Jonahha
Forelsket i forumet
Hehe.. Nesten så at jeg ikke har lust å sende barna til besteforeldre om de skal mate han med is før middag, etter å ha lest det her. [:D]
ORIGINAL: neselo
ORIGINAL: Kal-El
ORIGINAL: Fru Riskorn
Ikke spør ham om ting. Gi ham tydelige beskjeder. Veldig "typisk norsk" å stille spørsmål som: Kan du hjelpe meg med dette? Kan du rydde rommet? Var du snill med søsteren din nå?
Gi heller beskjed: Nå må du være snill å hjelpe meg med..., nå er det ryddetid, rydd rommet ditt er du snill, nå må du være snill med søsteren din, det betyr at du kan si noe fint til henne eller gjøre noe hun blir glad for.
Signerer. Små barn har nok med å lære til at de skal avgjøre ting i tillegg hele tiden. Avgjørelser krever refleksjonsevne, noe barn har veldig lite av før de blir 7-8 år. Læring gjennom gehør, herming og fortelling derimot har de evnen til. En 3 åring skal ikke være nødt til å avgjøre når, hvis eller hva han skal ha til middag, eller hva han skal ha før/etter.
Sign! Og tenk igjennom om det du skal si er viktig, og om du klarer å følge det opp dersom han setter seg på bakbeina. Gi konkrete beskjeder. For eksempel ikke si: .....skal vi skifte bleia? Men : Kom, nå skal vi skifte bleia....! [;)] Is får guttungen her bare hos besteforeldrene [:)]
Husk å rose han når han gjør gode valg, som å være snill med søstera, høre på dere, spise opp maten sin....