Barnebidrag

Saariita

Andre møte med forumet
Hei! Jeg lurte på hvordan barnebidrag reknes når mor velger å studere? Noen som vet? :)

Spør på vegne av en kamerat! Jeg kan ikke så masse om slikt.

Det kommer litt an på situasjonen.
Men det er en rubrikk som omhandler om bidragsmottaker tjener mindre enn hun kunne gjort vet jeg. Dette ble et tema for min mann og hans barns mor da hun valgte å jobbe redusert og søkte økning i bidrag, hun fikk ikke medhold da hun kunne tjene mer ved å jobbe fulltid og det ikke var noen tungtveiende grunn for å jobbe redusert.

Hun har ikke vært i fast arbeid, ble gravid på videregående. Hun fikk medhold til økt bidrag pga hun skulle fullføre denne skolegangen (videregående). Men dette skulle frafalle når hun hadde fullført. Men nå sier hun at det fortsatt gjelder i og med at hun ønsker å studere frivillig.

(Hun har krav på å få høyere bidrag under fullføring av disse tre årene på videregående, men de er hun som sagt ferdig med)

Jeg syns det høres helt feil ut at bidraget skal være høyt fordi hun velger å studere..

Er d ikke fint at hun studerer da, slik at hun kan få seg en fast jobb med god inntekt? D er jo veldig positivt for barnet hans. Og bidragsbeløpet hår jo ned når hun begynner å jobbe etter endt studie..

Jeg syns det høres helt feil ut at bidraget skal være høyt fordi hun velger å studere..
Man er to foreldre til et barn. Begge skal ta økonomisk ansvar. NAV regner ut hvor mye barnet koster (mat, klær, husly, fritidsaktiviteter...alt). Et barn på ett år koster så og så mye i måneden, er barn på seks år koster så og så mye, og så er det individuelle forskjeller som feks kostnader til bhg/SFO. Dersom begge foreldrene tjener like mye er det rettferdig at de begge betaler halvparten av hva barnet koster, altså de deler likt. Dersom barnet bor bare hos mor skal da far betale halvparten av "barnets pris". Har far samvær så betaler han litt ifb med å ha barnet hos seg og bidraget reduseres. Dersom far tjener mye mer enn mor er det ikke rettferdig at begge skal betale like mye. Man ville jo ikke gjort det om man bodde sammen og hart økonomi sammen. Så nei det er bare rett og rimelig at den som tjener mest betaler en større del.

Tusen takk for svar! Jeg mente ikke å høres urimelig ut, jeg vet ikke noe om slikt derfor jeg søker råd! Jeg er enig i at bidraget bør reguleres etter inntekt! Og jeg synes det er veldig bra hun studerer! Jeg ønsket bare å vite om det var noen regler å følge i forhold til bidrag og studier! Så takk for svar! :) skal formidle videre det jeg har lært!

Back
Topp