Barnahagedilemma...

Mams

Forelsket i forumet
Jenta vår på 26 mnd. går i barnehagen og trives veldig godt. Hun har det trygt og har fått seg venner som hun leker godt sammen med. Så langt alt vel. MEN; det pedagogiske opplegget i barnehagen er heller dårlig. De har mye tid til frilek, men bruker lite tid på synging og lesing og andre pedagogiske aktiviteter. Dessuten har de et kosthold som vi ikke er fornøyd med. Det blir alt for ofte hotdog, pizza, vaffler eller is til bursdager, eller bare som kos/belønning. Vi har tatt dette opp med barnehagen, uten resultat. Spørsmålet blir da; skal vi søke om barnehageplass et annet sted, for at vi skal få dekt våre ønsker om bedre pedagogisk opplegg og kosthold, eller skal jenta vår få fortsette der hun trives og er trygg? Vanskelig valg. Hva er deres synspunkt?

Som pedagog kan jeg si at det er mye pedagogikk i frilek... Mye læring i alle fall! Skjønner naturligvis at dere ønsker mer enn det - for all del. Men jeg mener trygghet og trivsel er det aller aller viktigset i barnehagen. Man kan ikke lære noe uten. Skjønner dilemmaet deres. Jeg hadde nok undersøkt litt rundt - finnes det en bhg sopm tilbyr det dere vil ha? Hvordan ordner de dagen der? Hvor mange barn per voksne er det? Hva synes andre om den bhg? Osv

Vanskelig det der ja...
Har dere snakket med andre foreldre?
Kan være lettere om man har støtte fra flere.

Vi sa til barnehagen vår at vi ikke ville hun skulle få så mye søtt f.eks.
Dette godtok de, så gav ofte jenta vår vann eller melk, om de andre fikk saft og liknende.
Jenta vår syntes dette var helt greit, ellers hadde vi latt henne få, om hun følte seg veldig utenfor.

Har ikke samme problem som deg, med tanke på pedagogisk opplegg, og usunn mat.
Men jeg ville prøvd å tatt det opp en gang til, kanskje spørre om mulighet for å diskutere det i fellesskap med de andre foreldrene, på et møte hvor alle deltok?
Kanskje viser det seg at flere tenker som dere?

Er vanskelig å bestemme om man skal ta barna vekk fra et sted de trives, men prøv å ta fordeler og ulemper. Se hva det blir mest av.
F. eks: ulempe: usunn mat, dårlig opplegg...
          fordel: trivsel, trygghet....

Å bytte barnehage vil trolig kunne gå begge veier, men små barn har ofte lett for å få nye venner, det kommer jo an på alder og personlighet.

Men husk at de tilbringer mange timer der, så det bør jo være et sted både dere som foreldre og barn er tilfredse med!

Lykke til i valget! [:)]

Ja, jeg tenker jo at det hun ikke får "dekket" i barnehagen kan vi ta igjen hjemme, og det gjør vi jo også. Jeg er forøvrig ikke enig i at vi legger for mye krav på barnehagen - barna våre bruker faktisk mange timer av dagen sin der...

Det største problemet er vel ikke at de har mye frilek - det er jo mye læring i å leke med hverandre, men det forutsetter også at de ansatte er med også da! Synes vel heller at kostholdet høres litt dårlig ut, og dette burde jo dere som foreldre få lov å "styre" litt mer synes nå jeg.

Er du ikke fornøyd med helheten burde du kanskje søke henne til en annen barnehage.

Back
Topp