Barnedåp...?

Malela

Gift med forumet
Dere som skal ha barnedåp. Hvorfor døper dere barna? Fordi dere er personlig kristne eller bare fordi det er tradisjon?

Spør fordi vi her i huset klarer ikke bli enig om vi skal døpe Adrian eller ikke. Jeg vil døpe han, fordi det er tradisjon og fordi morssiden i familien min vil det veldig sterkt. Jeg er ikke kristen selv. Min mann er ikke døpt, ikke kristen og vil absolutt ikke døpe han... han mener argumentet om at dette er tradisjon ikke holder mål. Han syns det er hyklerisk å stå foran presten å lyge og si at en vil oppdra barnet til kristentro.

Hmm vi har vært gjennom noen diskusjonsrunder på dette...slitsom[&:] 
Håper vi finner en løsning snart. Et alternativ er navnefest. Kanskje. Men det er ikke ledig før i februar neste år...

Hei.
Her døpes det pga at det er en tradisjon i min samboers familie. Jeg er ikke døpt.

det er vel mest pga tradisjon..
men vi lyver jo ikke til presten da[8|]
litt kristendom kommer nok til å bli en del av Tuva's oppvekst

her blir det navnefest. ingen relliøse (ok da, religiøse [8D]) i vår familie. jeg ville gjerne hatt dåp for da blir det litt mer "årntli" enn bare navnefest, men hadde ikke gått med på å si "ja" når presten spør om barnet skal oppdras i kristen tro... det hadde i hvert fall ikke sambo høhø.

Må si meg enig med samboeren din, Marihøne... Så her blir det navnfest. Jeg hadde i alle fall følt meg hyklersk om jeg døpte barnet mitt, når jeg ikke tror på noe av det presten sier...

Vi døper p.g.a at vi selv er kristen.  Jeg er på en måte enig med samboeren din jeg og. Synes ikke man skal døpe barna sine om man ikke tror selv. Da kan heller barna selv få velge senere [:D]

Vi døper da det er tradisjon i min samboers familie og til glede for Benjamins oldemor og gudmor!
Ingen som er personlig kristne.
Jeg og min familie er medlemmer av Human Etisk Forbund, og jeg kommer til å la Benjamin selv velge mellom statskirka og HE den dagen han skal konfirmeres.

Samme her - vi døpte Marylin pga. tradisjon og fordi det forventes i begge familier. Hadde blitt stor ståhei om vi ikke hadde gjort det - noe som vi sikkert hadde greid å takle på et vis, men som sambo sa: "man taper vel ikke noe på å gjøre det heller, og det er en fin anledning til å samle familiene på begge sider... Må innrømme at det føltes litt hyklerisk å skulle love det ene og det andre overfor presten, men samtidig: om det ikke finnes noe der ute som vi står til ansvar for, så spiller vel ikke en liten hvit løgn så stor rolle uansett...

ORIGINAL: BabyMama

Samme her - vi døpte Marylin pga. tradisjon og fordi det forventes i begge familier. Hadde blitt stor ståhei om vi ikke hadde gjort det - noe som vi sikkert hadde greid å takle på et vis, men som sambo sa: "man taper vel ikke noe på å gjøre det heller, og det er en fin anledning til å samle familiene på begge sider... Må innrømme at det føltes litt hyklerisk å skulle love det ene og det andre overfor presten, men samtidig: om det ikke finnes noe der ute som vi står til ansvar for, så spiller vel ikke en liten hvit løgn så stor rolle uansett...

hva om han finnes da?å du har løyert??

tenker egentlig det samme,men kommer til å synge sanger som har kristent innhold ect.leser også en bønn/dikt hver kveld men mest pga det er koselig og rimer[:D]ble selv delvis kristent oppdratt så noe blir det her også[;)]

Jeg er oppdratt til å tro på akkurat det jeg vil.. og har hatt mange forskjellige lærdommer opp gjennom oppveksten.

Ser ikke ned på de som tradisjonelt følger statskirka passivt, og synes selv det er innmari kjekt med tradisjoner og koselig å kunne møtes til fest i kirka uten å bli fordømt for mitt ikke-medlemskap.
Troen på menneskene er vel det jeg føler mest for, så derfor er jeg medlem av Human etisk forbund.

ORIGINAL: Irene30

Jeg er oppdratt til å tro på akkurat det jeg vil.. og har hatt mange forskjellige lærdommer opp gjennom oppveksten.

Ser ikke ned på de som tradisjonelt følger statskirka passivt, og synes selv det er innmari kjekt med tradisjoner og koselig å kunne møtes til fest i kirka uten å bli fordømt for mitt ikke-medlemskap.
Troen på menneskene er vel det jeg føler mest for, så derfor er jeg medlem av Human etisk forbund.

Sånn har jeg det og[:)]

Back
Topp