Barn som puster tungt

Kitty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Mini her er 16.5 mnd, 14 mnd korrigiert. Siste 2 ukene har han begynt å ta pauser mens han leker, og kryper bort og sitter i fanget mitt mens han "får pusten igjen". Hiver liksom litt etter pusten. Hoster også litt innimellom. I tillegg hadde han en episode etter å ha spist der han først pustet litt tungt, så høstet, og da ble han lilla på leppene. Men under 1 min etter var han i fullt firsprang rundt etter katten uten tegn til noe som helst.

Vi skal bestille time hos barnelegen, men er det noen som har vært borti noe? Det er astma og allergi i familien, men mini har til nå ikke hatt andre symptomer enn noen små eksem flekker og av og til (ikke mulig å si hva som gir reaksjon) utslett.
 
Jeg tenker at du plukker opp telefonen og bestiller en legetime.

Og gjerne en kotonatest også, man bør uansett holde ungen unna alt og alle til en slik er negativ, men når ungen er så tungpustet at det påvirker leken og må få igjen pusten jevnlig, så er det legemat, ikke noe å vente med i det hele tatt.

Jeg har en sønn med astma og allergi, men han har det mildt og har aldri vært på påvirket.
 
Jeg tenker at du plukker opp telefonen og bestiller en legetime.

Og gjerne en kotonatest også, man bør uansett holde ungen unna alt og alle til en slik er negativ, men når ungen er så tungpustet at det påvirker leken og må få igjen pusten jevnlig, så er det legemat, ikke noe å vente med i det hele tatt.

Jeg har en sønn med astma og allergi, men han har det mildt og har aldri vært på påvirket.
Barnelegen får vi time hos til uka. Og han leker i fullt firsprang mellom. Men ja, jeg mener og at det er legemat. Bare lurte om noen andre og hadde vært borti lignende. Coronatest er liten vits i, da vi er isolerte :p
 
Barnelegen får vi time hos til uka. Og han leker i fullt firsprang mellom. Men ja, jeg mener og at det er legemat. Bare lurte om noen andre og hadde vært borti lignende. Coronatest er liten vits i, da vi er isolerte :p

Det er uansett bekymringsverdig at han, ikke bare en gang, men flere ganger, blir så tung i pusten, så absolutt legemat.

Jeg har vært borti en tungpustet unge, men hun var ca 1 mng gammel (og hadde rs virus, så vi blei innlagt på isolasjon)

Er dere 100% isolert, aldri noen på butikken eller noe? For ellers tenker jeg det ER vits, enhver avtale vi har hos helsevesenet innebærer en sms om at dersom vi har noen som helst symptomer må vi avlyse, om vi ikke kan vise til negativ test. Klart, når legetimen dreier seg nettopp om pusten så må man jo få komme, men dengang jeg var ti llegen for en hostete unge i fjor (hostet seriøst fra august til februar!) så ble det lege med fullt smittevernutstyr, visir og det hele, og coronatest som det første som ble gjort uansett. Vi levde, og lever, ikke isolert da
 
Lykke til hos legen, jeg ville vært oppmerksom på om det blir verre og kanskje forsøkt å få time tidligere. Tenker fort på korona eller annen virusinfeksjon eller astma, men har aldri opplevd dette selv. God bedring :Heartred
 
God bedring glemte jeg ja

Syke unger er kjipt og hodet mitt går automatisk til div virus i tillegg til astma (min har infeksjonsutløst astma så han blir ekstra astmatett når han er forkjøla f.eks) så derfor synes jeg lege DENNE uken hadde vært bedre enn NESTE uke ja, hastetime hos fastlegen om en ikke får før hos barnelege. Fir såpass tungpustet at vanlig lek (ikke løpe så fort en kan rundt huset eller hoppe på trampoline uten stans, det kan jo alle bli litt anpusten av, men vanlig innelek for en så liten unge) det er ikke normalt
 
Mini her er 16.5 mnd, 14 mnd korrigiert. Siste 2 ukene har han begynt å ta pauser mens han leker, og kryper bort og sitter i fanget mitt mens han "får pusten igjen". Hiver liksom litt etter pusten. Hoster også litt innimellom. I tillegg hadde han en episode etter å ha spist der han først pustet litt tungt, så høstet, og da ble han lilla på leppene. Men under 1 min etter var han i fullt firsprang rundt etter katten uten tegn til noe som helst.

Vi skal bestille time hos barnelegen, men er det noen som har vært borti noe? Det er astma og allergi i familien, men mini har til nå ikke hatt andre symptomer enn noen små eksem flekker og av og til (ikke mulig å si hva som gir reaksjon) utslett.
Ring fastlegen din i dag, og beskriv det du har skrevet her. Dette er ikke noe å vente med. Høres ikke ut som Covid-19 heller. Ikke for å skremme deg, men symptomene du beskriver kan også relateres til hjertesykdom. Ikke vent til neste uke, få en legesjekk. Hilsen sykepleier.
 
Det er uansett bekymringsverdig at han, ikke bare en gang, men flere ganger, blir så tung i pusten, så absolutt legemat.

Jeg har vært borti en tungpustet unge, men hun var ca 1 mng gammel (og hadde rs virus, så vi blei innlagt på isolasjon)

Er dere 100% isolert, aldri noen på butikken eller noe? For ellers tenker jeg det ER vits, enhver avtale vi har hos helsevesenet innebærer en sms om at dersom vi har noen som helst symptomer må vi avlyse, om vi ikke kan vise til negativ test. Klart, når legetimen dreier seg nettopp om pusten så må man jo få komme, men dengang jeg var ti llegen for en hostete unge i fjor (hostet seriøst fra august til februar!) så ble det lege med fullt smittevernutstyr, visir og det hele, og coronatest som det første som ble gjort uansett. Vi levde, og lever, ikke isolert da
Koronatest her er også hos barnelegen, er ikke i Norge. Så ting er litt annerledes her. Så lenge han er i fullt firsprang mellom, og tar seg helt fint inn venter vi på vår egen barnelege som kjenner oss. Hun har ferie denne uka, derfor ikke denne uka.
 
Ring fastlegen din i dag, og beskriv det du har skrevet her. Dette er ikke noe å vente med. Høres ikke ut som Covid-19 heller. Ikke for å skremme deg, men symptomene du beskriver kan også relateres til hjertesykdom. Ikke vent til neste uke, få en legesjekk. Hilsen sykepleier.
Barnelegen vår er stengt denne uka, derfor neste uke. Og mini fyker rundt i fullt firsprang bortsett fra når han tar seg en pause. Men ja, skal be om en grundig sjekk tidlig neste uke.
 
Koronatest her er også hos barnelegen, er ikke i Norge. Så ting er litt annerledes her. Så lenge han er i fullt firsprang mellom, og tar seg helt fint inn venter vi på vår egen barnelege som kjenner oss. Hun har ferie denne uka, derfor ikke denne uka.
Det kan hende de har barnelege på legevakten også, du kan ringe dit og spørre så du slipper vente til neste uke? Jeg ville nok prøvd å få time tidligere enn neste uke. Lykke til.
 
Det kan hende de har barnelege på legevakten også, du kan ringe dit og spørre så du slipper vente til neste uke? Jeg ville nok prøvd å få time tidligere enn neste uke. Lykke til.
Takk. Ser an hvordan formen hans er de neste dagene, er han som nå venter vi nok på vår lege som kjenner han, blir han verre finner vi en og får avtale raskt.
 
Hvordan går det med dere?
Han fyker rundt i 200, og har gått over 1 km idag. Har ikke merket noe på han i ettermiddag, men vi skal fortsatt ta han til legen når hun er tilbake fra ferie mandag. Og om han blir verre i løpet av uka drar vi til en annen lege før den tid
 
Blå på lepper= lege umiddelbart
Hadde han ikke 5 min senere løpt gjennom hele leiligheten, så ja. Var nesten så jeg trodde at jeg innbilte meg fargen
 
Hvordan går det med dere?
Var has barnelegen idag, og har fått henvisning til hjerte og lunge lege for barn. Så lenge han fyker rundt i 200 mellom pausene så er jeg ikke så veldig bekymret, men vil gjerne ha han sjekket :)
 
Lurt å få sjekket ja. Hvor ofte trenger han sånne pauser da?
 
Lurt å få sjekket ja. Hvor ofte trenger han sånne pauser da?
Noen dager flere ganger, andre dager ingen. Kommer litt an på leken. Med mannen ingen, men der sitter han og leker på gulvet, mens med meg løper han i 200 frem og tilbake gjennom hele leiligheten og setter seg da plutselig ned for å puste. Så går det noen minutter før han fortsetter å løpe.
 
De tar nok ultralyd av hjertet siden du ble henvist dit. Jenta vår på 18 mnd har 2 hull i hjertet, en Vsd og en åpen ductus. Kan innimellom bli veldig klam og må ta pauser i leken. Kan bli blek og litt småblå på leppene og fingrene. Men ellers i tipptopp form:D
Håper de finner ut av det :)
 
Back
Topp