Barn som svarer tilbake..

Hehe.. Nesten så at jeg ikke har lust å sende barna til besteforeldre om de skal mate han med is før middag, etter å ha lest det her. [:D]

ORIGINAL: neselo

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Fru Riskorn

Ikke spør ham om ting. Gi ham tydelige beskjeder. Veldig "typisk norsk" å stille spørsmål som: Kan du hjelpe meg med dette? Kan du rydde rommet? Var du snill med søsteren din nå?

Gi heller beskjed: Nå må du være snill å hjelpe meg med..., nå er det ryddetid, rydd rommet ditt er du snill, nå må du være snill med søsteren din, det betyr at du kan si noe fint til henne eller gjøre noe hun blir glad for.

Signerer. Små barn har nok med å lære til at de skal avgjøre ting i tillegg hele tiden. Avgjørelser krever refleksjonsevne, noe barn har veldig lite av før de blir 7-8 år. Læring gjennom gehør, herming og fortelling derimot har de evnen til. En 3 åring skal ikke være nødt til å avgjøre når, hvis eller hva han skal ha til middag, eller hva han skal ha før/etter.

Sign! Og tenk igjennom om det du skal si er viktig, og om du klarer å følge det opp dersom han setter seg på bakbeina. Gi konkrete beskjeder. For eksempel ikke si: .....skal vi skifte bleia? Men : Kom, nå skal vi skifte bleia....! [;)] Is får guttungen her bare hos besteforeldrene [:)]
Husk å rose han når han gjør gode valg, som å være snill med søstera, høre på dere, spise opp maten sin....

[:)]Det er også smart å si i fra FØR en handling skal finne sted. Fortell "Nå må du snart slutte å tegne ,det er middag om 10 min."(Nå må du snart rydde opp ,det er 15 min til leggetid. osv.) Da får ungen tid til å avslutte leken,og forberede seg til det neste som skal skje. Tidsbegrep har de ikke i 3års alderen ,men de har et abstrakt begrep ,som gjør at de forstår at om en liten stund skal vi spise.
Det virker godt her i alle fall.( Og jeg synes det er bedre selv også å få beskjed om noe som skal skje, en stund før.Så jeg får tid til å slutte med det jeg driver med...)

ORIGINAL: MICAmor

[:)]Det er også smart å si i fra FØR en handling skal finne sted. Fortell "Nå må du snart slutte å tegne ,det er middag om 10 min."(Nå må du snart rydde opp ,det er 15 min til leggetid. osv.) Da får ungen tid til å avslutte leken,og forberede seg til det neste som skal skje. Tidsbegrep har de ikke i 3års alderen ,men de har et abstrakt begrep ,som gjør at de forstår at om en liten stund skal vi spise.
Det virker godt her i alle fall.( Og jeg synes det er bedre selv også å få beskjed om noe som skal skje, en stund før.Så jeg får tid til å slutte med det jeg driver med...)

JA!!! forberedelse er alfa omega!

Kom på en ting til også. Mitt barn får ofte to valg. Det jeg ønsker hun skal velge er det koseligste[;)] Disse valgene får hun når ting går litt på tverke, men før det har bygget seg opp til en konfliktsituasjon F.eks: Nå er det middag. Enten kan du komme og spise, eller så kan du sitte alene i sofaen å vente (uten TV, leker osv selvfølgelig). Nå skal vi gå i barnehagen. Enten kan du ta på deg klærne, eller så gjør jeg det.

vi forbereder henne også med å si hva vi skal ha til middag, hun er med og legger frem klærne sine om kvelden osv slik at hun er best mulig forberedt på hva som skal skje til en hver tid.

Back
Topp