Barnebidrag tilbake i tid?

abrakad

Forelsket i forumet
Har noen søkt barnebidrag fra far 2 år tilbake i tid og fått etterbetaling? Det står at man må oppgi en god grunn for å ikke ha søkt barnebidrag før nå, hva var deres grunn?

Gjelder en venninne, det har skjedd litt av hvert de siste dagene og hun ser seg nøtt til å gå via nav for bidrag. Vær så snill ta hensyn i kommentarfeltet, dette er ikke noe hun gjør med et smil om munnen for å si det sånn...

Jeg har ingen kunnskap eller erfaring, men er jo stor fan av å holde seg så nær til sannheten som mulig. Hvis hun for eksempel har forsøkt å få til en ordning direkte med BF i den tiden, så tenker jeg at det burde være forståelig. Når det er sagt tror jeg at jeg ville ha ringt nav og hørt hva de tenker er «gode grunner», uten å kanskje koble det direkte opp mot saken. Håper det ordner seg for henne! Utrolig kjedelig når det blir sånn..

Tenker det å ringe nav og få råd de er ikke etter folk for å gjøre det surt for folk men har jo regelverk å forholde seg til

Det må særlige grunner til for å få innvilget søknad tilbake i tid.
Les i barneloven paragraf 70-73. Ville satt fram søknad før måneden er omme så hun iallefall får med seg februar.
"særlige grunner" er av den type frykt pga trussel fra barnefar, seriøst alvorlig sykdom osv.
Skader ikke å prøve. Hvis farskapet ikke er fastsatt/fastsatt sent er likevel hovedregelen innvilgelse tilbake i tid. :)

Back
Topp