i barnehage.
ville tatt kontakt med kommune/bydel og forklart saken. Da kan dere kanskje komme øverst på ventelister for barnehager i nærheten. Barnehagen skal være et godt og trygt sted for barna, men også for de voksne å sende sitt barn. Så jeg ville forsøkt det og spurt om evt dokumentasjon fra barnevernet på situasjonen og at det kan være grunnlag for å bytte barnehage :Heartred
 
ville tatt kontakt med kommune/bydel og forklart saken. Da kan dere kanskje komme øverst på ventelister for barnehager i nærheten. Barnehagen skal være et godt og trygt sted for barna, men også for de voksne å sende sitt barn. Så jeg ville forsøkt det og spurt om evt dokumentasjon fra barnevernet på situasjonen og at det kan være grunnlag for å bytte barnehage :Heartred
Takk for råd, det skal vi prøve. Håper virkelig at de kan vere litt fleksible. Og takk for støtten! Det betyr mye for oss nå.
 
Takk for råd, det skal vi prøve. Håper virkelig at de kan vere litt fleksible. Og takk for støtten! Det betyr mye for oss nå.
Om du har noen andre foreldre i barnehagen du kjenner litt kan di jo be de legge merke til hvorvidt barnet ditt blir tatt like godt hånd om som de andre. Men håper uansett dere får byttet! :Heartred
 
Om du har noen andre foreldre i barnehagen du kjenner litt kan di jo be de legge merke til hvorvidt barnet ditt blir tatt like godt hånd om som de andre. Men håper uansett dere får byttet! :Heartred
Ja, det var en god ide. Vi er svært gode venner med to andre foreldrepar i barmehagen, så vi kan høre med dem om hva deres inntrykk er, og be de om å følge litt ekstra med framover. Det var lurt :)
Og tusen takk! :Heartred
 
Hvis dere ønsker å bytte bhg, kan barnevern bli med på lag ovenfor kommune om høy prioritering om å få bytte siden de kjenner situasjonen?

Ville også koblet på leder i bhg, her trenger tydeligvis ansatt veiledning i sin rolle. Kan du få bytte avd evt? Nå er det snart sommer, i bhg hvor mine barn går endrer de av og til på personalgruppen i de ulike avdelingene. Kan dere be om å få ny bhg lærer å forholde dere til?
 
Hvis dere ønsker å bytte bhg, kan barnevern bli med på lag ovenfor kommune om høy prioritering om å få bytte siden de kjenner situasjonen?

Ville også koblet på leder i bhg, her trenger tydeligvis ansatt veiledning i sin rolle. Kan du få bytte avd evt? Nå er det snart sommer, i bhg hvor mine barn går endrer de av og til på personalgruppen i de ulike avdelingene. Kan dere be om å få ny bhg lærer å forholde dere til?
Saka er henlagt nå, og styrer/barnehage har fått beskjed fra Barnevernet om at måten de har håndtert dette på er svært dårlig, og ble anbefalt å søke opplæring i håndtering av barnevernsaker. Vår kontaktperson i barnevernet var enig i at vi bør bytte, og hun ville gjerne hjelpe oss, men dessverre så har de ikke lov til å gi oss prioritet fordi vi allerede har en barnehageplass. Systemet er litt firkantet..

Barnevernet har heller ikke makt til å følge opp barnehagen med tiltak (det er visstnok statsforvalter og kommune sitt arbeidsområde), men de anbefalte oss å rapportere det videre til kommunen/statsforvalteren. Det gjør vi uansett ikke så lenge hun fortsatt går i barnehagen.
Vi har ikke fått noen beklagelse eller forklaring fra barnehagen etter dette heller, og det trodde ikkje barnevernet var så sannsynlig at vi får heller, siden det ligger langt inne å skriftlig innrømme at de har vært uærlige.

Og barnehagen er liten og har bare en avdeling, då vi kan ikke flytte internt heller.

Vi fikk dessverre ikke plass i ny barnehage i hovedopptaket, men vi prøver nå å se om vi kan få plass i restopptaket. Dessverre går det bare an å søke hos 3 barnehager om gangen, og dersom alle 3 er fulle får vi potensielt "aldri" plass. Barnevernet anbefalte oss å søke hos private barnehager i stedet, for der er det mulig å ringe og spørre om de fortsatt har plass (det kan vi ikke for de kommunale). Vi har funnet en som ser ut til å ha ledig plass, så vi krysser fingrene!

Må bare si: Hjelpemeg for et system! De vi var i kontakt med i barnevernet var noen fantastiske personer, og gjorde alt de kunne for å hjelpe oss, men når det kommer til kommunen og barnehagen ellers så er alt så vannvittig firkantet..
Å være småbarnsforeldre i dette landet vil aldri bli det samme for oss, for den tilliten er litt ødelagt nå. Men vi har selvfølgelig vært maks uheldige da. I følge kontaktpersonen vår i barnevernet så er dette heller uvanlig. Men jeg er redd planene om å få nr 2 går i vasken :(
 
Last edited:
Saka er henlagt nå, og styrer/barnehage har fått beskjed fra Barnevernet om at måten de har håndtert dette på er svært dårlig, og ble anbefalt å søke opplæring i håndtering av barnevernsaker. Vår kontaktperson i barnevernet var enig i at vi bør bytte, og hun ville gjerne hjelpe oss, men dessverre så har de ikke lov til å gi oss prioritet fordi vi allerede har en barnehageplass. Systemet er litt firkantet..

Barnevernet har heller ikke makt til å følge opp barnehagen med tiltak (det er visstnok statsforvalter og kommune sitt arbeidsområde), men de anbefalte oss å rapportere det videre til kommunen/statsforvalteren. Det gjør vi uansett ikke så lenge hun fortsatt går i barnehagen.
Vi har ikke fått noen beklagelse eller forklaring fra barnehagen etter dette heller, og det trodde ikkje barnevernet var så sannsynlig at vi får heller, siden det ligger langt inne å skriftlig innrømme at de har vært uærlige.

Og barnehagen er liten og har bare en avdeling, då vi kan ikke flytte internt heller.

Vi fikk dessverre ikke plass i ny barnehage i hovedopptaket, men vi prøver nå å se om vi kan få plass i restopptaket. Dessverre går det bare an å søke hos 3 barnehager om gangen, og dersom alle 3 er fulle får vi potensielt "aldri" plass. Barnevernet anbefalte oss å søke hos private barnehager i stedet, for der er det mulig å ringe og spørre om de fortsatt har plass (det kan vi ikke for de kommunale). Vi har funnet en som ser ut til å ha ledig plass, så vi krysser fingrene!

Må bare si: Hjelpemeg for et system! De vi var i kontakt med i barnevernet var noen fantastiske personer, og gjorde alt de kunne for å hjelpe oss, men når det kommer til kommunen og barnehagen ellers så er alt så vannvittig firkantet..
Å være småbarnsforeldre i dette landet vil aldri bli det samme for oss, for den tilliten er litt ødelagt nå. Men vi har selvfølgelig vært maks uheldige da. I følge kontaktpersonen vår i barnevernet så er dette heller uvanlig. Men jeg er redd planene om å få nr 2 går i vasken :(
For en kjedelig situasjon. Her har dere vært maks uheldig med barnehage, slik burde det ikke være.

Må bare si, at hovedtyngden av ansatte i bhg/bhg generelt er ikke slik, det er mange fantastiske barnehager og ansatte, men alltid noen som ødelegger for andre, som i mange andre yrker også.

Håper dere får bytte bhg og får ett bedre inntrykk. Desverre er det ikke alle, verken ansatte i bhg/skole eller naboen for den saks skyld, som forstår når en bør melde barnevern. Noen melder av ren sjalusi, og misbruker tiden til de ansatte i barnevern på ting som absolutt ikke burde vært innenfor dørene der slik at ting som burde vært meldt havner i køen.

Hev dere over barnehagen, og ikke vær redd for å melde til statsforvalter. Barnehager blir ikke bedre av at vi ikke melder, desverre er trusler om barnevernet osv ofte en grunn til at saker nok ikke når inn. Her har dere heldigvis barnevernet på deres side, og bhg som har gjort grove feil som absolutt burde blitt tatt tak i, og så lenge dere har deres på det rene, så burde barnehage absolutt få sin "straff", hva den nå måtte bli. Er nok ennå vanskeligere å evt melder til statsforvalter i etterkant,
 
Godt nytt! Nå har vi fått ny barnehageplass, i nabokommunen (som vi bor på grensen til, så veldig kort reiseveg).

Og ja, inntrykk fra tidligere barnehage (før vi flyttet her) var stort sett ganske bra! Jeg vil gå ut ifra at det vi har opplevd her ikke er så representativt :)

Og grunnen til at vi ville vente litt med å melde barnehagen til statsforvalter er at vi er redd det skal gå ut over hvordan de behandler datteren vår i barnehagen. Etter at de fikk kjeft fra barnevernet har dessverre ting endret seg litt. Har opplevd at datteren vår står alene og griner på et hjørne når jeg henter henne (til tross for at de insisterer på at alt går bra når vi spør), og vi sliter nå med at hun ikke vil gå i barnehagen lenger. I dag ignorerte de oss komplett mens jenta vår gråt i over 20 minutter da vi skulle levere (de var "opptatt" med å kle på andre barn).. Vi endte opp med å måtte gå hjem igjen og ta fri fra jobb (jobben min er heldigvis ganske fleksibel og støttende). Det var ganske hjerteskjærende..
Men nå er det uansett ikke så lenge til sommerferie, og da er vi ferdig med dette her for godt :)

Takk for all støtten - jeg setter veldig pris på det!
Det har vært ganske mentalt utmattende å gå gjennom alt dette, men vi er glad det ser ut til å ordne seg til slutt.
 
Godt nytt! Nå har vi fått ny barnehageplass, i nabokommunen (som vi bor på grensen til, så veldig kort reiseveg).

Og ja, inntrykk fra tidligere barnehage (før vi flyttet her) var stort sett ganske bra! Jeg vil gå ut ifra at det vi har opplevd her ikke er så representativt :)

Og grunnen til at vi ville vente litt med å melde barnehagen til statsforvalter er at vi er redd det skal gå ut over hvordan de behandler datteren vår i barnehagen. Etter at de fikk kjeft fra barnevernet har dessverre ting endret seg litt. Har opplevd at datteren vår står alene og griner på et hjørne når jeg henter henne (til tross for at de insisterer på at alt går bra når vi spør), og vi sliter nå med at hun ikke vil gå i barnehagen lenger. I dag ignorerte de oss komplett mens jenta vår gråt i over 20 minutter da vi skulle levere (de var "opptatt" med å kle på andre barn).. Vi endte opp med å måtte gå hjem igjen og ta fri fra jobb (jobben min er heldigvis ganske fleksibel og støttende). Det var ganske hjerteskjærende..
Men nå er det uansett ikke så lenge til sommerferie, og da er vi ferdig med dette her for godt :)

Takk for all støtten - jeg setter veldig pris på det!
Det har vært ganske mentalt utmattende å gå gjennom alt dette, men vi er glad det ser ut til å ordne seg til slutt.
Jeg har ikke kommentert her tidligere, men har lest innleggene dine her på denne tråden og jeg må bare si at det er helt hjerteskjærende å lese :Heartbigred
Jeg kan ikke skjønne at en barnehage kan behandle dere foreldre, men først og fremst deres datter på denne måten.
Jeg håper virkelig at «de får så det svir» og at statsforvalter gjør noe. Det er jo ikke sånn det skal være.
Dere må jo ha hatt max uflax med barnehage. Jeg både håper og tror at det blir bedre for dere å få henne inn i ny barnehage.
 
Saka er henlagt nå, og styrer/barnehage har fått beskjed fra Barnevernet om at måten de har håndtert dette på er svært dårlig, og ble anbefalt å søke opplæring i håndtering av barnevernsaker. Vår kontaktperson i barnevernet var enig i at vi bør bytte, og hun ville gjerne hjelpe oss, men dessverre så har de ikke lov til å gi oss prioritet fordi vi allerede har en barnehageplass. Systemet er litt firkantet..

Barnevernet har heller ikke makt til å følge opp barnehagen med tiltak (det er visstnok statsforvalter og kommune sitt arbeidsområde), men de anbefalte oss å rapportere det videre til kommunen/statsforvalteren. Det gjør vi uansett ikke så lenge hun fortsatt går i barnehagen.
Vi har ikke fått noen beklagelse eller forklaring fra barnehagen etter dette heller, og det trodde ikkje barnevernet var så sannsynlig at vi får heller, siden det ligger langt inne å skriftlig innrømme at de har vært uærlige.

Og barnehagen er liten og har bare en avdeling, då vi kan ikke flytte internt heller.

Vi fikk dessverre ikke plass i ny barnehage i hovedopptaket, men vi prøver nå å se om vi kan få plass i restopptaket. Dessverre går det bare an å søke hos 3 barnehager om gangen, og dersom alle 3 er fulle får vi potensielt "aldri" plass. Barnevernet anbefalte oss å søke hos private barnehager i stedet, for der er det mulig å ringe og spørre om de fortsatt har plass (det kan vi ikke for de kommunale). Vi har funnet en som ser ut til å ha ledig plass, så vi krysser fingrene!

Må bare si: Hjelpemeg for et system! De vi var i kontakt med i barnevernet var noen fantastiske personer, og gjorde alt de kunne for å hjelpe oss, men når det kommer til kommunen og barnehagen ellers så er alt så vannvittig firkantet..
Å være småbarnsforeldre i dette landet vil aldri bli det samme for oss, for den tilliten er litt ødelagt nå. Men vi har selvfølgelig vært maks uheldige da. I følge kontaktpersonen vår i barnevernet så er dette heller uvanlig. Men jeg er redd planene om å få nr 2 går i vasken :(
Ville ringt rundt og hørt før du plasserer på liste, for noen har så mange søskenprioriteringer at det ikke er vits å søke!
 
Jeg har ikke kommentert her tidligere, men har lest innleggene dine her på denne tråden og jeg må bare si at det er helt hjerteskjærende å lese :Heartbigred
Jeg kan ikke skjønne at en barnehage kan behandle dere foreldre, men først og fremst deres datter på denne måten.
Jeg håper virkelig at «de får så det svir» og at statsforvalter gjør noe. Det er jo ikke sånn det skal være.
Dere må jo ha hatt max uflax med barnehage. Jeg både håper og tror at det blir bedre for dere å få henne inn i ny barnehage.
Takk for støtten, det betyr mye for oss!

Og ja, jeg tror nok at det skal bli bedre med ny barnehage. Det er litt trist at hun må bytte barnehage og gå gjennom ny tilvenning, men hun er veldig sosial av seg så jeg tror nok det blir bra etter en stund.
Håper bare vi kan få det til å fungere litt fram til sommeren. Må av og til ta fri nå fordi hun ikke vil til barnehagen - av og til ubetalt, og andre ganger jobber jeg det inn igjen på kvelden etter hun har lagt seg. Skal spørre om jeg kan få sykemelding en periode, men har inntrykk av at det ikke er så lett å få i dette tilfellet. Det er heldigvis barre litt under 2 mnd igjen :)
 
Ville ringt rundt og hørt før du plasserer på liste, for noen har så mange søskenprioriteringer at det ikke er vits å søke!
Ja, var det vi endte opp med å gjøre - og fikk endelig plass! :)

Ironisk nok anbefalte barnevernet (som er offentlig) å bare søke på *private* barnehager, siden det bare er de som kan bekrefte om de har ledige plasser eller ikke. Barnehagen vi endte opp med var veldig grei. De kunne på forhånd garantere oss plass, og behandlet søknaden og sendte tilbud innen 1 time etter at vi hadde søkt :)
 
Ja, var det vi endte opp med å gjøre - og fikk endelig plass! :)

Ironisk nok anbefalte barnevernet (som er offentlig) å bare søke på *private* barnehager, siden det bare er de som kan bekrefte om de har ledige plasser eller ikke. Barnehagen vi endte opp med var veldig grei. De kunne på forhånd garantere oss plass, og behandlet søknaden og sendte tilbud innen 1 time etter at vi hadde søkt :)
Åh, så fint å høre! Deilig med en ny start!
 
Back
Topp