Barnebøker

heges79

Elsker forumet
Trenger litt inspirasjon til nye barnebøker.. Har dere noe å anbefale som har slått an hos deres små? :)

Favoritten for tiden er "I magen bor en baby"..

Ellers liker hun veldig godt serien som heter "Lillesøster", samt bøkene om Barbapappa..! :)

Ellos-katalogen blir også flittig lest, samt H&M og Ikea.. ;)

Mini har flere favoritter, han er generelt veldig glad i bøker.

Tassens store ordbok, div Byggmester Bob bøker, Handy Manny-blader, diverse Thomastoget bøker og blader, Mamma har baby i magen.

Bøkene fra Kari Grossmann har vært storfavoritter hos vesla.

Særlig denne:

Undreboka mi

Men jeg er innom biblioteket kanskje en gang i uka, og ofte er hun med og da får hun gå fritt i barneavdelingen og plukke ut 2-3 bøker. Hun bryr seg ikke så mye om nøyaktig hva hun tar med seg, og blar litt i dem og iblant vil hun sitte på fanget mens vi "leser" (snakker mest om bildene uten å lese teksten), men går som regel lei etter 2-3 "gjennomlesinger". Bøkene fra Kari Grossmann har stort sett alltid vært mer interessante over tid, da. Blar i dem igjen og igjen og igjen. Tassenbøker er hun også glad i, men der er bildene litt enklere og ikke så mye å snakke om.

I barnehagen så er det Karius og Baktus som er den store favoritten. Her hjemme er det fotobøkene fra hun var mindre [;)]

Ellers liker hun fortsatt drømmehagen bøkene, og ei Mikke Mus bok hun har.
Hun elsker bøker, så hvis hun øyner et håp om at noen kan lese for henne, har det lite å si hvilken bok det er [8D].
Lilja er også Postman Pat fan, så der liker hun både filmene og bøkene.

Alannah liker sabeltannbøker og bøkene om krokodille-Knut. Ellers eventyr som rødhette og ulven, tre små griser og bukkene bruse... (må være en litt skummel figur med)

Gubben og katten, Mummitrollet, Tassen er noen av favorittene her.

Her går det mest i leketøysblader[8D] eller biltema og jula katalogene..
Men noen bøker å anbefale (som Leon liker) er Tassen-bøkene og Postmann Pat. Ellers leser vi i noen «gamle» bøker som min mamma fikk av sin mormor da hun var lita. Det er Rødhette, Den stygge andungen, En julefortelling (eller noe slik), Tre små griser og Askepott (tror det var alle). Disse er kjempeflotte, med NYDELIGE bilder i og slike «magiske» bilder utenpå, som stikker ut i fra boka og skifter/ender litt på seg ettersom hvilke lys som faller over boka. Husker jeg også elsket dem som lita! [:)]
Ellers er bøkene om «Bø og Bæ» ofte likt av barn. Dem er på nynorsk, men det gjør da vel ingenting (?) [:D] Har ikke kommet så langt at jeg har lest dem for småen enda..

Vilja Sofie sine favorittbøker er bildebøker hvor hun kan fortelle hva som er på sidene, og evt. telle antall, fortelle om farger osv... Også liker hun godt "Emma og lillebror" [:)]

"Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet sitt..." er en høydare!!

Også diverse tassen bøker...

Back
Topp