Barn uten sete i bil

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Når kan barn, i teorien, sitte uten sete i bilen?

Fant dette på trygg trafikk, men ble litt usikker på betydningen:
  • Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.
  • Betyr det at barn under 135 cm. alltid skal ha sete eller pute, mens barn mellom 135 og 150 cm skal bruke sete/pute om de er under 36 kilo? Om barnet er over 36 kg og under 135 cm da?

Fant plutselig ut i dag at tanta til jentungen har hatt henne med i bil uten sete, og hun er langt fra stor nok! Tror jeg eksploderer her jeg sitter!!

Hun er nylig fyllt fem år, er 105 cm og 20 kg!!

:angry5

Hun skal helt klart ha sete!!!!!!

Barn skal sitte i sete fram til de er minst 135cm høye.

Fra 135 - 150 anbefales sete og skal brukes hvis det er tilgjengelig.

Ja, jeg visste at hun skal ha sete da. :p Vil bare slå i bordet med reglene, men da bør jeg forstå de skikkelig selv først. :p

Ja noen er ikke så nøye på det gitt..
Det gikk jo bra med oss når vi var små osv.. fryktelig bra argument syns jeg. Nei,slå i bordet med regler du! ;)
Jeg glemmer aldri jeg traff på farfar til et vennepar (farfar til ungen altså :p) hvor ungen for det første satt i forsetet,og uten sete..farfar var inne på bensinstasjon for å betale og kom ut idet jeg kom forbi bilen. Jeg kommenterte ungen ikke satt i setet,det var jo tross alt i baksetet.. men nei han skjønte ikke noe av det der..
"Og han sitter på pute altså" type pyntepute..
Fascinerende hvordan noen faktisk,helt ærlig, tror de er flinke når de finner andre løsninger..

Back
Topp