Ja, jeg ønsker ikke å ha henne i barnehagen i timesvis liksom. Klart det er flott å sosialise seg, bli vant med og trygg på andre rundt seg og ikke bare henge på mammaen sin hele dagen men hun trenger ikke være der fra åpning til stenging for det, så er de jo så små når de først begynner også så det kan bli mye
Jeg kom på at jeg vet om ei som sendte sønnen i barnehagen fra 08.00 - 18.00 hver dag fra han var 6 måneder gammel. Hun fikk innvilget å få barnehageplass såpass tidlig på grunn av at hun studerte men sluttet fort med studiene men fortsatte likevel å sende han slik hver dag mens hun var hjemme og sov. Jeg husker hun hadde han hjemme når det var stengt i barnehagen sommeren han var 15 måneder (
1 år og 3 måneder for den som ikke orker å regne) for det er sånn at barna må ha tre uker sammenhengende fri om jeg ikke tar feil(?) og da klagde hun veldig på hvor slitsomt det har å ha barn hele døgnet.
På det tidspunktet hadde jeg ikke barn selv og hadde ingen peiling på hva som var normalt og ikke i forhold til hvor lenge man har barnet i barnehagen men syntes det var veldig merkelig at hun gadd å betale for full barnehageplass når hun var hjemme og skulle fortsette å være hjemme. Han var veldig vant med barnehagen da ettersom han ikke husket noe annet siden han begynte så utrolig tidlig, men han knyttet seg ikke til mammaen ordentlig som gjorde at han ikke var skeptisk til noen, hvem som helst kunne komme bort, ta han med seg og han ble bare med på ferden. Må tilføye at hun nå noen år senere har mer eller mindre gitt fra seg ansvaret for sønnen til familiehjem igjennom barnevernet. Stakkars gutt altså Kom på det nå når jeg tenkte på det at jeg ikke vil ha lille i barnehagen alt for lenge om gangen om jeg ikke må.
Ja, barnehagen er utrolig flott for å skape relasjoner med andre, få ett større nettverk og sosialisere seg - og har mange gode pedagogiske opplegg
Det er nok mange som ser på barnehage som oppbevaring eller «barnepass» når det praktisk talt er så utrolig mye mer.
Det er gull når man har mulighet til å gi barna kortere dager, spesielt i oppstart så anbefales det da det er høyt tempo og man blir sliten. Barna blir ofte like slitne i barnehagen som vi foreldre blir av jobb, og det er det kanskje ikke alle som tenker på. Vi er veldig påpasselig med å fortelle slikt ved oppstart og foreldremøter
Når jenta mi begynte i barnehage så begynte jeg også i jobb, vi er i ulike barnehager, men jeg brukte besteforeldre for alt det var verd slik at hun fikk kortere dager, og det hender jeg gjør enda også, hun er 4.5 år
Oi, det var lang tid i barnehagen for en liten pjokk ja! Heldigvis har mange barnehager nå en makstid på 9 timer i barnehagen pr dag, og det er nok mye fordi det kanskje blir misbrukt. Jeg har selv erfaring med barn som kommer når det åpner og henter når det blir stengt (0630-17) og foreldre går hjemme, og vi pleier da å ha møter med foreldre angående barnets beste og hva vi anbefaler av tid i barnehagen. Dessverre så har ikke de kommunale barnehagene i kommunen noen 9-timers regel enda, det er bare de private enn så lenge. MEN vi anbefaler. Vi har bare ikke lov til å sette det som ett krav enda. Vi har ofte reflektert oss frem til at dessverre så er det slik at noen barn har det bedre i barnehagen enn hjemme... Av og til vet vi ikke hva de sliter med på hjemmebanen, selv om vi fronter ærlighet for barnets beste.
Noen foreldre er jo alene uten mye nettverk, og kanskje har de en jobb og/eller kjørevei som gjør at barna har lange dager, men slik er det bare - og det er nok så normalt
Slik informasjon får vi av foreldre på oppstartssamtaler, men vi blir bekymret for barnet om det ikke finnes grunnlag for 9-10 timer i barnehagen. Da tar vi gjerne en prat. Der har nok barnehagen blitt mer strenge og satt krav i nyere tiden enn før, da også kompetansen i barnehagene var mindre - og det var mer en «oppbevaringsplass».
Det stemmer, barna har lovfestet rett på ferie - på lik linje med oss voksne. Det er ulik praksis rundt om kring, men de fleste barnehager har et krav om at det skal være 3 uker sammenhengende på sommeren. (Noen har stengt på sommeren, da er det litt andre retningslinjer kanskje). Hos oss skal de ha 4 uker ferie igjennom året, også har vi fem planleggingsdager hvor vi holder stengt som da utgjør en 5. uke