Barnebok anbefalinger

FruBritt

Forumet er livet
August 2018
har duen barnebok anbefale til de små og evt barn generelt.

Tittel,(evt forfatter), og litt om innholdet.


Og tilleggsspørsmål
Hva var din favorittbok når du var liten?
 
Harry Potter, så klart.
Alt av Astrid Lindgren, men spesielt Ronja Røverdatter, Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte.
Løven, heksa og klesskapet av C.S. Lewis
Trollmannen fra Oz

Føler disse er klassikere; gode bøker, men også greie å ha lest da de blir mye referert til (så henger man med i samtalen).

Jeg leste MASSE da jeg var lita. Alt jeg fant om indianere; Davy Crockett og Stig Holmås sine bøker om Tordensønnen. Masse Robin Hood. Den lille vampyren. Hestebøker. Massevis av bøker fra Tuppen og Lillemor-klubben (spesielt Barnevaktklubben) og Starlet-klubben. Alt de hadde av tegneserier på biblioteket, abonnerte på Donald, og leste mye Billy, Bamse - verdens sterkeste bjørn, Archie, Fantomet.

Er litt vanskeligere å foreslå bøker som faktisk passer for våre kjenner jeg... Albert Åberg kanskje? Er stor fan av Skybert. :hilarious:
 
Med eldste så fikk hun noen bøker om Bing av Ted Dewan i en bokklubb. Jeg syns bøkene var så teit at jeg meldte henne ut samme dag.
Vel, jeg kan introen utenat den dag i dag. Over 10 år seinere. Hun elsket de bøkene. (De er for små barn da, ikke Astrid Lindgren type bøker)
 
Astrid Lindgren kan leses til de små å, selv om de kanskje ikke forstår det. Jeg leste brødrene Løvehjerte til eldstemann når han var baby.

Favorittboka mi var lille larven aldrimett av Eric carle. Trur dere jeg var glad når jeg fant boka i hard perm. Den ble kjøpt til eldstemann. Ellers er jo Mummitrollet, Torbjørn egner og lignende forfattere perfekt for de små.
 
Toaringen er veldig glad i bøkene illustrert av Lisa Aisato, mulig det er jeg som har hamstret de inn, men jeg bare eeeelsker bildene hennes. Hun liker også veldig godt «her er Jo» av Anne B. Ragde, den overrasket meg, veldig fin enkel bok som passer til alt fra 2 til 4 år.

Da jeg var barn hadde vi en bok med ett eventyr for hver dag i året. Det var veldig koselig.
 
Helt enig med HildeFraNordSør  :happy::happy:
Harry Potter når barna blir litt større, og Astrid lindgrens bøker. Jenta mi heter Ronja :angelic:

Mamma leste mye for meg, og jeg likte spesielt godt eventyrklassikerne. Har boka, som også ble lest for brødrene mine hvor eldstemann er 24 år eldre enn meg. Litt sliten bok :hilarious: askeladden, den stygge andungen, rødhette og diverse prinsesseeventyr var vel favorittene.

Bestefaren min har skrevet "Petter ekorn" og "vesla og blåbæret". Vet ikke om den er å få kjøpt så mange steder, men det er koselige fortellinger.
 
Ser for meg at det blir mye Harry Potter og Astrid Lindgren når de blir større. Til nå har barnas favoritter vært Albert Åberg (jeg elsker ham selv!) og bøkene om Thomas og Emma. "Lekebok med mye å utforske" er så godt lest av de to første at vi måtte bestille ny nå til Minstemann. Som liten likte jeg veldig godt Mummitrollet på tv, men jeg syntes verken da eller nå at bøkene er noe å skryte av.
 
Tenker på om jeg burde hatt noen bøker som tar opp likeverd (edit) og mangfold? F.eks noe som "Emma har to mammaer", "Max ble født i et annet land", "Tilde ser litt annerledes ut", eller noe.
 
Last edited:
Back
Topp