Barneforsikring

Lykkelig pappa

Glad i forumet
Prøver å finne ut hvilken forsikring vi skal velge til jenta vår. Leser alle tester jeg kommer over for å finne den beste, men alle hevder jo selv å være best. 1 ting jeg ikke helt forstår: uførepensjon og uførekapital. Jeg forstår jo at uførepensjon utbetales månedlig og at uførekapital er et engangsbeløp, men får man begge deler samtidig ved uføre over 50% da? Altså får både uførekapitalen som er et engangsbeløp + mottar uførepensjonen som er månedlig? Eller må man velge mellom de 2? Ser også at noen forsikringsselskap har kun uførpensjon, men ikke uførekapital....

Hvilken forsikring har dere valgt, og hvorfor akkurat den?

Og det samme med engangsbeløp om man blir medisinsk invalid etter sykdom eller ulykke. Regner med at når man blir betegnet som medisinsk invalid så blir man også ufør. Så da får man både den engangssummen + uførekapital og/eller uførepensjon? Blir smågal av å lese om alt dette men vil selvfølgelig ha den beste forsikringen for datteren min

Og det samme med engangsbeløp om man blir medisinsk invalid etter sykdom eller ulykke. Regner med at når man blir betegnet som medisinsk invalid så blir man også ufør. Så da får man både den engangssummen + uførekapital og/eller uførepensjon? Blir smågal av å lese om alt dette men vil selvfølgelig ha den beste forsikringen for datteren min

Jeg sliter med å finne ut av dette selv og har ikke svar på spørsmålene dine, men kan oppsummere raskt det jeg har funnet ut så langt basert på en artikkel fra Dine Penger:

«Den klart viktigste er uføredekningen. De to andre dekningene er utbetalinger ved alvorlig sykdom og utbetaling ved medisinsk invaliditet.

Det eksisterer to ulike former for uføredekninger. Den mest vanlige er uførepensjon, hvor barnet får årlige utbetalinger. Denne er typisk på rundt 1 G og utbetales hvis barnet har vært minst 50 prosent arbeidsufør i 12 eller 24 måneder etter fylte 18 år. I løpet av et langt arbeidsliv kan denne ekstrainntekten utgjøre totalt over fire millioner kroner. Vær oppmerksom på at enkelte selskaper baserer sine utbetalinger på uførhetsgraden (gradering), mens andre ikke gjør det.

Den andre formen heter uførekapital og er en engangsutbetaling. Denne kan utgjøre opptil 1 million kroner, og er også oftest gradert. Det er imidlertid ikke alle forsikringsselskapene som tilbyr en slik utbetaling. For at barnet skal få innvilget en uførekapital, må nemlig uførheten bli betraktet som varig.»

Utbetalingene for alvorlig sykdom går så vidt jeg kan se stort sett ut på at foreldrene får et gitt beløp per døgn barnet er innlagt på sykehus (jan sikkert komme godt med når man ikke kan jobbe fordi man er med barnet på sykehuset), mens medisinsk invaliditet dekkes gradert basert på % invaliditet. De advarer i artikkelen mot at leger stort sett kvier seg for å erklære et barn for medisinsk invalid fordi barnet fortsatt vokser og utvikler seg, så det er usikkert hvor mye verdi denne dekningen egentlig har.

Back
Topp