Barn som sover dårlig

Lamaze

Glad i forumet
Vi har en gutt som sover dårlig, både natt og dag. Han er absolutt ikke et ekstremt tilfelle, men sover dårligere enn mange andre! :P

Jeg lurer derfor på: Er det noe "galt" med barn som sover dårlig, eller er det bare noen som sover dårlig selv om de har det bra? Han har vært sånn hele livet og det virker ikke som om det er noe spesielt som plager ham. Av og til har det kanskje vært tenner, tett nese o.l. men ikke HVER NATT hele livet hans! Er det noen råd man kan prøve for og få tilsynelatende friske og raske barn til og sove bedre natten gjennom? (Han sover dårlig på dagen også, men da er det liksom ikke sååå viktig synes jeg.)

Hvor gammel er han?

*yummymummy* skrev:
Hvor gammel er han?

Trodde jeg skrev det, men ser jeg har glemt det! :) Han er 10 mnd..

Lavendel er søvnberoligende.

Brukte det selv når mini var mindre, et par dl vann i ei sprayflaske og noen dråper lavendelolje. Dusja 2-3 "dusjer" over seng hver kveld en halv times tid før han skulle legges. De gangene jeg prøvde å droppe det så merket jeg mer uro om natta.
Nå sover han fint uten lavendel.

Sorland skrev:

Brukte det selv når mini var mindre, et par dl vann i ei sprayflaske og noen dråper lavendelolje. Dusja 2-3 "dusjer" over seng hver kveld en halv times tid før han skulle legges. De gangene jeg prøvde å droppe det så merket jeg mer uro om natta.

Takk for tips! :) det skal prøves ut! :) hvor får man kjøpt lavendelolje?

Lamaze skrev:

Sorland skrev:

Takk for tips! :) det skal prøves ut! :) hvor får man kjøpt lavendelolje?

På apoteket :)

Får håpe det funker hos dere :)

Lamaze skrev:

*yummymummy* skrev:
Hvor gammel er han?

Trodde jeg skrev det, men ser jeg har glemt det! :) Han er 10 mnd..

Ok! vet hvordan det er =) her ble løsningen å kutte ut dagsovingen, men drøyde det til hun var 13 mnd. Nå sover hun godt, de aller fleste nettene. Før var det sjelden hun sov godt, og var våken flere ganger i løpet av natten, hadde gråtetokter store deler av kveldene. Det blir bedre.
Men er nok litt tidlig å kutte ut dagsovingen.
Hvor mye sover han på dagen?

Sorland skrev:

Oi det er jo genialt! *Må huske å kjøpe det i morra* Tusen takk for ideen:)))

Gutten min har også vært vrang med sovinga. Han sov aldri lenger enn 2 timer i strekk uansett når på døgnet det var.
Løsningen her ble samsoving fra han var 10 mnd gammel. Da sov vi endelig mye bedre alle sammen.
Nå har han akkurat flyttet på eget rom, 19 mnd gammel og sove mye bedre.

Det kommer til å bli bedre, bare hold ut!

Han sover ca 1,5 time på dagtid (stort sett aldri lenger enn 30 minutt i slengen), så synes kanskje ikke vi kan nekte ham det.. Det er nemlig veldig tydelig at han trenger det! Jeg tror nok at det blir bedre med tiden, men lurer altså på om det er noe vi kan gjøre for og få litt fortgang i det (sovemedisin er uaktuelt da problemet som sagt ikke er såå stort). Hva kan f.eks. en søvnterapeut hjelpe med?

Nora har alltid sovet dårlig. Da hun var 11 mnd var det lengste hun hadde sovet i strekk - noensinne - 4 timer, og det var i vogna på dagtid. Vi har prøvd "alt". Vi har prøvd "alt" over tid. Igjen og igjen. Vi har vært utallige turer til doktorer for å utelukke fysiske plager, ikke har hun virket plaget med noe heller egentlig. Nå er hun straks 19 mnd, og har sovet to netter (ikke på rad og ikke nå nylig, dog) natta gjennom, fra leggetid til morgenen etter!

Søvnterapaut, iallfall her vi bor, ser på rutiner og døgnrytme og vaner og uvaner og foreslår endringer ut fra hva han eller hun finner. Feks i forbindelse med for mye eller lite stimuli, for mye eller lite søvn på dagtid, dårlige rutiner ved leggetid, sånne ting.

Her er dog beskjeden "hun er bare sånn"

Min eldste sov "aldri".. Vi prøvde det meste,men ingen ting hjalp. Da han var 13 mnt sov han 6 timer i døgnet,og aldri mer enn to timer sammenhengende. Vi fikk hjelp av div. søvneksperter, men det hjalp heller ikke. Så ble han lagt inn på søvnlab. på sykehuset - og det hjalp heller ikke. Han var bare et barn som ikke trengte mer søvn var konklusjonen til søvnekspertene.
Kan love deg at vi var slitne de årene der ja...
Men,trøsten er jo at en dag er de tenåringer - og da sover de mer. Eldstemann er jo nå nesten 18 år,og kan fint sove 12 timer i strekk.(Fra 4 om morgenen til 16 om ettermiddagen....Om han får lov altså.)

(Det snudde forresten litt da han var i 5 års alderen. Da begynte han å sove sammenhengende 6 timer om natta,og det hjalp oss utrolig!)

Ei bekjent av meg slet veldig med at guttungen ikke sov, stod i senga å hylskrek hele natta. Legen ville gi sovemdisin, men de nekta å gi han det. Til slutt tok moren kontakt med en homøopat (skrives det slik?) som tok prøver og fant ut at gutten manglet noe i kroppen (husker ikke i farten hva det var), fikk noe de skulle gi han noen dager, og det funket etter få dager. Etter det har han sovet normalt.

Så til dere som har barn som ikke sover, så ville jeg fått sjekket ungen hos andre alternative som f.eks homøopat.

Vi brukte Balderklinikken ,altså homopat ,det funket heller ikke...
Sovemedesiner funket ikke(eller,det hjalp i 2-3 dager.)
Prøvde fysioterapi,kiropraktor,manuell terapaut - og ellers alt annet som vi hadde et håp om skulle virke.

Vil anbefalle alle som har barn med søvnproblemer om å søke hjelp! Hadde vi ikke i det minste følt at vi prøvde å gjøre noe med problemet så hadde vi vært skilt i dag!

Før minsten ble født var vi sikre på at vi skulle gjennom det samme søvnhelvetet en gang til ,hadde lagt slagplan og var klare til å ha 4 år i skrekkvelde....
Minsten er et av de barna som sover godt - og mye! Tre timer på dagen til han ble 3 år f.eks. og 12 timer på natta.. Vi satt sjokkskadde(og uthvilte) å bare gliste

min var veldig var for lyder og våknet lett. I tillegg spiste han veldig ofte som baby, så han måtte på en måte vennes til å sove lengre av gangen. det gjorde jeg med stillhet og trilling av vogn på dagen, og på natten var løsningen å "tvangsfore" han med flaske (drakk med av flaske som rant av seg selv enn puppen så da sov han lengre i strekk). Når kroppen hans ble vant til å sove lengre av gangen (til faste tidspunkt) så sov han etterhvert bedre:) Etterhvert falt han i så dyp søvn at han ikke våknet av lyder.

Back
Topp