Barneastma

isbjørn

Elsker forumet
Noe som har erfaring med det? Når vokser de det evt av seg? Min gutt på 3 år har brukt flutide morgen og kveld siden han var ca 1 år. Dette har god effekt, så har bare hatt 3 astmaanfall på disse årene. Da har han tatt ventoline.

Min fikk barneastma med på kjøpet av RS-virus.. Brukte Flutide og Ventoline fra 1 år til 2 år, og etter det ved behov. Vi ble "friskmeldt" da han var 4 år.. :)

Frøkna fikk konstatert barneastma når hun var 1,5 år. Gikk over på seretide og ventoline etter kort tid. Når hun var 6 år hadde hun sin siste time på sykehuset men får time der ved behov. Hun har kun medisiner ved behov ved sykdom nå og er 8,5 år.

Her fikk frøkna diagnosen da han var 8-9 mnd, hadde da brukt flutide og ventoline fra hun var 7 mnd. Hadde rs-virus da hun var ca 6 mnd.

Hun har i vinter og i vår (og forsåvidt hele tiden) fått dobbel dose flutide morgen og kveld, ventoline ved behov.
Hun har fortsatt kraftig astma og hatt et par anfall nå i vår som endte på legevakta. Var nok pollenallergi som var utløsende faktor, for anfallene og tettheten ble borte etter hun fikk allergimedisiner.
I vinter slet hun veldig med falsk krupp, det lignet iallefall, men mulig det også var astmaanfall. Det kom iallefall ganske rett etter at vi reduserte på dosen flutide... Hver gang...

Nå etter at hun fikk allergimedisiner har hun klart seg Bra på enkel dose flutide ;-)

Hun ble tre i juni.

Vi begynte på ventoline og flutide morgen og kveld da han var 2,5. Det kom ettet en rs-forkjølelse. Han ble bare veldig forkjøla, jeg vet bare at det var rs fordi han smittet sin fem dager gamle søster.
Bare flutide når han var bra, to av hver ved forkjølelse og tetthet.
Byttet til seretide i vår.
Vi pleier trappe ned til medisinfritt på sommeren og begynner ikke igjen før behovet kommer
Den sommeren han ble fire trodde vi han hadde vokst det av seg, behovet kom ikke før i november.

Vel, denne sommeren blir han sju og vi venter på om behovet kommer til høsten. Og håper. Ingen skikkelige anfall de siste årene, holder ham greit med evt ekstra ventoline når tett
Så håper det snart er over.

I vinter slet hun veldig med falsk krupp, det lignet iallefall, men mulig det også var astmaanfall. Det kom iallefall ganske rett etter at vi reduserte på dosen flutide... Hver gang....

Falsk krupp er vanskelig å puste ut

Astma er vanskelig å puste inn

Legg merke til det om det gjentar seg til vinteren.

I vinter slet hun veldig med falsk krupp, det lignet iallefall, men mulig det også var astmaanfall. Det kom iallefall ganske rett etter at vi reduserte på dosen flutide... Hver gang....

Ja jeg vet.

Men hun har slitt med å puste både ut og inn ved disse anfallene.... Og de to siste var hun helt panisk...

Men i vinter hjalp ventoline, så mest sannsynlig har det vært astmaanfall tenker jeg.

Bare så fælt at hun blir verre og verre jo eldre hun blir... Kan ikke gå på enkle doser idet hele tatt nesten... Går bra nå som hun får aerius itillegg bare..

Vi begynte på ventoline og flutide morgen og kveld da han var 2,5. Det kom ettet en rs-forkjølelse. Han ble bare veldig forkjøla, jeg vet bare at det var rs fordi han smittet sin fem dager gamle søster.
Bare flutide når han var bra, to av hver ved forkjølelse og tetthet.
Byttet til seretide i vår.
Vi pleier trappe ned til medisinfritt på sommeren og begynner ikke igjen før behovet kommer
Den sommeren han ble fire trodde vi han hadde vokst det av seg, behovet kom ikke før i november.

Vel, denne sommeren blir han sju og vi venter på om behovet kommer til høsten. Og håper. Ingen skikkelige anfall de siste årene, holder ham greit med evt ekstra ventoline når tett
Så håper det snart er over.
Trapper dere ned og kutter ut medisinen på sommeren i samarbeid med lege? Eller bare funnet ut at det fungerer?

Trapper dere ned og kutter ut medisinen på sommeren i samarbeid med lege? Eller bare funnet ut at det fungerer?
Vi gjorde det i samråd med lege første gangen, og har derfor bare fortsatt med det.

Ok, tror jeg skal høre med legen om om vi også kan gjøre det. Han virker så god nå, føler ikke han har så veldig behov for medisin.
Har dere ikke fått medisineringsskjema?
Det fikk vi av barnelegen, og der står det om diverse doser og sånn ved opptrapping eller nedtrapping.

Har dere ikke fått medisineringsskjema?
Det fikk vi av barnelegen, og der står det om diverse doser og sånn ved opptrapping eller nedtrapping.
Nei det har vi ikke fått...... Nå har han gått på medisin i 2 år ca, og vi har ikke fått noe. Har dere vært på sykehuset for utredning? Vi har bare vært hos fastlegen.....

Nei det har vi ikke fått...... Nå har han gått på medisin i 2 år ca, og vi har ikke fått noe. Har dere vært på sykehuset for utredning? Vi har bare vært hos fastlegen.....
Ja vi maste oss til henvisning til sykehuset da hun var baby.

Barn under to år skal helst følges opp av barnelege med tanke på at det er kortisonpreparater de får.

Hun var 2.5 på siste kontroll på sykehuset, og da overtar fastlegen ansvaret.

Back
Topp