Barn som må dele soverom

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg og samboer har begynt tankeprosessen på hvordan vi skal gjøre det når vi snart har to barn i hus. Eldste lå på vårt soverom til han var ca 9 mnd, da begynte vi å vende ham til eget rom, men han sov ikke gjennom natten før han var nærmere 14-16 mnd.

Huset vi bor i har to soverom vegg i vegg i ene etasjen og gjesterom og ekstra stue i underetasjen. Men vi vil helst sove i samme etasje som begge barna pga brannsikkerhet, hvertfall mens de er så små at de trenger hjelp ut ved brann eller annen fare. Vi kan ha mulighet til å bygge på et soverom til, men det vil koste mye (både tid og penger) og vil gjøre om på hele planløsningen. Det ville vært langt enklere om vi byttet soverom slik de står nå og at begge barna kunne sove på samme rom. Men jeg har null erfaring med det og trenger litt hjelp til å visualisere det.

Har dere noen suksesshistorier om helt små barn (3 år imellom) som deler rom? F.eks fra barna er 1 og 4 år…

På forhånd takk :Heartred
 
Sniker - jeg delte soverom med to søstre, vi var ett år, 3.5 og 4.5 år. Tror vi delte rom frem til jeg var 10 (og eldste var 11), og sporadisk etter det. Absolutt ingen problem. Barn «trenger» ikke enerom før de er tenåringer, ikke alltid da heller, spørs helt hvor forskjellige, uvenner eller venner, de er. Gutter og jenter vil nok ha enerom når de blir store, og det er helt innafor. Her er det uaktuelt med enerom, men det er enkelt fordi vi kun har 2 soverom. Så her må de dele (bare ett barn foreløpig, men han skal få søsken). Tenker å bygge ut huset på sikt, men det er langt frem i tid
 
Vi tenker at våre kan dele rom etterhvert, selv om vi har 3 soverom i samme etasje. Blir 19 måneder i mellom de da, men syns det virker litt trist at de skal sove alene på hvert sitt rom når de er så små :angelic: med mindre han største viser/sier at han vil ha eget rom da selvfølgelig :Heartred
 
Bra tema! Har lurt lenge på det samme. Her blir det 3,5 år mellom, men jeg regner med at vi kommer til å ha minstemann på vårt eget rom ei god stund før vi flytter over. Vi har to soverom oppe, og to nede. Vil jo helst at vi skal sove i samme etasje så lenge som mulig - i allefall til at eldstemann er stor nok til å ville bytte etasje OG kommer seg ut selv ved evt brann.
 
Toåringen får snart nytt rom (vegg i vegg med oss), og så blir nybebin sovende inne hos oss til hen er moden for å flytte på "eget" rom, men at de da kommer til å dele rom i småbarnsårene ihvertfall ☺️
 
Last edited:
Treåringen har eget rom men kommer inn til oss hver eneste natt enda. Tvillingene må nok dele rom en god stund fremover, for vi har «bare» tre soverom :) blir nok meg og tvillingene på hovedsoverommet i starten, og pappa med treåring på et annet rom.
 
Back
Topp