Barnefar med på svangerskapskontroller?

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Er det vanlig å ha med barnefar på svangerskapskontroller som ikke inkluderer ultralyd? Skal til jordmor i uke 24. Hvordan gjør dere dette?

Her har han vært med på alle kontroller bortsett fra i dag når jeg var hos JM, men det var fordi hun ville ha time alene for å spørre om eventuelle problemer hjemme osv. Er visst en obligatorisk alene time.

Ellers har han vært med meg til både lege og JM. Han vil og jeg vil ha han med slik at vi deler litt mer av svangerskapet sammen.
Men om det kræsjer veldig med jobben hans så går jeg fint alene :)

Vet ikke hva som er vanlig, men vi tenker at han bare blir med på ultralyd :) Eventuelt om han blir med på noen av de siste kontrollene

Min mann var med på tidlig UL, ordinær UL + en legetime i uke 12.

Ellers ser ingen av oss noen grunn til at han skal være med på resten. Han jobber, er ingen grunn til at han skaø være med å se meg ta blodprøver osv ;). Jordmor har jeg ikke vært hos :)

Han er med hvis han har mulighet til det. Og det synes jeg er veldig fint. Han var ikke med til legen når jeg var der for blodprøver, men på ul og forrige kontroll hos jordmor var han med :)

Her har barnefar vært med på TUL, OUL og første kontroll hos jm. Han har ikke vært med på kontroll hos lege, og det tenker jeg er like greit. Legen tar seg egentlig ikke noe god tid, det er liksom rett inn og hade bra. Det er min erfaring.
Jm sa at det var veldig kjekt at vi var der begge to. Så ikke nøl på å ta han med. :)

Samboeren min har vært med på alle kontrollene til jordmor, men ikke til den ene jeg hadde hos lege. Det var mest fordi legen min holder til veldig langt unna jobben hans. Synes det er veldig greit at han er med til jordmor, hun har tatt opp mye som jeg føler det er viktig at han får vite litt om. At livet ikke kommer til å være en dans på roser de første ukene etter fødsel. Så er han litt forberedt på hva som kan møte han :)

Han var med da vi mistenkte sa uke 9 (+tul dagen etter), 12-ukers kontroll til lege, 18-uker ultralyd, men nå 24-uker til jm var han ikke med. Blir nok heller ikke med til legen uke 28, men blir med til jm uke 32, da har ho satt opp dobbeltime og vi skal snakke om fødsel/amming og slikt, det blir istedenfor fødselsforberedende kurs, så ho ville gjerne ha han der da, tror han gjerne vil få det med seg og.
Hadde også en ekstratime hos jordmor uke 16, alene, men det var eg som hadde behov for å prate litt.
Hvordan det blir uke 34, 36,38 osv får vi se litt an etter ønske og behov (om eg kjenner på at eg trenger støtte/huskehjelp eller han er usikker/lurer på noe).

Her er mannen kun med til UL. Det er ikke første barnet og jeg har ikke behov for at han blir med på alle timene. Og pga avstand fra jobb måtte han fort ha tatt fri en halv dag for å bli med til JM, så det er ikke særlig aktuelt. Men hadde han vært hjemme den dagen uansett, og hatt lyst å bli med, så hadde det bare vært kjekt :)

Barnefar er med på ultralyd, men ikke til lege/jordmor. Men han skal være med på fødselsforberedende kurs [emoji4]

Barnefar er med på alle timene hos jordmor og det liker jeg [emoji173]️ gjør det som du føler er best [emoji4]

Min er kun med på oul hehe han synes det er helt greit. Var engang med på kontroll med en av ungene på helsestasjonen og uttrykte etterpå om «var det alt?». Hadde han hatt behov så hadde han for all del fått vært med, men føler ikke en får vite så mye på de kontrollene at han har glede av de.

Min har vært med på de tre timene som har vært hos jordmor og på UL i uke 18. Har vært innom lege to ganger, der er han ikke med.

Jeg synes det er fint å ha ham med til jordmor, han vil jo også gjerne være med så fremt det går opp mot jobben hans. Barnet er like mye mitt som hans, selv om det for tiden holder til i min mage. Jeg setter stor pris på at han involverer seg. Jordmora vi går til er veldig hyggelig og rolig, jeg tror at typen også synes det er greit å ha en slik person å forholde seg til. Hos legen er det ofte lang ventetid, og hun er ofte småstressa og virker småsurrete, så der er det greiest at jeg reiser alene. Jeg får veldig lite ut av de timene, så tviler på at han hadde fått noe som helst ut av det. Jeg har vært der for å ta nødvendige blodprøver og få sykmelding, synes jordmor har mer peiling på svangerskap.

Takk for svar alle! [emoji1] Jeg får inntrykk av at mange synes det er fint å ha med barnefar/medmor til jordmor, men ikke til lege. Da tror jeg vi gjør det sånn vi også.

Min mann var med til første legetime, og vi var på tul sammen. Deretter hadde jeg oppfølging hos jm alene og han var med på oul.
Jeg skulle gjerne hatt ham med flere ganger, men det er nå en gang slik at denne svangerskapsoppfølgingen med velferdspermisjon med lønn gjelder vel kun mor, så dermed har jeg gått alene.
Neste jordmortime har vi begge ferie, så jeg tenkte at han kan være med da :)

Jeg får jo også ultralyd istedet for å måle symfyse/fundus, så om det passer for ham og jobb blir han gjerne med der, men det er denne jobben som gjør det litt utfordrende egentlig.

Han har vært med på ul ellers ingen kontroller. Han var nok med på første kontroll hos jordmor med nr 1, men ingenting etter d. Nå er dette nr 3 så kjenner ingen behov for å ha han med. Han sier ingenting eller spør ikke om noe uansett [emoji23]

Kun tul og oul(og 3D senere). Sist var det det samme + en jm-time litt senere. Tror ikke det blir noe jm-time nå. Passer dårlig ift jobben hans, og ikke føler vi for det heller.

Første svangerskap var han med på TUL, OUL, én jordmor-time der hun ville prate om fødsel, og overtidskontrollene.

Denne gang har han bare vært med på ultralydene, så får vi se:) Føler ikke for å ha han med på vanlig kontroll der det bare er urinprøvesvar, prat og blodprøver.

Back
Topp