Barn.

Det her ble et innlegg med mye respons...
Jeg skrev at jeg mente den passende alderen på å få første barnet burde være mellom 20-30 år!
Den står jeg ved,men det viktigste når en skal planlegge barn synes jeg er at en har en trygg partner -og en grei økonomi,må ikke være den beste for å passe med barn.
Men er jo litt greit at mor kan ha vært i jobb,så hun får permisjon...
Å få barn før fylte 16 år synes jeg er helt på jordet!!! Da har en jo ikke lov å ha sex engang,egentlig. Mange er innom det at en bør ha hatt sin tid med festing og slikt,noe jeg er enig i! Barn er en stor forpliktelse,og den varer livet ut!!!
Selv var jeg 19 da første her ble født,og jeg og mannen min hadde da vært sammen i 2 år da...Mannnen min var aldri noe bymenneske,så min tid med festing var før han igjen. Noe som var helt greit,hadde mange andre tanker da jeg forsto at jeg faktsik hadde møtt mannen i mitt liv![:)]
Så vi ble da unge foreldre,og har stortrivdes med det- ikke angret en eneste dag...
Nå venter vi jo da tredjemann,så får vi se om det kommer en til før jeg føler meg for "gammel"!
Ser på det som et stort pluss at vi er unge,da er vi jo igjen unge når vi eventuelt blir besteforeldre- og har litt mer energi til å hjelpe til da![;)]
Når første tulla vår blir myndig,vil jeg da være 37 år- og forhåpentligvis i tipp topp stand!!![:D]

Jeg er så enig med deg. Vi er forskjellige. Selv var jeg 20 når jeg fikk førstemann, og følte meg kjempeklar da. 23 når jeg fikk andremann. Da var jeg også gift å trodde det var slik det skulle forbli. Men når minstemann var 1,5 år stakk barnefaren. Han sa han ikke orket mere ansvar. Han ville være fri til å gjøre som han ville. Det var kjempetøfft, og stå der så ung å ha eneansvar for to små barn. Jeg følte meg ikke særlig klar for den rollen da nei. Det er noe dere må ha i bakhodet når dere får barn tidlig. Liver er ikke alltid en dans på roser. Det kan lure noen torner lenger fram. Jeg traff etterhvert min nåværende mann som tok avsvaret for mine barn på strak arm. Det finnes fortsatt noen riddere i skinnende rustning der ute se. Men det tok år for jeg turte å tenke famileforøkelse. Det var mye å tenke gjennom. Men nå er jeg 31 ( bursdag i dag faktisk ), og gravid med mitt tredje barn. Nå føler jeg meg beæret som får oppleve det en gang til.

Et barn skal man få når man har faste former og et stabilt liv.. ikke at man må ha hus og bil men et trygt liv .. det beste er jo og ha en partner men dette kan vi jo ikke velge selv da det ikke er forutbestemt at faren er egnet eller en man ønsker og dele resten av livet med..
men at man burde være over 20 år og ha en viss form for utdannelse eller arbeidserfaring syns jeg burde være minstekrav... det er jo lov til og leve litt selv før man får barn.. og det viktigeste er jo at man venter til man er klar... men husk tenk på barnet også ikke bare på at du har lyst på barn...

Jeg planlegger sterkt å få alle ine barn i løpet av 6 år fra nå..planlagt å få 2 stk til [:)] eller holde på til jeg får ei lita tulle i armene..hehe.. må jo ha ei jente også!!

Jeg vil gjerne leve livet når jeg er rundt 40 også, at barna mine er voksne da og at jeg får muligheten til å gjøre hva jeg vil [:)] hvis dere forstår.
Reise rundt med kjæresten min (som jeg forhåpentligvis er sammen da)
og oppleve verden på en annen måte enn det vi gjør nå.. tror jeg vil sette mer pris på ting når jeg kommer over 40..
derfor har jeg fått barn såpass tidlig.. men kjenner en del som venter til de er over 30 med å få sin første også [:)]
Mamma fikk sistemann nå når hun var 39 tror jeg [:)]
moro med en liten "onkel" som sander kan bli kompis med når han blir eldre...hehe..
pluss at svigers har en på 7 og ei på 4 år så tror det er veeeeeeeldig forskjell på folk...
Bare man har økonomien i orden så tror jeg det ordner seg for de fleste som blir foreldre [:D][:D]

Jeg mener at det å planlegge å ønske et barn er to ting som henger sammen JA...men åsså veldig forskjellig. Det er åsså forskjell på å havne i situasjonen (uansett alder) å ta det derfra...noen er unge, uten utdanning, uten barnefaren til stede, uten fast inntekt eller støtte fra omverden. Å mange klarer det suverent bra! Noen planlegger i "moden" alder på bakrunn av fast jobb, etter utdanning, fast/sikker plass å bo, sikker på sin partner osv...å er ikke det det ideellle???? Det vil jeg tru...men det blir ikke sånn med alle sammen. Men jeg vil da tru (å håpe) at alle som kommer inn i denne veden er like elsket å ønsket..det er like viktig!

Så om det finnes en gylden aldersgrense, det ideelle, det beste osv...tror ikke jeg! Men at noen er "heldiger" en andre under omstendighetene er sikkert og visst. Jeg personlig har fått en gutt som nå er ti år, har vært aleina med han stor sett i alle år. Men nå er jeg gifteklar, sikker, ferdig utdannet, sikker plass å bo, "moden" å KLAR... å når jeg blir gravid igjen er det med like stort ønske som med min første.

Men jeg har åsså opplevd mange unge jenter som tror det er veldig rosen rødt & nesten romantisk å få barn i ung alder...men det får seg en skikkelig kald dusj..men de takkler det fint med litt hjelp, støtte & veilending.

Mine tanker om dette emnet [;)]

Kathrine

Støtter deg 100% i det mie83 [:D][:D][:D]

Det er jo ikke alle som har noe valg.... Jeg blir 34 før jeg blir mor! Mest sannsynlig... Og jeg hadde ikke noe valg, egentlig, da jeg ikke fant drømmemannen før i fjor.... [:)]

Ja, her var det mange meninger!!!!!!!

Jeg tenker som så at i det samfunnet vi lever i nå, hvis man skal få barn når alt ligger 100% til rette, ja da kan man bare fortsette å vente i det vide og det breie!!!! For hvis det skal passe, så passer det egentlig aldri!

Min mening er derfor det at en ideell tid å få barn er mellom 20-30 år. Men selvfølegelig pluss og minus... Som Grete 71 skriver at hun ikke fant drømmemannen før i en alder av 33 år og venter nå barn. Kjempe koselig.

Uansett ble nok dette et litt forvirrende innlegg, men for å oppsummere på slutten:
Det finnes ingen fast aldersgrense for å få barn og de aller fleste klarer den oppgaven utmerket godt. Det ligger i instinktene våre! Men jeg vil legge til at under 18 er for tidlig (man er ikke myndig engang) og over 40 er for sent.

Er greit det, koselig med unge mødre og, har en venninne som fikk barn når hun var 16, og hun angrer på at hun ikke ventet, men vil selvfølgelig ikke for alt i verden bytte bort jenta si. Men jeg syns at å få barn før den seksuelle lavalder (14-15 år) er veeeeldig tidlig da. Har hørt så mange skrekk historier om unge mødre som ikke klarer å ta seg av barna, og ender opp på gata... Og det er vel ikke noe særlig for barna som står igjen... tenker på barna jeg, ingen andre....

Jeg syntes ikke at man burde få barn før 18 og etter 40. Det kommer så klart ann på hvor voksen man er i hodet, men over 40 så blir man veldig gammel når barnet begynner på skolen.
Hva folk velger er det samme for meg, men selv vil jeg ikke få barn etter 40.

Klem

Back
Topp