Barnehage 100%, 80% eller 60%

Ja, barnehagen er utrolig flott for å skape relasjoner med andre, få ett større nettverk og sosialisere seg - og har mange gode pedagogiske opplegg ❤️ Det er nok mange som ser på barnehage som oppbevaring eller «barnepass» når det praktisk talt er så utrolig mye mer.

Det er gull når man har mulighet til å gi barna kortere dager, spesielt i oppstart så anbefales det da det er høyt tempo og man blir sliten. Barna blir ofte like slitne i barnehagen som vi foreldre blir av jobb, og det er det kanskje ikke alle som tenker på. Vi er veldig påpasselig med å fortelle slikt ved oppstart og foreldremøter ☺️ Når jenta mi begynte i barnehage så begynte jeg også i jobb, vi er i ulike barnehager, men jeg brukte besteforeldre for alt det var verd slik at hun fikk kortere dager, og det hender jeg gjør enda også, hun er 4.5 år ☺️

Oi, det var lang tid i barnehagen for en liten pjokk ja! Heldigvis har mange barnehager nå en makstid på 9 timer i barnehagen pr dag, og det er nok mye fordi det kanskje blir misbrukt. Jeg har selv erfaring med barn som kommer når det åpner og henter når det blir stengt (0630-17) og foreldre går hjemme, og vi pleier da å ha møter med foreldre angående barnets beste og hva vi anbefaler av tid i barnehagen. Dessverre så har ikke de kommunale barnehagene i kommunen noen 9-timers regel enda, det er bare de private enn så lenge. MEN vi anbefaler. Vi har bare ikke lov til å sette det som ett krav enda. Vi har ofte reflektert oss frem til at dessverre så er det slik at noen barn har det bedre i barnehagen enn hjemme... Av og til vet vi ikke hva de sliter med på hjemmebanen, selv om vi fronter ærlighet for barnets beste.
Noen foreldre er jo alene uten mye nettverk, og kanskje har de en jobb og/eller kjørevei som gjør at barna har lange dager, men slik er det bare - og det er nok så normalt ❤️ Slik informasjon får vi av foreldre på oppstartssamtaler, men vi blir bekymret for barnet om det ikke finnes grunnlag for 9-10 timer i barnehagen. Da tar vi gjerne en prat. Der har nok barnehagen blitt mer strenge og satt krav i nyere tiden enn før, da også kompetansen i barnehagene var mindre - og det var mer en «oppbevaringsplass».

Det stemmer, barna har lovfestet rett på ferie - på lik linje med oss voksne. Det er ulik praksis rundt om kring, men de fleste barnehager har et krav om at det skal være 3 uker sammenhengende på sommeren. (Noen har stengt på sommeren, da er det litt andre retningslinjer kanskje). Hos oss skal de ha 4 uker ferie igjennom året, også har vi fem planleggingsdager hvor vi holder stengt som da utgjør en 5. uke ☺️

Ja, barnehage er så gull når barna trives og liker å gå i barnehagen. De er jo ofte der like mye som de er hjemme før de sovner om kvelden i hverdagen. Jeg håper virkelig lille kommer til å føle seg trygg og kose seg masse etterhvert når hun er i gang☺️

Ja, det er klart man må ha barna i barnehagen så lenge man trenger det. Jeg må nok også ha henne i barnehagen en del lenger når jeg skal i 100% jobb igjen med 8 timers arbeidsdag og pappaen har jobb fra 08.00 - 16.00:)
 
Ville valgt 100%, så kan du heller ta henne fri når du har fri eller ha korte dager :). Jobber turnus selv og fri midt i uken osv så her har jeg gjerne ungene fri med mindre jeg skal noe som kan bli kjedelig for ungene å være med på.

Redusert betaling får du om du har inntekt under enn viss sum - husker ikke hva den er på nå men du finner det på kommunens hjemmesider om barn/unge/bhg.

Du søker med oppstart i august - så varierer det når ditt barn får starte. Nytt bhgår er i midten av august (rundt 14-15), i bhg til ungene har de brukt de 2 siste ukene av august til tilvenning for mye barn siden bhg vil ha oppstart i nytt bhg år samtidig som personalet ofte ennå er på ferie i starten av august, i midten/slutten av august er de fleste tilbake til å ta tilvenning:)

Det skal jeg gjøre da, og så får vi håpe jeg får plass så tidlig som mulig i August for å få lengst mulig tilvenning. Vi får begynne med noen timer og så justerer dagene etterhvert som jeg begynner å jobbe og hvilke vakter jeg får på dagtid:)

Og så skal jeg søke om redusert betaling:)
 
Ville valgt 100 %. Det er greit at du i starten skal jobbe 60%, etterhvert er det tenkelig at du jobber mer og da er det dumt om man får problemer med barnehagen.
Det er ikke så vanlig å ha deltidsplass i barnehagen. Det er ganske mange som praktiserer kortere dager i barnehagen og fri innimellom. For barnet er det mest stabilt å ha en fast rutine når det kommer til barnehagen. Komme ca hver dag og til ca samme tidspunkt. Små barn blir veldig fort utrygg i barnehagen om barnet har vært flere dager borte og etter ferie og sykdom.

Barnehager har kjernetid for å gjøre det lettere å finne på kjekke aktiviteter, turer, samlingsstund i barnehage hverdagen. Ofte er kjernetid 9-9:30-15.
For noen barnehager og grupper er det behov for å starte dagen enda tidligere for å komme seg avgårde på turer osv. De minste barna går lite på tur i perioden med nye barn.

Det er fantastisk at du prioriterer barnet ditt og korte dager i barnehagen. Barnet ditt vil ha mye glede av det. Det er veldig fint om dere besøker barnehagen mange ganger før oppstart. En lang tilvenning med korte økter er fint for de yngste
 
Min har 60%. Gled rett inn og storkoser seg.
 
Ville valgt 100 %. Det er greit at du i starten skal jobbe 60%, etterhvert er det tenkelig at du jobber mer og da er det dumt om man får problemer med barnehagen.
Det er ikke så vanlig å ha deltidsplass i barnehagen. Det er ganske mange som praktiserer kortere dager i barnehagen og fri innimellom. For barnet er det mest stabilt å ha en fast rutine når det kommer til barnehagen. Komme ca hver dag og til ca samme tidspunkt. Små barn blir veldig fort utrygg i barnehagen om barnet har vært flere dager borte og etter ferie og sykdom.

Barnehager har kjernetid for å gjøre det lettere å finne på kjekke aktiviteter, turer, samlingsstund i barnehage hverdagen. Ofte er kjernetid 9-9:30-15.
For noen barnehager og grupper er det behov for å starte dagen enda tidligere for å komme seg avgårde på turer osv. De minste barna går lite på tur i perioden med nye barn.

Det er fantastisk at du prioriterer barnet ditt og korte dager i barnehagen. Barnet ditt vil ha mye glede av det. Det er veldig fint om dere besøker barnehagen mange ganger før oppstart. En lang tilvenning med korte økter er fint for de yngste

Ja, det har jeg skjønt. Og at det kan være verre å få mer plass i barnehagen om vi skulle trenge det etterhvert. Da er det som du og flere skriver tydeligvis lettere å bare hente tidligere eller ta en fridag her og der:)

Jeg håper jeg får mulighet til så lang tilvenning som mulig. Det er jo så fint å ha muligheten til å ikke begynne så brått og mye med en gang. Hun er skikkelig mammadalt så vi vil nok ha best utbytte av så myk tilvenning som vi kan få☺️
Vi skal gå litt i åpen barnehage også etterhvert, det sa helsesøster kunne være nyttig også.
 
Ja, det har jeg skjønt. Og at det kan være verre å få mer plass i barnehagen om vi skulle trenge det etterhvert. Da er det som du og flere skriver tydeligvis lettere å bare hente tidligere eller ta en fridag her og der:)

Jeg håper jeg får mulighet til så lang tilvenning som mulig. Det er jo så fint å ha muligheten til å ikke begynne så brått og mye med en gang. Hun er skikkelig mammadalt så vi vil nok ha best utbytte av så myk tilvenning som vi kan få☺️
Vi skal gå litt i åpen barnehage også etterhvert, det sa helsesøster kunne være nyttig også.
Lykke til :)
 
Jeg hadde valgt 60 eller 80%. Tenker det er godt å ha fri også for barna.
Vi hadde både kortere dager og fri en-to dager inuken, null problem å komme inn i gruppen
Men blir det ikke mest forskjell på det økonomiske, om jeg velger 100% men at hun likevel er relativt lite i barnehagen, korte dager og fridager en gang i blandt? :)
 
Men blir det ikke mest forskjell på det økonomiske, om jeg velger 100% men at hun likevel er relativt lite i barnehagen, korte dager og fridager en gang i blandt? :)
Jo, det er mest økonomisk det er forskjell :) i vår bhg så skilte en 100% plass og en 80% plass ca 200kr i mnd. Da har vi heller valgt å ha full plass, men kortere dager :happy:
 
Her blir man valgt sist hvis man søker mindre enn 100%. Vi har barna på 100% plass og korte dager. De har blitt lever 09-10 og hentet 14-15. Nå er det kun nr 2 som går i bhg. Han er også kronisk syk så vi bruker bhg minimalt i perioder. Nå er det en periode hvor han er dårlig og mye hjemme. Men velger uansett 100% så han kan være der hver dag når det går. Har hatt redusert foreldrebetaling men har glemt å søke i år. Nå har vi kun 1 barn i bhg da eldste begynte på skolen i høst så merker ikke store forskjellen sånn sett. Blir to igjen fra august 2020 så må huske å søke da.
 
Her blir man valgt sist hvis man søker mindre enn 100%. Vi har barna på 100% plass og korte dager. De har blitt lever 09-10 og hentet 14-15. Nå er det kun nr 2 som går i bhg. Han er også kronisk syk så vi bruker bhg minimalt i perioder. Nå er det en periode hvor han er dårlig og mye hjemme. Men velger uansett 100% så han kan være der hver dag når det går. Har hatt redusert foreldrebetaling men har glemt å søke i år. Nå har vi kun 1 barn i bhg da eldste begynte på skolen i høst så merker ikke store forskjellen sånn sett. Blir to igjen fra august 2020 så må huske å søke da.

Man kan søke redusert foreldrebetaling når som helst i barnehageåret selv om de har en frist man ønsker at folk skal søke fra. Forskjellen er bare at du får innvilget fra og med da søknaden er bahandlet. Men skal du ha for hele bhg året må du søke i juni eller noe sånt. :) sånn er det her i kommunen hvertfall. Jeg søkte først i starten av august, men fikk innvilget likevel.
 
Leah begynte 100 prosent i barnehagen i desember, men har vel vært der maks fra 9-14. Normal dag er ca 9:30-10 til 13:30-14 :) Syns det er veldig greit å kunne dra noen timer hver dag og tror hun hadde slitt mer med trygghet om hun hadde redusert.

Vi har redusert betaling så betaler ca 2700 med kost per måned :)
 
Man kan søke redusert foreldrebetaling når som helst i barnehageåret selv om de har en frist man ønsker at folk skal søke fra. Forskjellen er bare at du får innvilget fra og med da søknaden er bahandlet. Men skal du ha for hele bhg året må du søke i juni eller noe sånt. :) sånn er det her i kommunen hvertfall. Jeg søkte først i starten av august, men fikk innvilget likevel.
Her må man søke 2 ganger. Så må søke etter jul uansett. Mannen som er sløv men er også han som betaler den regningen så lettere for han å huske også. Men ikke akkurat krise. Sparer kommunen for litt. Her vil alle ha masse nye bygninger men ingen vil betale eiendomsskatt. Var en fare for at foreldrebetalingen kunne forsvinne også.
 
Back
Topp