Barn ute aleine...?

~Blikk~

Elsker forumet
Hvor store var barna når dere lot de leke ute aleine?

Vi begynte så smått da han var 4 år. Andre syns nok det er sent, men det var helt nødvendig å vente så lenge. Og da sto jeg hele tiden bak gardina og fulgte med.
Så har det gått gradvis, frem til nå, at han får være mer selvstendig. Men pga situasjonen her ute, så føler jeg ikke at det er trygt nok å ikke følge med godt. 

Her får ikke guttungen på 4 være alene ute.

Utkjørselen vår er ganske er uoversiktlig pga. at garasjen stenger for utsikt. Og guttungen glemmer fort ut at han ikke skal løpe ut i veien. Vi har ikke port. Og der er noen som bor lenger nede i veien som kjører litt vel fort til tross for skilt og fartshumper, samt at jeg har minnet dem på noen ganger at der er mange barn i gata.

Men om jeg parkerer bilen utenfor innkjørselen, kan han være litt ute alene. Da kommer han ikke forbi. Men da har bilene problemer med å passere pga. en dust som har langtidsparkert vraket sitt litt lenger borte. Så bilistene må slalomkjøre, men det går.

Så vi kommer til å vente lenge med å slippe ham ut på egenhånd. Ser naboen også er ute om han har barnebarn på besøk, pga. samme problem som vi har.

Ute i gården fikk han være alene fra han var rundt 3 år.. Når han var litt nærmere 4 fikk han være ute i gata alene.. Er relativt oversiktig mtp biler,selvom noen kjører fort.. 
Ungene her har vært (og er) veldig flinke til å gå langt ut i grøfta lenge før bilen kommer forbi dem..

Her er gutten min på 2 år og 8 måneder ute alene i hagen eller på altanen å leker.
Men kommer vel litt annpå hvor man bor....hadde aldri latt han være ute alene om vi bodde i høyblokk, nær trafikkert vei, nær elv, sjø o.l.

Når ute alene spørs ofte ligg hvor du bor hen og hvordan ting er der en bor. Og hvordan ungen er

Her så har gutten gått ut og inn som han ville fra han var rundt 1.5år, jentungen var rundt 2år. Bor på gård så var ikke noe trafikk uten om det vi gjorde og hvis vi kjørte traktorer eller annet redskap så er ungene med i traktoren eller redskapet

Eldste min er 5,5 år, og ho minste blir 4 om en uke.
De har vært ute aleine i et par uker nå.
Ho minste får ikke være ute aleine enda, kun sammen med storesøstra si.
Vi har lekeplass 10 meter unna huset, og kjempestor hage, så det er nesten bare der de er.

Jeg liker ikke så godt at de er ute aleine, men jeg må slutte å være så overhysterisk...
Ho eldste begynner jo på skolen om 4 mnd også...

Nr to på fem har egentlig ganske nylig fått lov til å være aleine ute. Er nok sikkert ganske hysterisk...

Eldste er 4.5 år.Han får bare være i hagen og på  verandaen alene nå.Men jeg følger litt med .Får ikke lov å fly andre steder ennå.

Vi bo i 5.etg i blokk. Selv om vi ser hele bakgården fra kjøkkenvinduet, og bakgården ikke har noen vei ut (låste porter), så er det ikke aktuelt å la 4åringen være ute alene.
Enklere for de med hus og hage :)

Begynte fra hu var 4 år. Hadde da lekeplassen vegg ivegg med huset. Så fulgte jo da med på hu :) Så fikk hu venner i nabolaget og kom alltid inn for å si fra hvor hu gikk hen så jeg visste hvor jeg skulle lete :) Nå er hu 6 år og får gå ett lite stk bort. Vi bor en annen plass nå så de nye vennene hennes bor i enden av denne gata, og lekeplassen er like langt borte :)

Men jeg og mora til hu andre venninna her har avtale å sende mld til hverandre når de kommer opp/ned :)

T er 3,5 år og får gå utenfor alene. Vi bor inne på et tun helt uten trafikk i ser han fra stuevinduet :)

Eldste mi var litt ute alene på sommeren i fjor. Hun var bare rundt huset da, plukket blomster og blåbær til meg og huseierne og sånn. :) Hun kom inn selv.. tja, hvert kvarter kanskje. 

min blir fire år neste måned, og han får lov til å gå på lekeplassen utenfor alene... jeg ser han fra kjøkkenvinduet, og på en måte så vet jeg at han ikke går andre steder... :)

Han ble 3 nå for ikke lenge sia og det blir nok lenge til han får være ute alene ... 

Har gjerdet inn området her, og har sandkassen rett ved kjøkkenvinduet, så hadde det åpent + verandadøren. Han begynte å være ute litt alene i fjor sommer, rett før 2 årsdagen. :) Pratet med han litt hele tiden.

Synes det kommer an på hvor man bor.

mine leker ute alene..eldste blir 5 i sommer.. minstemann er 2,5.. men vi bor på landet med svigers i nabohuset. 

han får vere aleine på verandaen, med verandadøra open;)
Men ofte føler eg for å bli med han ut å "henge"... Og det synes jo han er kjekt:P  Han er litt over 2 år ;)

Her er hele tomten inngjerdet med stakittgjerde og port, tomten er liten og flat, og er ingen farlige ting her. Rolig nabolag som er veldig barnevennlig. Han kommer til å få gå ut alene når døren står oppe nå i sommer, 1,5 år gammel.

Back
Topp